Ceratizit SPS AMPER 2019 Schunk EuroBlech Murrelektronik

Osvědčený model Isuzu řady F se zabydluje na českém trhu

Japonská automobilka Isuzu Motors, která svou historií předčí své japonské konkurenty, obohatila český trh v segmentu střední třídy nákladních automobilů svou úspěšnou řadou F v hmotnostním rozpětí 10 až 12 t. Paleta nákladních automobilů Isuzu v ČR tak nyní pokrývá spektrum hmotnosti od 3,5 až do 12 t.  

 

Po celosvětově nejprodávanějším nákladním vozidle nejmenší řady N (3,5 – 7,5 t), která se na českém trhu představila v loňském roce, uvedlo české zastoupení Isuzu Trucks Czech Republic na trh řadu F. Nová řada se stylisticky i koncepčně hlásí ke svému menšímu sourozenci. Obě řady sdílejí nejen řadu komponent, ale zejména základní myšlenku jednoduchého, robustního a efektivního nákladního automobilu, který se vyznačuje vysokou odolností a nízkými provozními náklady. Díky proslulé japonské kvalitě a špičkovému dílenskému zpracování si nákladní vozidla Isuzu získala ve světě velkou oblibu.
Modelovou řadu F tvoří tři modely F10, F11 a F12 o celkové hmotnosti 10, 11 a 12 t. Dvojice lehčích variant je nabízena se čtyřmi rozvory náprav od 3410 do 4990 mm a karosovatelnou délkou 5050 až 7420 mm. U dvanáctitunového modelu je k dispozici jeden ze tří rozvorů v rozmezí 3790 až 4990 mm přičemž karosovatelná délka dosahuje 5622 až 7422 mm. První dvě verze F10 a F11 se mohou pochlubit největší užitečnou hmotností a nejvýkonnějším motorem v daném segmentu.

Kabina řidiče
Ve tvaru kabiny je vidět snaha konstruktérů dosáhnout co možno největšího a nejlépe využitelného vnitřního prostoru při zachování nejlepších aerodynamických vlastností. Pravidelné tvary kabiny a bohaté prosklení zaručují řidiči výborný výhled z vozidla. Široké dveře otevírající se v úhlu až 90˚ umožňují nadprůměrně velký vstupní otvor opatřený širokou stupačkou a pevným ocelovým vnitřním madlem. Vnější kliky dveří jsou navrženy tak, aby byly snadno uchopitelné i v rukavicích. 
Dlouhá a široká kabina je dostatečně prostorná pro tři dospělé osoby. Opěradlo prostředního sedadla lze lehce sklopit a vytvořit praktický stolek s držáky nápojů. Všechny důležité ovladače a spínače jsou soustředěny v ideálním dosahu řidiče. Ovládání motorové brzdy je situováno na sdružené páčce vpravo pod volantem.
Řidič má k dispozici moderní a velmi funkční kabinu s příjemným pracovním prostředím. Anatomicky tvarované sedadlo řidiče je vybaveno vzduchovým odpružením s všestranným nastavením včetně sklonu sedáku, výšky sedadla nebo bederní opěrky. Nabídka standardních prvků výbavy v mnohém předčí i řadu na trhu dobře zavedených konkurentů. Už v základní výbavě je např. autorádio s CD/MP3 přehrávačem a rozhraním Bluetooth, barevný dotykový displej, couvací kamera, elektricky ovládaná okna, elektricky stavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač nebo tempomat.

Prvky aktivní a pasivní bezpečnosti
Při konstrukci řady F byl kladen velký důraz na bezpečnost. Kromě mimořádně pevné kabiny jsou všechny modely vybaveny řadou prvků aktivní a pasivní bezpečnosti, z nichž některé lze najít v daném segmentu jen v nadstandardní výbavě. Všechny modely Isuzu řady F jsou vybaveny ochranou proti podjetí vpředu i vzadu, především k ochraně ostatních účastníků provozu.
Kabina má konstrukci z uzavřených profilů v oblasti prahů, což snižuje celkovou hmotnost a současně zvyšuje tuhost celku. Zesílené čelní výztuhy kabiny sahají od spodního okraje čelního okna až po podlahu a přispívají i k snížení deformací při čelním nárazu. Spodní rám spojující kabinu s rámem podvozku je vyroben z vysokopevnostní oceli, je tedy lehký a mimořádně pevný. V bočních dveřích jsou integrované boční hliníkové výztuhy. Všechna vozidla řady F jsou standardně vybavena protiblokovacím systémem brzd ABS, v kombinaci s automatizovanou převodovkou Neestronic2 také protiprokluzovým systémem ASR a asistentem rozjezdu do kopce HSA.
Již v základním provedení nechybí přední mlhovky, dvojice čelních airbagů, bezpečnostní pásy na všech sedadlech – krajní s předpínači a omezovači zatížení. Z příplatkových prvků zaslouží pozornost navigace, klimatizace, nezávislý ochlazovač nebo nezávislé horkovzdušné topení.
Palubní informační systém zobrazuje široký rozsah informací o provozu a údržbě např. denní a celkovou spotřebu paliva, stav filtru pevných částic a postup jeho regenerace, voltmetr, počítač motohodin, varování při dosažení přednastavené rychlosti a také ovladač intenzity podsvětlení přístrojů. Data údržby obsahují informace o intervalech výměny motorového oleje a filtru, oleje v převodovce a diferenciálu, oleje ve spojce automatizované převodovky, palivového filtru, hydraulické kapaliny posilovače řízení, či záměny pneumatik. Systém tak pomáhá kontrolovat aktuální stav vozidla.
Z řady doplňků příplatkové výbavy zaslouží pozornost přídavná nádrž paliva o objemu 140 l (případně nahrazení původní nádrže nádrží o objemu 400 l), střešní spoiler, držák přídavného pohonu od motoru (např. kompresoru chladicí nástavby), nebo tažné zařízení. Objednat lze také pomocný pohon od převodovky PTO s převodovým poměrem 1:1 nebo 1:0,85 nebo spací nástavbu o šířce 2300 mm a výšce 900 mm. 

