hnv murr

Zkušební let s novým motorem

K první letové zkoušce odstartoval v polovině listopadu nový turbovrtulový motor umístěný na letounu L410-UPV-E20. Motor byl vyvinut ve spolupráci českých a amerických odborníků na základě původního českého motoru Walter M601.   

 

Společnost Aircraft Industries provedla první čtyřicetiminutový zkušební let letounu L410-UVP-E20 osazeného dvěma jednotkami H80 z dílny společnosti GE. Let byl  součástí certifikačního procesu, který by měl být dovršen ve třetím čtvrtletí roku 2012. Po certifikaci letounu s novým pohonem bude Aircraft Industries dodávat všechny modely L410 již s motory H80 a stávajícím zákazníkům využívajícím letouny L410 s motory M601 nabídne jejich modernizaci.

Nová šance i pro starší stroje
„Motor H80 v prvním zkušebním letu L410 obstál skvěle. Posádka provedla letoun celou řadou manévrů a výsledky jsou již nyní na začátku testovací fáze velice slibné,“ uvedl Miroslav Kožíšek, ředitel údržby letadel společnosti Aircraft Industries.
Při tomto zkušebním letu motory H80 vůbec poprvé poháněly letoun pro regionální přepravu. L410 se dosud těšily oblibě zejména v Rusku, Jižní Americe a Africe. Motory H80 nyní díky výrazně lepšímu výkonu při startu za horkého počasí a vyšším rychlostem ve vyšších letových hladinách umožní nově osazenému letounu L410 operovat ve více oblastech po celém světě.
Poprvé vzlétl letoun L410 v roce 1969. Dosud bylo vyrobeno přes 1100 ks, z nichž je více než 450 stále v provozu. V únoru podepsala společnost Aircraft Industries se společností GE Aviation smlouvu na nákup motorů M601 a H80. Počítá se s minimální produkcí 28 motorů za rok po certifikaci.

První s českým rodným listem
Motor H80 je prvním motorem GE Aviation, který byl vyvinut a vyroben mimo USA, a to v ČR. Kombinuje elegantní, robustní design typu M601 s 3D aerodynamickým designem a nejmodernější materiály vyvíjenými společností GE. Výsledkem je silnější, výkonnější a úspornější motor než původní M601. Na rozdíl od původního motoru není nutné provádět kontrolu palivových trysek a horkých částí motoru, a nabízí prodlouženou provozní dobou 3600 letových hodin či 6600 cyklů mezi generálními opravami. Nabízí také možnost jednočinného nebo dvojčinného regulátoru vrtule, takže si typ vrtule může zvolit sám zákazník. 
Nová pohonná jednotka byla vybrána pro pohon již několika strojů, mj. letounu L410 pro regionální přepravu, zemědělský letoun Thrush 510G a nový dvoumotorový 10místný letoun Rysachok pro všeobecné letectví ruské firmy Technoavia.  Certifikační zkoušky motoru H80 již proběhly a udělení certifikátu Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) je očekáváno do konce roku 2011. Certifikace motoru Americkým úřadem pro letectví (FAA) bude následovat po udělení certifikátu EASA. /joe/

 

 

 
Publikováno: 5. 1. 2012 | Počet zobrazení: 5955 článek mě zaujal 890
Zaujal Vás tento článek?
Ano