hnv murr

Suzuki Vitara 1,6 VVT - pohodlné SUV

Když jsem četl o nové Vitaře, která přišla na trh v polovině letošního roku, na různých webových portálech, většinou se autoři pozastavují nad faktem, že Vitara už není klasický rámový teréňák, ale že je z něj běžný crossover se samonosnou karoserii. Co na tom? Automobilku živí především prodeje a pokud není takový zájem o vozy pro čistý terén, tak se musí přizpůsobit trhu, musí vyjít vstříc svým zákazníkům.

 

Letošní novinka vychází ze svého předchůdce, modelu SX4, příď ale designovo připomíná větší Grand Vitaru. I když měří jen 4175 mm na délku a 1610 na výšku a je široká 1775 mm, vypadá díky hranatějším prvkům karoserie svalnatěji. V každém případě má menší SUV Vitara co nabídnout. V první řadě je to pohon 4x4, kvůli kterému si jej zájemci pořizují. 
Díky výbornému podvozku, který je pěkně čitelný a komfortní, se Vitara chová na silnici bezvadně. Ostatně pro ni byla stavěna. Dobře zvládá i příčné nerovnosti. A jak si vede v terénu? S lehkým a středně těžším terénem si dokáže poradit, jak jsem měl možnost vyzkoušet. K tomu ji dopomáhá nadprůměrná světlá výška 185 mm (mezi malými crossovery patří k největším) a velká kola obuta do 17" pneumatik. Nájezdové úhly (vepředu 18,2°, vzadu 28,2°) umožňují zdolat hladce i nezpevněné silnice a příkré stoupání.
Propracovaný systém pohonu AllGrip, který je převzatý z modelu S-Cross, umožňuje Vitaře výbornou trakci. Na základě nejrůznějších snímačů jsou připojena i zadní kola. Systém disponuje dvěma novými funkcemi, jednak umožňuje udržovat stálou rychlost při sjíždění prudkých svahů, aniž by řidič musel brzdit a pak dokáže dle povahy vozovky a řadě snímačů předvídat. Řidič může otočným přepínačem vybírat jeden ze čtyř přednastavených jízdních režimů (Auto - přední kola, při prokluzu se připojí zadní, Sport - využívá pohon všech kol, Snow - rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní kola je optimalizováno podle míry stlačení plynového pedálu, Lock - točivý moment je rozdělen rovnoměrně mezi přední a zadní kola až do rychlosti 60 km.h-1).
Nová Vitara má ale ještě něco navíc. Pro individualitu majitele má na výběr z množství barevných variací karoserie, střechy i zrcátek a různé designové rámečky a obložení v interiéru. Interiér je i přes menší vnější rozměry prostorný a pohodlný. Řidič má vyšší pozici za volantem, takže má příjemný výhled na všechny strany. Na zadních sedadlech, kvůli omezené šířce, budou mít ale pohodlí spíše dva, než tři cestující. Zavazadlový prostor je ale nadprůměrný, v základním provedení má 375 l, po sklopení opěradel zadních sedadel vznikne prostor 710 l. Líbila se mi dvojitá podlaha zavazadelníku, ale na druhou stranu mě mrzí, že není k dispozici rezervní kolo, pouze sada na opravu pneumatik.
Pohon Vitary může zabezpečovat jeden ze dvou čtyřválcových motorů o shodném výkonu 88 kW. Jeden je zážehový (1,6 VVT), který poháněl testované vozidlo, a propojený s 5stupňovou manuální převodovkou (za příplatek může být propojen se 6stupňovým automatem), druhý vznětový (1,6 DDiS) je propojený se 6stupňovou manuální převodovkou.
Motor je pružný, líbilo se mi delší zpřevodování převodovky, v nižších otáčkách je sice trochu línější, ale stačí sešlápnout plynový pedál a lehký crossover předvede svůj výkon, nejlépe s navoleným režimem Sport. Přitom spotřeba dokáže mile překvapit. Naměřil jsem v kombinovaném provozu spotřebu 6,1 l na 100 km.
Vitara disponuje širokou nabídkou standardní výbavy už v základním provedení Comfort. Výbava se rozšiřuje postupně ve výbavových stupních Premium, Elegance (testované vozidlo) a Elegance Panorama s panoramatickým střešním oknem.
Myslím si, že Suzuki vsadilo dobře na lehčí a modernější model, který je nejen příjemným společníkem na cestách, ale nezradí ani v terénu. /pe/
 

 
Publikováno: 24. 2. 2016 | Počet zobrazení: 2478 článek mě zaujal 462
Zaujal Vás tento článek?
Ano