hnv murr

Sedmdesátiny slavného Brouka

První vůz Volkswagen Typ 1, později nazývaný Brouk, sjel z výrobní linky ještě před koncem roku 1945, později, po nastalé lavině zájmu o tak levné a dostupné vozidlo, následovala výroba více než 21 milionů kusů. Ale nejdřív musel Brouk za svou slávou ujít pořádný kus cesty.  

 

Už v roce 1931 začali s vývojem tzv. Auta pro každého Ferdinand Porsche a firma Zündapp. Porsche navrhoval plochý vzduchem chlazený čtyřválcový motor, Zündapp zas vodou chlazený 5válec. První tři prototypy, které vzešly v roce 1932, byly zničeny během války. Poté, co nastoupil k moci Adolf Hitler (1933), schválil nákresy Porscheho návrhu na lidový vůz (Volks-Wagen). Šlo o jednoduché vozidlo dosahující rychlosti 100 km/h pro přepravu dvou dospělých pasažérů a tří dětí. Toto vozidlo mělo být dostupné občanům Třetí říše za 990 říšských marek (tehdejší cena malého motocyklu). Výroba začala v roce 1939, ale jelikož začala válka, byly výrobní linky zabrány pro výrobu vojenských vozidel. Vzniklo pouhých 55 ks.
Opětovná výroba začala v improvizovaných podmínkách po válce, tentokrát s oficiálním názvem KdF-Wagen, vyrobilo se jich 630 ks. Produkce často vázla kvůli všeobecnému nedostatku materiálu. Později byl projekt znám jako Typ 1. Výrobní závod, vybudovaný v dnešním Wolfsburgu, který byl během druhé světové války součástí německého zbrojního průmyslu, byl s koncem války převzat britskou vojenskou správou. Její tehdejší velitel major Ivan Hirst tím, že zadal zakázku výroby 20 000 vozů, zachránil výrobní závod před demontáží výrobních zařízení. Vozidla, nazvaná lidově Brouk, byla určena především pro spojenecké síly, ale také pro zajištění lékařských služeb na venkově. Výroba se v letech 1946-47 pohybovala kolem 1000 vozidel za měsíc. Po měnové reformě v roce 1948 začali hrát významnější roli soukromí zákazníci.
Britské kořeny Volkswagenu jsou patrné dodnes, jelikož přestavěli závod na civilní výrobu a dbali na kvalitu vozidel. Velký důraz kladli na servis, vztahy se zákazníky a také na prodejní síť, která již v roce 1948 zahrnovala všechny tři západní zóny Německa. Mezinárodní rozměr získal Brouk zahájením exportu v říjnu 1947. Když byla v říjnu 1949 předána společnost Volkswagenwerk GmbH do německých rukou, nacházel se podnik v nejlepší startovní pozici pro tzv. německý hospodářský zázrak.
Rozhodujícím způsobem tak Brouk přispěl k rozvoji demokracie a mobility. Zabydlel se v mnoha zemích a stal se důležitým reprezentantem Německa. Jde o nejdéle vyráběný vůz s největším počtem vyrobených kusů beze změny designu. Naposledy byl vyráběn v mexickém závodě a jeho produkce byla zastavena v červenci 2003 po více než 21 milionech vozidel. Brouk byl jako automobilová ikona srdeční záležitostí mnoha milionů motoristů.
 

 
Publikováno: 15. 3. 2016 | Počet zobrazení: 2329 článek mě zaujal 418
Zaujal Vás tento článek?
Ano