hnv murr

Autoprůmysl je na vzestupu, ale na obzoru jsou i problémy

Automobilový průmysl ve střední Evropě stále roste: zhruba jedno ze tří aut vyrobených v rámci EU dnes pochází z ČR, Maďarska, Polska, Rumunska, Slovenska či Slovinska. V následujících letech ale může čelit problémům souvisejícím s nedostatkem kvalifikované pracovní síly nebo nevyhovujícím logistickým zajištěním.  

 

Jak ukazují údaje z počátku letošního roku (za leden a únor se v Česku vyrobilo 230 000 vozů), zaznamenal český autoprůmysl nárůst výroby o 4 % (podobným tempem jako za celý loňský rok). A tento růst nemusí být zdaleka konečný – z údajů, které se objevily v poslední letošní studii společnosti Deloitte vyplývá, že automobilky mají stále růstové ambice.

Automobilky plánují rozvoj, a nehodlají se stěhovat
Společnost Delloite v rámci studie oslovila 80 vedoucích pracovníků z automobilek a dodavatelů dílů v šesti středoevropských zemích (Bulharsku, Česku, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku) a z jejich odpovědí vyplývá, že více než dvě třetiny firem v automobilovém průmyslu v Česku plánuje v následujících pěti letech zvýšení výrobní kapacity. Většina vedoucích pracovníků také neuvažuje o tom, že by v následujících pěti letech přesunula své výrobní závody jinam. Pokud by otevírali nový závod, hlavním favoritem je Polsko, kam by svou investici umístila třetina dotázaných představitelů automobilek, aktivní je rovněž Bulharsko (16 %) či  Maďarsko nebo Rumunsko (11 %). Pro Slovensko by se rozhodla desetina a pro Česko 9 % manažerů.
Sedm z deseti (celkem 69 %) dodavatelů automobilek plánuje rozšířit své portfolio klientů (a to dokonce až na dvojnásobek v případě Rumunska a Bulharska). Od automobilek očekávají hlavně partnerství, stabilitu a předvídatelnost dodávek, zatímco automobilky, které čelí tlaku na neustálé snižování nákladů, by u svých dodavatelů naopak uvítaly cenovou optimalizaci.

Vývoj trhu hraje českému autoprůmyslu do karet…
Prodejní výsledky ukazují, že největší zájem je na evropském trhu o vozy střední a nižší střední třídy, ale roste i zájem o malá úsporná auta. Což nahrává právě českému automobilovému průmyslu, který produkuje v podstatné míře právě vozy těchto kategorií. Loni výroba osobních aut v Česku meziročně vzrostla o 4 % na nový rekord: 1,298 milionu vozů. Nošovický závod automobilky Hyundai, která do ČR přesouvá značnou část své výroby pro Evropu, vyrobil podle statistik Sdružení automobilového průmyslu (SAP ČR) celkem 59 800 aut, a zaznamenalo tak 15% nárůst výroby. Největší z automobilek působících na českém trhu, Škoda Auto, zvýšila výrobu o 1 % na 129 847 vozů a z výrobních linek kolínské TPCA sjelo loni 40 987, což představuje 1% pokles. Na nový rekord se v ČR dostala loni i výroba autobusů s růstem o 16 % na 4517 vozidel. Podle Petra Kymličky z auditorské a poradenské sítě BDO výroba aut poroste i letos, a to ještě rychlejším tempem, okolo 5 %.

…ale mohou chybět lidé a drhnout logistika
Mezi hlavní konkurenční výhody automobilového průmyslu v ČR patří hlavně příznivé náklady na pracovní sílu, které uvádí plné tři čtvrtiny dotázaných, a dostupné granty a pobídky oceňované polovinou respondentů. Ovšem ve hře nejsou jen zmiňovaná pozitiva, jak upozorňuje Petr Michalík z českého Deloitte, do úvahy je nutno brát i rizikové faktory, které pro firmy v zatím prosperujícím automotive sektoru mohou znamenat riziko či hrozbu. K nim patří zejména dostupnost kvalifikované pracovní síly, kterou uvádí jako nevýhodu polovina dotázaných, nedostatečnou infrastrukturu a logistiku třetina a vzdělávací systém, což jsou oblasti, které vidí ve studii Delloite jako problémové, třetina vedoucích manažerů. Očekávají, že v budoucnu se tak budou potýkat hlavně s nedostatkem kvalifikované pracovní síly, nedostatečnou infrastrukturou a logistikou. Jinými slovy: přestože náklady na pracovníky jsou pro výrobce v ČR příznivé, problém může být tyto pracovníky sehnat, a to především pokud jde o potřebnou kvalifikaci.

 

 
Publikováno: 8. 6. 2016 | Počet zobrazení: 2315 článek mě zaujal 479
Zaujal Vás tento článek?
Ano