EuroBlech Murrelektronik

VW Crafter s novými motory a zásadním snížením spotřeby

A je to tady, užitkový Crafter se dočkal modernizace. Sice to chvíli trvalo, ale povedlo se. Divize Volkswagen Užitkové vozy uvedla na český trh inovovanou modelovou řadu Crafter s optimalizovaným interiérem a hlavně s novými úspornými motory.  

 

Zdokonalený Crafter zaútočil v segmentu velkých lehkých užitkových vozů se zbraněmi jako je hospodárnost a ochrana životního prostředí. Vděčí za to novým čtyřválcovým motorům 2,0 TDI s přímým vstřikováním common rail, které nahradily dosud používané 5válcové agregáty 2,5 TDI. Díky zmenšenému zdvihovému objemu a menšímu počtu válců vzniká také menší tření, motory jsou lehčí a dle vyjádření automobilky tím bylo dosaženo snížení spotřeby paliva až o 33 %, provozní náklady na palivo a údržbu klesly o 25 % a pohotovostní hmotnost je až o 90 kg nižší. Všechny agregáty splňují emisní normu Euro 5 bez používání úpravy výfukových plynů pomocí AdBlue.

Citlivé změny exteriéru a interiéru
Přední partie nového Crafteru opticky navazují na nový design značky, který byl uplatněn již v modelových řadách Transporter, Amarok a Caddy. Jde o horizontálně uspořádanou masku chladiče s jednodílnou čelní lištou. Při vývoji interiéru byl brán zřetel na řidiče vysoké až 194 cm. Tomu je přizpůsobené moderně řešené ergonomické pracoviště řidiče včetně široké možnosti nastavení sedadla řidiče i volantu. V interiéru zaujme přepracovaná a velmi přehledná přístrojová deska a nové odolné materiály. Ovládací prvky jsou pěkně v dosahu a příjemná je joysticková řadicí páka v blízkosti volantu. Všechny modely jsou sériově vybaveny doporučením okamžiku řazení k úsporné jízdě. Posed za volantem je podobný jako v osobním voze, čemuž odpovídá i výborné odhlučnění kabiny. Na přání je možno objednat z velké nabídky moderních výbav.

Čtyřválcové motory
Nové motory TDI pro modelovou řadu Crafter byly důkladně přepracovány. Základem je 2,0 l čtyřválcový motor TDI s přímým vstřikováním common rail ve třech výkonových stupních (80, 100 a 120 kW). Motory disponují řadou rozdílů v konstrukci od podobných motorů osazených v menších modelech VW T5, Amarok a Caddy. Všechny výkonové verze dostaly větší turbodmychadlo, větší škrticí klapku pro účinnější sání, zesílené pístní kroužky se speciální povrchovou úpravou snižující tření. Bylo zvětšeno podtlakové čerpadlo k dosažení vyššího brzdného výkonu. Optimalizována byla recirkulace výfukových plynů EGR a zvýšený výkon chladiče EGR pro dosažení nižších emisí.
První dvě výkonové varianty (80 a 100 kW) s přímým vstřikováním paliva jsou přeplňovány jedním turbodmychadlem. Systém pracuje s proměnnou geometrií lopatek turbíny a chlazením stlačovaného vzduchu. Nejsilnější variantu 2,0 BiTDI (120 kW) přeplňují dvě různě velká turbodmychadla umístěná v řadě za sebou. Při nízkých otáčkách pracuje pouze menší turbodmychadlo, po překročení 3000 ot.min-1 využije řídicí jednotka větší turbodmychadlo.
Díky úpravám se zvýšil točivý moment o 11 %. Nejnižší výkonová varianta 80 kW disponuje maximem točivého momentu 300 Nm při širokém rozsahu otáček 1500-2250 min-1, 100 kW motor 340 Nm při 1575-2250 ot. a nejsilnější, 120 kW disponuje 400 Nm při 1800 ot. min-1.
U nového Crafteru je na přání k dispozici také hospodárný paket BlueMotion Technology, který zahrnuje systém Start/Stop s možností vypnutí, dobíjení akumulátorů rekuperací energie, tempovat a delší stálý převod.
Průměrnou spotřebu u výkonových verzí 80 a 100 kW udává výrobce 7,9 l, u nejvýkonnější verze s paketem BlueMotion jen 7,2 l na 100 km. 

