hnv murr

Plavbu obojživelníku umožnily 3D technologie

Na brněnské přehradě se koncem října událo zajímavé představení - zájemci měli možnost vidět historicky první plavbu v ČR zrekonstruovaného obojživelného vozidla Amphicar z roku 1964, jehož převodovka lodních šroubů byla vyrobená pomocí aplikací 3D technologií. 

 

Obojživelný osobní automobil Amphicar stejnojmenné německé automobilky se vyráběl v letech 1961-1968 a celkem jich bylo vyrobeno 3878 ks. Nejprve byl tento vůz zkonstruován pro potřeby německého Wehrmachtu. První prototyp byl představen na autosalonu v Ženevě v roce 1958 a sériová výroba začala o tři roky později. Motor, který byl umístěný vzadu, byl použit z automobilu Triumph Herald, a poháněl zadní nápravu. Pokud se vůz pohyboval po vodě, byl pohon přenášen na dva lodní šrouby. Vozidlo nebylo vybaveno kormidlem, směr jízdy po vodě ovlivňovalo natočení předních kol. Maximální rychlost na silnici byla 110 km.h-1, na vodě 12 km.h-1.
Model, který byl představen na brněnské přehradě, pochází z roku 1964 a je majetkem majitele firmy MK Technology. Její spolupráce se společností MCAE Systems, která se zabývá již 20 let nejmodernějšími 3D digitálními technologiemi, dala vzniknout projektu, zrekonstruovat převodovku lodních šroubů pomocí několika 3D technologií.
Pro rekonstrukci převodovky byly použity standardní 3D technologie. Nejprve byla původní převodovka naskenována optickým skenerem Atos do digitální podoby. Takto pak bylo snazší provádět analýzy a měření. Díky softwaru Tebis byla provedena modifikace geometrie. Jejím cílem bylo zajištění, aby bylo možné lodní šrouby ovládat nezávisle na sobě a zlepšit tak ovladatelnost auta ve vodě. Dále se vytiskly na 3D tiskárnách Stratasys i Voxeljet master modely. Ty posloužily nejen jako model pro silikonovou formu (urychluje výrobu v případě více kusů), ale byly použity i přímo pro obalení a vypálení ze skořepiny. Výroba se neobešla ani bez simulace tuhnutí a lití kovu do skořepiny, aby se následně vytvořil hrubý odlitek. Pro urychlenou výrobu slévárenské skořepinové formy byl využit systém Cyclon. Ten umožnil vysokorychlostní sušení a tím výrobu formy v řádu několika hodin namísto několika dní. Funkční plochy pak byly obrobeny opět prostřednictvím softwaru Tebis a na závěr ještě proběhla rozměrová kontrola optickým skenerem.
 

 
Publikováno: 15. 3. 2016 | Počet zobrazení: 2241 článek mě zaujal 443
Zaujal Vás tento článek?
Ano