hnv murr

Nebeská WiFi učinila další krok vpřed

Možnost internetového připojení v oblacích má za sebou další důležitý mezník: Americký úřad pro civilní letectví (FAA) schválil hardware firmy Honeywell pro technologii vysokorychlostního WiFi připojení během letu. Systém JetWave pro globální širokopásmovou bezdrátovou satelitní síť Inmarsat Global Xpress byl certifikován pro stroje Boeing 757.  

 

Certifikace vydaná FAA potvrzuje spolehlivost a schopnost řešení Honeywell připojit se ke globální službě Xpress (GX) Aviation umožňující poskytnout pasažérům na palubách letadel vysokorychlostní WiFi připojení za letu v 10km výšce, stejné, na jaké jsou zvyklí doma. Rychlost downloadu dosahuje až 50Mbit/s. Díky přístupu k palubní WiFi mohou využívat internet i na mezikontinentálních trasách, což také zjednodušuje cestu pro schválení tohoto hardwaru u dalších typů letadel.
Jak konstatoval Leo Mondale, prezident společnosti Inmarsat pro letectví, aerolinky se již dříve snažily umožnit spolehlivé vysokorychlostní připojení na palubách letů, ale narážely na nedostatek dostupných a cenově přijatelných technologií s tím,
že uvedení GX do provozu v letošním roce bude znamenat důležitý bod obratu.
Certifikace hardware JetWave bylo dosaženo po náročných více než 180 letových hodin trvajících zkouškách, které prokázaly, že systém je schopen zůstat ve spojení v různých nadmořských výškách, úhlech a rychlostech, při různých povětrnostních podmínkách jak nad zemí, tak nad vodou. Ověřovací zkoušky byly prováděny na palubě testovacího letounu Honeywell Boeing 757. S tímto pozoruhodným strojem
jste se mohli seznámit i na stránkách TechMagazínu č. 8/2015, str. 40, v reportáži pořízené při jeho přistání v ČR. Na programu JetWave se podílelo po dobu tříletého vývoje až 30 inženýrů z vývojového Centra Honeywell v Brně. Tamní tým vyvinul a dodal bezmála sto řídicích systémů pro vývoj, integraci a ověření funkcí systému JetWave, a to jak při laboratorním provozu, tak při testování v podmínkách
leteckého provozu. „Každý z našich testovacích řídicích systémů prošel systémovým návrhem a vývojem včetně aplikačního softwaru. Integrační systémy umí simulovat satelitní síť v laboratoři, uživatele v síti nebo navigační signály letadla pro  zaměřování antény směrem k družici. Vlastní hardwarové komponenty našich návrhů byly vyrobeny českými firmami a jejich sestava, integrace a validace proběhla v našem centru v Brně. Jde o desítky návrhů a více než sto tisíc realizačních hodin,“ říká aplikační inženýr Jiří Nykodým ze společnosti Honeywell. Toto špičkové pracoviště, provozované ve spolupráci s VUT Brno, je jedním z klíčových center celosvětové sítě výzkumných a vývojových středisek, tzv. Honeywell Technology Solutions. Tamní vývojáři se významnou měrou podíleli např. na unikátním systému predikce počasí a povětrnostních podmínek, který firma nyní plánuje uvést do služeb leteckých společností, vyvíjejí se zde i turbodmychadla apod.
 

 
Publikováno: 4. 7. 2016 | Počet zobrazení: 1985 článek mě zaujal 436
Zaujal Vás tento článek?
Ano