Amper ITS Schunk

Energetické úspory na souši i na vodě

Společnost ABB v rámci své nové strategie Next Level představila řadu zajímavých nových projektů a řešení zaměřených na úspory energie. K těm nejnovějším patří flexibilní "plug and play" microgrid, který posílí využívání obnovitelných zdrojů a inovace pohonného systému Azipod pro námořní lodě.

 

Modulární a škálovatelný "plug and play" microgridový systém vyvinutý inženýry ABB by mohl pomoci řešit globálně rostoucí poptávku po flexibilní technologii pro distribuovanou výrobu elektrické energie na rozvojových trzích. Nabízí škálovatelné řešení uzpůsobené pro snadnou přepravu na místo využití, rychlou a bezpečnou instalaci a zprovoznění.

Ekologická energie v kontejneru
Nákladově efektivní, kontejnerové řešení je zajímavé jak pro vyspělé, tak především pro rozvíjejících se země, a pomůže maximalizovat využití obnovitelných zdrojů energie a zároveň snížit závislost na agregátech používajících fosilní paliva. Inovativní technologie ABB s baterií PowerStore a dedikovaným řídicím systémem Microgrid Plus, stejně jako dálkové ovládání založené na cloudové technologii, může zajistit nejen přísun energie do odlehlých oblastí, ale také bezpečnější, nákladově efektivní nepřerušené napájení komunit a průmyslových odvětví v průběhu plánovaných i neplánovaných výpadků proudu z hlavní napájecí sítě.
Veškeré vybavení potřebné ke spuštění microgridu - napájení měniče ABB a kontrolní systém Microgrid Plus, stejně jako akumulátor - byl integrován do přepravního kontejneru pro jednodušší a bezpečnější nasazení. Zákazník si může vybrat konfiguraci microgridu podle svých potřeb. Systém umožňuje integrovat energii ze slunce, větru, hlavní sítě nebo dodávky dieselagregátu, v závislosti na požadované aplikaci a místních podmínkách. Kompaktní modulární microgrid má čtyři předem nakonfigurované varianty v rozsahu od 50 do 4600 kW. Mezi standardní integrované funkcionality patří varianty pro zasíťovaný a off-grid provoz s hladkým přechodem. Kontejnerové řešení je koncipováno pro snadnou přepravu, rychlou instalaci a uvedení do provozu na místě. Provoz a údržba je prováděna prostřednictvím systému vzdálených cloudových služeb.

Nejúčinnější lodní pohon na světě
Z trochu jiného ranku je další inovativní řešení představené ABB: elektrický pohonný systém pro námořní lodě s nejvyšší účinností na světě. Jde o výrazně zdokonalenou variantu systému Azipod, který představuje v oboru moderní námořní dopravy průmyslový standard. Jde o bezpřevodový pohonný systém s možností otáčení kolem své osy, jehož součástí je hnací elektromotor umístěný v konzoli pod trupem lodi. Díky rozsahu otáčení o 360 stupňů je schopen pracovat jako kormidlo i pohon současně, proto nachází uplatnění v širokém spektru různých druhů plavidel. Nejnovější verze lodního elektrického pohonného systému Azipod XL využívá unikátní systém a upravenou konstrukci lodního šroubu. Zvyšuje účinnost využití paliva až o 10 %, a v porovnání s moderními pohonnými systémy s hřídelí dále zvyšuje palivovou účinnost plavidel až o 20 %. Nová verze dosahuje vyšší účinnosti díky unikátnímu systému ústí Azipodu, které urychluje proudění vody okolo lodního šroubu pro zvýšení tahu a současně díky nové konstrukci systému lodního šroubu, jež snižuje odpor vody. Od své první instalace před 25 lety mají už pohonné systémy s Azipody za sebou více než 12 milionů provozních hodin s 99,8% dostupností. Za tuto dobu ušetřily přes 700 tisíc tun paliva, a přispěly tím ke snížení uhlíkových emisí způsobených lodní dopravou.
„Azipod XL představuje největší skok v účinnosti spotřeby pohonných hmot. Nahrazením všech stávajících jednotek Azipod tímto novým modelem by v námořní dopravě v příštích 25 letech došlo k úspoře dalších 2,2 milionů tun pohonných hmot a 7 milionů tun emisí oxidu uhličitého ", uvedl Peter Terwiesch, prezident divize ABB Procesní automatizace.
Koncepce Azipod XL byla navržena tak, aby i při nižších rychlostech vykazovala vysokou tažnou sílu a zachovala si dobré vlastnosti i ve vyšších rychlostech. Proto je vhodná pro remorkéry i speciální konstrukční plavidla. Pohony pro trajekty či tankery na zkapalnělý zemní plyn jsou pak další možnou oblastí použití.
Mezi vlastnosti tohoto pohonu patří schopnost pokročilého monitorování stavu s využitím konceptu internetu věcí, služeb a lidí (IoTSP). Tento koncept, zavedený společností ABB, je spolu s integrovanými operačními centry pro námořní dopravu určen pro neustálé monitorování zařízení a výkonových parametrů na více než 600 plavidlech. /red/

 
Publikováno: 31. 1. 2017 | Počet zobrazení: 856 článek mě zaujal 119
Zaujal Vás tento článek?
Ano