ITS OnRobot Schunk

Oživí městskou dopravu vodní taxíky?

Velká města mají obvykle také velké problémy s dopravou kvůli enormnímu provozu na jejich komunikacích, často ucpaných kolonami aut pomalu se posouvajících (v lepším případě) nebo stojících na zablokovaných dopravních tepnách. Nabízí se však jedno řešení, navíc vysoce ekologické, založené na již existující, ale většinou minimálně využité přirozené dopravní infrastruktuře: cestování po vodě.

 

Většinou velkých měst protéká řeka nebo jsou situována na mořském pobřeží. Města se snaží snížit znečištění a k tomu slouží projekty ekologické dopravy jako jsou např. samoobslužná vozidla programu Autolib v Paříži. A obdobnou roli by mohla sehrát v rozvoji ekologické městské dopravy plavidla. Právě tuto možnost se rozhodli využít ve svém projektu nazvaném SeaBubbles, neboli mořské bubliny, francouzští inženýři sdružení ve stejnojmenné firmě a vyzkoušet v Paříži pilotní projekt systému osobní vodní dopravy. Vodní taxíky a autobusy - proslulá vaporetta - nejsou novinkou, a např. v Benátkách již léta úspěšně fungují. Nyní je na řadě jejich hitech varianta, která by tento druh městské dopravy mohla přenést i do dalších evropských metropolí.

Na vodě nejsou dopravní zácpy
Dopravní kabinky SeaBubbles jsou koncipovány pro využití v současných i budoucích megapolích, kde bude během následujících dekád koncentrována převážná většina obyvatel planety. Studie předpokládají, že kolem roku 2050 by Země mohla mít až 10 mld. obyvatel, přičemž více než tři čtvrtiny (75 %) z nich by žilo právě v městských oblastech.
Kabiny SeaBubbles jsou určeny pro provoz na klidné vodě i na otevřeném prostoru uvnitř i vně měst, jezdily by v podstatě jako taxíky, ale na rozdíl od nich by se nemusely potýkat s dopravními zácpami. Omezení jejich působnosti na říční trasu (pokud zrovna nejste v Benátkách či Amsterodamu a podobných na vodě postavených městech) by tak bylo bohatě kompenzováno rychlostí dopravního spojení využívajícího volnou vodní cestu.
Pětimístné kapsule vyrobené z uhlíkových kompozitů a pěnového materiálu, se vznášejí díky vztlaku nad vodní hladinou. Můžou se pohybovat až 30km rychlostí s dosahem 80 - 100 km. Elektricky poháněný proudový systém (využívající i fotovoltaické napájení) neprodukuje žádné emise, a díky svému tichému pohonu by mohly operovat i v klidových městských zónách. Tato plavidla vyžadují o 40 % méně tažné síly než motorové čluny obdobné velikosti a ani při plné rychlosti díky svému nadnášení nad hladinou nevytvářejí nežádoucí vlny, jako běžné motorové čluny, takže by nedocházelo k erozi říčních břehů. Při samotné konstrukci a výrobě se počítá s využitím biodegradabilních, v přírodě časem rozložitelných materiálů, takže SeaBubble představuje systém ekologický nejen svým provozem, ale i řízením celého životního cyklu výrobku.

V režii technologických vizionářů
Projekt vypadá na první pohled hodně futuristicky, ale lidé, kteří za ním stojí, nejsou rozhodně žádná ořezávátka a mají s pohybem po vodě slušné zkušenosti: švédský windsurfer Anders Bringdal, zakladatel a CEO SeaBubbles je držitelem světového rychlostního rekordu z roku 2012, další za zakladatelů francouzský jachtař Alain Thébault má rekord z plachtařské disciplíny z roku 2009. Stejně tak další členové týmu - namátkou Boris Prat, který má na starosti strukturální výpočty, má za sebou kariéru v obdobném segmentu u Airbusu (je bývalým šéfem strukturálního designu projektu Airbus A 330-A340), podobně jako Philippe Perrier zodpovídající za hydrodynamiku a dynamickou stabilitu stroje řídil design programu Rafale u Dassault Aviation.
Koncem letošního roku by měla být první plavidla připravena k testování a v únoru příštího roku začít jejich sériová výroba. V červnu 2017 pak mají být podle plánu k dispozici první produkční kusy. Tvůrci projektu počítají s tím, že pokud se „bublina“ při testování v Paříži osvědčí (pětice kabinek by se měla oficiálně představit na Seině v dubnu příštího roku), mohla by najít zákazníky i v dalších světových metropolích (např. Londýn, Ženeva apod.), a časem by lidé mohli vodní taxíky využívat pomocí aplikací, jako je např. Uber. /sb/

 
Publikováno: 31. 1. 2017 | Počet zobrazení: 918 článek mě zaujal 119
Zaujal Vás tento článek?
Ano