hnv murr

Každá z průmyslových revolucí změnila i dopravu

Díky lidskému snažení přicházejí na svět nové nápady a nové dovednosti. Někdy jde jen o drobnosti, které začas ztratí význam či které mají jen význam místní. Jindy se jedná o kroky se zásadním přínosem, které ovlivní aktivity průmyslu na celá desetiletí a rozšíří se po celé Zemi. 

 
V dějinách techniky lze nalézt mnoho příkladů, které dokládají, že globalizace, tedy šíření myšlenek, produktů a dovedností napříč národy a napříč světadíly, není jen realitou dnešní doby, ale funguje již několik století. Například výrobu železa, skla či cementu si osvojily a převzaly všechny národy - na rozdíl od jazyků, náboženství, kuchyně a jiných zvyklostí, které si (byť nikoliv absolutně) zachovávají svojí národní tradici a identitu.
Některé trendy jsou dokonce tak silné, že je analytici průmyslového dění označují jako revoluční. To se týká nejen jednotlivých odvětví, ale i průmyslu jako celku. První průmyslová revoluce (původně nazývána bez přívlastku první, prostě průmyslová revoluce) je spojována s příchodem parního stroje. V průmyslu i v dopravě, zejména železniční, je vnímána jako epocha páry. V obecnějším významu však nešlo jen o parní stroj, tou podstatnou změnou byl zejména příchod fosilních paliv. Ta dala a dodnes dávají lidstvu energii do té doby zcela nepředstavitelnou. 
Druhou průmyslovou revolucí je označován příchod elektrických pohonů. Další fenomén, který změnil průmysl, dopravu i domácnosti. Množství elektromotorů různých velikostí, pomáhajících lidským svalům či je nahrazující, se stalo součástí běžného života každého z nás. Podobně jako i elektrické osvětlení a další aplikace užití elektrické energie, spojené s plošným rozvojem elektrárenství a elektrických sítí.
Třetí průmyslová revoluce se váže na příchod automatizační techniky. Senzory nejrůznějších veličin nahrazují lidské smysly, regulátory a řídicí systémy nahrazují lidské vnímání, pozornost a myšlení. Automatizace výrobních procesů, dopravy, vytápění a dalších oborů se stala samozřejmostí našeho každodenního života.
 
Průmysl 4.0
Skoro by se zdálo, že vše důležité již bylo vynalezeno a již jen evolučně vylepšujeme produkty našich předchůdců. Avšak analytici průmyslového dění jsou jiného názoru. Sdělují světu zprávu, že právě prožívá čtvrtou průmyslovou revoluci a zcela prakticky ji označují pojmem Průmysl 4.0. 
Její podstatou je zapojení komunikačních technologií do průmyslového dění - stroje či zařízení spolu komunikují. Cíl čtvrté průmyslové revoluce je zřejmý – nahradit opakované lidské činnosti technikou, ponechat lidem čas a klid na tvůrčí činnost. Osvobodit je od nepříjemné rutinní činnosti, kterou navíc dělají s chybami, a dát jim prostor a čas pro kreativitu. A to jak v oblasti manuální, tak i duševní činnosti. Vzniká internet věcí – jednotlivé automaticky řízené systémy spolu komunikují napřímo. Tato cesta je rychlejší, spolehlivější a přesnější, než když člověk přejímá data z jednoho výpočetního systému a vkládá je druhého. 
Čtvrtá průmyslová revoluce se bytostně dotýká lidské práce, a proto je hovořeno o Práci 4.0 a o přípravě na ni, tedy o Vzdělání 4.0, neboť školství, tradičně založené na přípravě žáků na výkon rutinních algoritmů je potřebné změnit na výuku k tvořivosti. V tomto trendu se rovněž vyvíjí společenská poptávka po pracovních silách.
 
Doprava 4.0
Každá z průmyslových revolucí změnila i dopravu, přivedla ji na vyšší úroveň. Nejinak tomu je i v případě čtvrté průmyslové revoluce. Doprava 4.0 je zcela přirozeně její organickou součástí. Stačí se jen porozhlédnout kolem sebe a pojmenovat trendy, které se právě dějí. Aktuálně je na české železnici podle Ministerstvem dopravy ČR vyhlášeného Národního implementačního plánu ERTMS (European Rail Traffic Management System) intenzivně zřizován jednotný evropský vlakový zabezpečovač ETCS (European Train Control System). Budování jeho stacionární části je dokončováno na trati SŽDC Kolín - Česká Třebová - Břeclav a v přípravě jsou úseky Břeclav - Přerov - Petrovice u Karviné, Česká Třebová - Přerov a Kolín - Praha - Kralupy nad Vltavou, tedy nejzatíženější tratě 1. a 2. národního tranzitního železničního koridoru. 
ETCS level 2 je názorným příkladem internetu věcí na železnici. Traťová infrastruktura informuje vlak, pomocí digitálního rádiového spojení EIRENE (European Integrated Railway Radio Enhanced Network), zda může jet, kam má jet, jak rychle má jet a kde má zastavit. A vlak ji poslechne. Stacionární část ETCS by byla nefunkční bez vybavení vozidel příslušnou mobilní částí ETCS, proto je součástí tohoto programu i vybavování vozidel palubními jednotkami ETCS (OBU – On Board Unit). První vozidla vybavená touto technikou již na české železnice přicházejí, systém je připravován ke spuštění. Podobné aktivity probíhají i na sousedních železnicích, evropská jednotnost je jednou ze zásad systému ERTMS.
Lze najít i další aplikace Průmyslu 4.0 v železniční dopravě. Kupříkladu předávání diagnostických dat z vozidel do stacionárních středisek údržby, či předávání informací o přípojných vlacích ze staničních informačních systémů systémům pro informování cestujících ve vlacích, aby jim je bylo možno zobrazit na displejích ještě před příjezdem vlaku do příslušné stanice. Čtvrtá průmyslová revoluce je přirozenou součástí moderní železnice.

 
Publikováno: 27. 7. 2016 | Počet zobrazení: 1721 článek mě zaujal 461
Zaujal Vás tento článek?
Ano