ITS Schunk

Seat Toledo drží tradici vstřícného rodinného auta

Pětidveřový kompaktní sedan je i na našem trhu dlouhodobou legendou. Vysloužil si pověst elegantního vozu s podobou kupé a praktičností kombi. Zákazníky má lákat na vstřícný poměr cena/výkon. A není bez zajímavosti, že jeho poslední čtvrtá generace se vyrábí u nás v závodě v Mladé Boleslavi. 

 
Nahlédněme alespoň stručně do historie Toleda. Poprvé se představil na autosalonu v Barceloně v roce 1991 jako sedan nižší střední třídy. Po začlenění značky Seat do koncernu Volkswagen byl prvním modelem, který převzal novou koncernovou techniku. Druhá generace startovala v roce 1998, třetí od roku 2004. Ta současná čtvrtá už také není čerstvě narozeným miminkem, na náš trh byla uvedena koncem roku 2012. 
Toledo má být dospělým automobilem s celkovou délkou 4,48 m. Vzadu otvírá velké a široké výklopné víko přístup k zavazadlovému prostoru o objemu 550 l, který se dá po sklopení zadních sedadel rozšířit až na obdivuhodných 1490 l, konkuruje tak i mnoha kombíkům. Poměrně dlouhý rozvor 2602 mm je zárukou prostorného interiéru a dobrého prostoru pro nohy všech cestujících. Velké dveře umožňují snadné a pohodlné nastupování a vystupování.
Z vnějšku zanechává silný dojem díky robustní postavě s čistými liniemi a hranami. Okamžitě zaujmou široké a hranaté světlomety, nízká lichoběžníková maska chladiče a spodní otvory pro přívod vzduchu. Horizontálně orientované zadní svítilny zdůrazňují šířku vozu. Interiér je světlý, prostorný, s kvalitním řemeslným zpracováním a příjemnými materiály a barvami. Na někoho může působit poněkud strohým dojmem, ale je účelně a prakticky uspořádaný. Na přístrojové desce jsou kruhové přístroje snadno čitelné, prvky navigace, audiosystému a klimatizace na středové konzole umožňují intuitivní ovládání, atraktivní je i tříramenný, multifunkční volant. Při mé vyšší postavě mi trochu vadila nízká horní linie předního skla - abych viděl na výše umístěné semafory, musel jsem se dost předklánět. Nejspíš jsem zhýčkaný ergonomií sedaček v dražších vozech, ale i tak bych se u těch v Toledu přikláněl k jejich pevnějšímu sevření. 
Nabídka motorů je založena na třech nejmodernějších benzínových jednotkách TSI a dvou dieselových TDI. V testovaném voze byl silnější ze dvou 1,2 TSI agregátů v kombinaci se 6stupňovou mechanickou převodovkou. Je založen na logice downsizingu, vysoké účinnosti je dosahováno zmenšením zdvihového objemu a použitím přímého vstřikování paliva common rail v kombinaci s přeplňováním. Motor disponoval maximálním výkonem 81 kW a nejvyšší rychlosti 200 km.h-1. Zrychlení z 0 na 100 km.h-1 udává výrobce za 9,8 s, uváděná kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km. Musím připomenout, že jsme vyfasovali auto nezajeté, téměř čerstvé, s údajem na tachometru 1253 najetých km. Choval jsem se tedy k němu jaksepatří ohleduplně. Měl jsem lehkou obavu, zda nebudu znuděný jeho menším výkonem a pružností, ale rychle to ze mne opadlo. Je sice třeba zejména do kopců a při předjíždění více řadit a točit do obrátek, nicméně motor je k tomu ochotný, a hlavně zůstává i tak výrazně úsporný.
Kladně hodnotit je možné i jízdní vlastnosti. Podvozek je pečlivě vyladěný a dává předpoklady i pro sportovní a bezpečnou ovladatelnost. V sériové výbavě je elektronicky řízený stabilizační systém ESP. Elektrohydraulický posilovače má sportovní, přímý charakter, jeho účinek klesá se zvyšující se rychlostí jízdy. 
Testovaný vůz byl v nejvyšší výbavě ze čtyř - Style Advanced. Už z nižších úrovní si přináší mj. multikolizní brzdu s asistentem stability přívěsu, asistenta rozjezdu do kopce, palubní počítač, automatickou klimatizaci Climatronic s klimatizovanou přihrádkou u spolujezdce, tempomat či senzor únavy řidiče. Style Advance navíc charakterizují třeba 17" kola Dynamic z lehkých slitin, přední a zadní parkovací senzory se zobrazením na displeji, chromované lišty oken, specifická přední maska, zadní světla z LED diod, bezklíčový přístup Kessy se startováním vozu tlačítkem. Nejnákladnějšími položkami z výbavy na přání byly navigační systém s dotykovým ovládáním, přední LED světlomety, dešťový a světelný senzor a zimní paket.
Toledo není nejnovějším, převratným tvůrčím výkřikem automobilového průmyslu. Celkově se však
 dá bez uzardění konstatovat, že jako dlouhodobá stálice na trhu sedanů nižší střední třídy je cenově dostupným prostorným rodinným vozem, který nezklame jízdními vlastnostmi, designem, praktičností a hospodárností cestování. Najel jsem s vozem v nejrůznějším provozu 494 km, asi pětinu z toho ukrojil pohyb po městě. Konečná průměrná spotřeba 6,1 l/100 km je na nezajeté, úplně nové auto s nízkoobsahovým benzínovým motorem více než slušná. V nádrži na cca 55 l zbývala ještě skoro polovina paliva, což značí velmi vysoký jízdní dosah.
Základní cena Seatu Toledo v uvedeném uspořádání a výbavě je 429 900 Kč, s výbavou na přání dosáhla na 491 500 Kč.

Oldřich Šesták 

 
Publikováno: 30. 11. 2016 | Počet zobrazení: 944 článek mě zaujal 130
Zaujal Vás tento článek?
Ano