Nabídka variant
Modernizovaná řada Crafter zahrnuje již tradičně rozmanitou nabídku variant a karosářských provedení. Celkem tři hmotnostní třídy 3,0 t, 3,5 t a 5,0 t, tři rozvory (krátký-3250 mm, střední-3665 mm a dlouhý-4325 mm) a pět základních druhů karoserie (skříňová dodávka, kombi, valník, podvozek s jednoduchou nebo dvojitou kabinou a mikrobus).
Skříňové dodávky jsou k dispozici se třemi výškami 2415, 2705 a 2940 mm, o čtyřech délkách počínaje 5250, 5905, 6940 mm, až po model s prodlouženým zadním převisem 7340 mm. Objem nákladového prostoru pokrývá rozpětí od 7,5 po 17 m3, což je největší objem v segmentu. Největší délka nákladového prostoru činí 4700 mm a výška u modelu s nejvyšší střechou až 2140 mm. Kombi může být s prostorem pro 9 osob a mikrobus „Hannover“ je schopný přepravit až 19 osob.
Maximální užitečná hmotnost dodávek sahá od 681 kg (Crafter 30 s krátkým rozvorem a normální střechou) až po 2735 kg (Crafter 50 se středním rozvorem, normální střechou). Valník si dokonce poradí s nákladem o hmotnosti 2,8 t.
V nabídce jsou také dvě verze pro stavbu speciálních karoserií např. pro obytné vozy, sanitky apod. Dodávají se jako podvozek s kabinou bez zadní stěny nebo kompletní podvozek s motorem bez kabiny.
Všechny verze jsou sériově vybaveny pohonem přídavných zařízení od motoru a volně programovatelným rozhraním pro připojení nástavby k elektronickým systémům vozu.
Pro podnikatele v oblasti rozvážky zboží přijde jistě vhod možnost nakládat standardní europalety. Posuvné dveře Crafteru jsou nejširší v segmentu. Největší provedení skříně dokáže pojmout až 5 europalet za sebou, při příčném naložení se vejdou dvě palety vedle sebe. 
Výhodou Crafteru je i možnost tahání přívěsu. V závislosti na výkonu motoru, celkové hmotnosti a karoserii může být nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu od 2 do 3,5 t. 

Bezpečnostní prvky sériové výbavy:
Airbag řidiče, protiblokovací systém ABS, protiprokluzový systém ASR, brzdový asistent, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, elektronický stabilizační systém ESP, signalizace nouzového brzdění, vyhřívané zadní okno (kombi), asistent rozjezdu do kopce, ukazatel vadné žárovky, kotevní body pro zajištění nákladu v nákladovém prostoru (skříňová dodávka, kombi a valník), boční okna v nákladovém prostoru/prostoru pro cestující (kombi).

Závěrem
Modernizovaný Crafter je v nabídce na českém trhu již od června letošního roku se základní cenou od 553 624 Kč bez DPH (skříňový Crafter 30 s krátkým rozvorem, nízkou střechou a motorem 2.0 TDI o výkonu 80 kW) a automobilka poskytuje kromě 12leté záruky na prorezavění karoserie navíc o rok prodlouženou standardní dvouletou záruku nebo do ujetí 250 000 km. Firemní zákazníci tak získávají větší jistotu pro plánování. /pk/
 

 

 
Publikováno: 18. 10. 2011 | Počet zobrazení: 2707 článek mě zaujal 467
Zaujal Vás tento článek?
Ano