hnv murr

Výuka ERP pro budoucí strojní inženýry

Pro moderního inženýra představují jeden z nejdůležitějších pracovních nástrojů informační technologie a mezi nimi podnikové informační systémy. Prolíná se zde totiž více oblastí, které jsou v dnešním průmyslu na denním pořádku. Např. logistika s ekonomikou, technická příprava výroby s nákupem a odbytem, plánování s řízením výroby a řešením změnového řízení. 

 
Proto se podnikovým informačním systémům téměř čtvrt století aktivně věnuje Katedra průmyslového inženýrství a managementu ZČU. Během této doby průběžně spolupracovala s firmou zabývající se vývojem systémů a podílela se na rozvoji nových verzí ERP. Navíc řadu let působila i jako poradenská instituce při modelování podnikových procesů a nasazení různých podnikových informačních systémů v praxi. 
Přitom neustále řešila obtížnou úlohu, jak vybrat vhodný informační systém pro výuku. Ten měl pokrýt různé úlohy z řízení strojírenské výroby a logistiky a současně měl být dostatečně jednoduchý a pro studenty pochopitelný. Jeho prezentace a procvičení měly být zvládnutelné v rámci cvičení příslušných předmětů z oblasti informatiky, logistiky a řízení výroby. Přes dobré zkušenosti zdejších odborníků s velkými nadnárodními ERP systémy (Baan, SAP), byl nakonec pro výuku vybrán střední podnikový informační systém HELIOS Orange.
Systém je v českém prostředí maximálně rozšířený, a je vhodný pro strojírenskou a elektrotechnickou výrobu. Zde má za úkol především podpořit výuku dvou důležitých předmětů - Metodiky řízení výroby a Praktika z podnikové logistiky. Jeho ovládání je jednoduché a řada parametrů umožňuje provádět přizpůsobení podle požadavků. 
Výuka systému byla zařazena do tří předmětů: Podnikové informační systémy, Praktika z podnikové logistiky a Metodika řízení výroby. V posledním jmenovaném je probrán pilotní příklad na logistický průchod zakázky na výrobu automobilu. Studenti v rámci zápočtu sami zkouší naplánovat a vyrobit jednoduchý výrobek s víceúrovňovým kusovníkem.
V samostatné části výuky, kdy pracují na vlastním zadání, se řídí pilotním příkladem a s vyučujícím konzultují jen při výskytu obtíží. Studenti v kombinované formě obdrží databázi s nastavenými daty „Technické přípravy výroby“ a provádějí příjem, rozplánování a realizaci zakázky.

Vyladěná výuka
Výuka každého softwarového nástroje představuje zvládnutí řady formulářů, nastavení různých parametrů a zadání vhodných dat. Výuka na univerzitě probíhá v prezenční i kombinované formě. Obecné teorie týkající se logistiky a řízení výroby jsou vysvětlovány v přednáškách předmětů. 
Pro podporu praktické části výuky systému HELIOS byla zpracována dvoje skripta. 
Praxe ukázala, že je třeba do nich zahrnout i velké množství nasnímaných obrazovek. Pro výuku jsou proto vhodná PC se dvěma obrazovkami – na jedné lze sledovat HELIOS a na druhé pak skripta ve formátu HTML. Na rozdíl od wordu to umožňuje číst text plynule vždy s příslušným obrázkem, který je volen kliknutím na příslušné číslo obrázku v textu. 
Za tři roky se podařilo výuku HELIOS Orange dobře vyladit. Studenti pracují ve skupinách po dvou až třech. Nejdříve je v prezenční výuce probrán kompletní příklad výroby autíčka, poté si studenti zvolí vlastní výrobek s vícestupňovým kusovníkem, několika vyráběnými součástmi, montáží skupin a kompletní montáží vrcholového výrobku. Pro svůj výrobek napíší podrobnou zprávu o logistickém průběhu výrobku firmou, kde uvedou své zkušenosti a obtíže s jejich případným řešením.

Samostatná práce s ERP 
Dnes již lze bez pochybností říci, že volba systému HELIOS pro výuku byla šťastná. Data z tabulek a přehledových snímků je možné jednoduše exportovat do MS Office a dále zpracovávat, případně zpracovaná data importovat zpět do HELIOSu. Přehledové sestavy lze na uživatelské úrovni doplňovat o další parametry, případně i některé atributy, které nejsou pro přehled důležité, vypouštět (jak dočasně, tak i trvale pro každého uživatele zvlášť). Pro účely výuky není třeba upravovat tištěné doklady.
Studenti v rámci daného časového prostoru zvládají zpracovávat vlastní příklad bez podstatných obtíží. Skripta pro výuku ve formě HTML souborů s dělenou obrazovkou umožňují na dvouobrazovkovém počítači samostatnou práci studentů na vlastních příkladech s tím, že v každém kroku si kontrolují svůj postup podle referenčního příkladu a řídí se v postupu prací jednotlivými nasnímanými obrazovkami s označením povinných parametrů.
Ale systémem HELIOS se zde nezabývají pouze studenti. V rámci výzkumných úkolů katedry byly úspěšně testovány i možnosti importu kusovníkových a technologických dat z CAD systémů a systému pro projektování výrobních středisek.

Doc. Ing. Pavel Kopeček, CSc., Ing. Milan Pinte, Ph.D., Západočeská univerzita v Plzni

 
Publikováno: 24. 10. 2016 | Počet zobrazení: 1954 článek mě zaujal 368
Zaujal Vás tento článek?
Ano