Hnací ústrojí řady F
Vozy využívají výhradně motory z produkce Isuzu Motors, který je celosvětově největším výrobcem vznětových motorů a jeho pohonné jednotky lze najít v nejrůznějších strojích a řadě dalších automobilových značek.
Verze F10 a F11 používají shodnou pohonnou vznětovou jednotku objemu 5,2 l o výkonu 150 kW při 2600 ot.min-1 a točivého momentu 637 Nm při 1600 ot.min-1. Jde o přeplňovaný čtyřválec s vysokotlakým vstřikováním paliva common rail, čtyřventilovým rozvodem OHC, turbodmychadlem s variabilní geometrií a mezichladičem stlačeného vzduchu.
Model F12 je opatřen vznětovým přeplňovaným řadovým 6válcem s vysokotlakým vstřikováním paliva common rail s čtyřventilovým rozvodem OHC a turbodmychadlem s variabilní geometrií a mezichladičem stlačeného vzduchu. Tento agregát o zdvihovém objemu 7,8 l dosahuje nejvyššího výkonu 177 kW při 2600 ot.min-1. a jeho točivý moment dosahuje svého maxima na hodnotě 706 Nm při 1600 ot.min-1. Motory již od základní specifikace plní emisní normu Euro 5/EEV díky recirkulaci výfukových plynů EGR a filtru pevných částic DPD s oxidačním katalyzátorem. Ke svému provozu agregáty nepotřebují přídavné aditivum AdBlue, což je činí uživatelsky jednoduššími a hospodárnějšími.
Všechny verze využívají manuální, tedy přímo řazenou, plně synchronizovanou 6stupňovou převodovku vlastní konstrukce Isuzu s rozsahem převodových stupňů 6,615 až 0,722. Modely F10 a F11 disponují celkovým převodem nápravy 4,875. F12 má stálý převod 4,33. O přenos výkonu se stará jednokotoučová suchá spojka s automatickým seřizováním. U modelů F10 a F11 lze v rámci příplatkové výbavy zvolit také automatizovanou převodovku Neestronic2 s elektromagnetickým řazením a vícelamelovou spojkou kombinovanou s hydrodynamickou spojkou. Tato inteligentní převodovka umožňuje jak plně samočinný režim, tak manuální sekvenční volbu jednotlivých převodových stupňů řidičem, ovšem bez použití spojkového pedálu. Řídicí jednotka převodovky snižuje ve srovnání s klasickou manuální nebo běžnou samočinnou převodovkou spotřebu paliva. Nespornou výhodou je díky eliminaci chyb řidiče i delší životnost převodovky a spojky. Přesně řízená vícelamelová spojka, jako i optimalizovaný software řídicí jednotky umožňují velmi krátkou dobu přeřazení. Lehké olejové čerpadlo s hliníkovou skříní snižuje nejen pohotovostní hmotnost, ale také spotřebu paliva.

Podvozek a zavěšení kol
Základem podvozku, dodávaného výhradně se znakem náprav 4x2, je nýtovaný a šroubovaný ocelový rám o šířce 840 mm, který nese přední tuhou nápravu s nápravnicí profilu I a zadní tuhou nápravu typu full-floating (uložení na mostu). O odpružení se starají listové pružiny s kapalinovými tlumiči pérování a stabilizátorem na přední nápravě. Model F12 je standardně vybaven pneumatickým odpružením se čtyřmi měchy a s možností nastavení výšky. Komfortnější chování podvozku se hodí pro převoz citlivějšího nákladu, ale přispívá i k menší únavě řidiče. Díky automatickému nastavení výšky zůstává náklad vždy ve vodorovné poloze. Výšku lze ovládat i manuálně dálkovým ovladačem z kabiny řidiče.
Brzdovou soustavu tvoří hydraulický dvouokruhový systém se vzduchovým posilovačem, ABS, výfukovou brzdou a ruční brzdou působící na zadní kola. Všechny modely mají bubnové brzdy vpředu i vzadu, dosahují tím větší životnost, provozní náklady a odolnost v špinavějším a drsnějším prostředí oproti kotoučovým brzdám. Řízení je vybaveno posilovačem a standardně disponuje možností osového a výškového nastavení sloupku volantu.

www.isuzutrucks.cz
 

 

 
Publikováno: 10. 12. 2011 | Počet zobrazení: 2552 článek mě zaujal 422
Zaujal Vás tento článek?
Ano