Amper ITS Schunk

Nebe nad Evropou se připojí k internetu

Společnosti Deutsche Telekom a Inmarsat oznámily strategické partnerství na vybudování Evropské letecké sítě EAN (European Aviation Network), na jehož základě se Lufthansa zavázala ke zkušebnímu provozu EAN od roku 2017. Pod tímto označením se skrývá první kombinovaná LTE a satelitní síť pro letecké pasažéry v Evropě, díky níž cestující nad kontinentem získají možnost vysokorychlostního připojení k internetu během letů.  

 

Na projektu se budou podílet i dceřiné společnosti Deutsche Telekom včetně T-Mobile Czech Republic, který zajistí pokrytí vzdušného prostoru ČR. Odhady analytiků předpokládají, že mezi roky 2012 a 2020 bude počet letadel připojených k internetu růst tempem zhruba 20 % ročně a do roku 2020 bude polovina letadel vybavena wi-fi připojením. Služby s tím související budou aerolinkám generovat příjmy v řádu mnoha miliard dolarů.

Nic nového pod Sluncem? Ano i ne…
Internet na palubách letadel samozřejmě není úplnou novinkou, nabízí jej běžně např. američtí operátoři a letečtí přepravci (Gogo, Virgin aj.), v Asii odstartovala éru internetu v letadlech Cathay Pacific, připojit se lze i u Japan Airlines apod. V Evropě nabídla připojení na palubě jako jedna z prvních např. i norská nízkonákladová společnost Norwegian Air na vybraných spojích, či SAS. Většinou je však nabízen u transkontinentálních letů. Na kratší a střední lety nad Evropou, které tvoří podstatnou část leteckého provozu nad kontinentem, se zatím příliš nedostalo. Seznam aerolinií nabízejících tzv. In-flight připojení, lze najít na http://blog.edreams.com/in-flight-wifi.
Vůbec první evropskou aerolinkou, která nabídla připojení k internetu na palubě letadla prostřednictvím služby Connexion by Boeing, byla už v roce 2003 Lufthansa. Služba sice skončila v roce 2006, ale Lufthansa nabízí na vybraných dálkových letech připojení prostřednictvím vlastního wi-fi portálu FlyNet. Navíc bude nyní první evropskou leteckou společností, jež inovativní služby EAN připojení v praxi využije. Nejnovější satelitní službu vysokorychlostního připojení založenou na technologii Inmarsat hodlá spustit na svých palubách už v létě příštího roku. Současný projekt Inmarsatu a Deutsche Telekom je unikátní právě kombinací s využitím nejmodernější vysokorychlostní technologie LTE, která není zatím zcela běžná ani u řady pozemních operátorů.

Nejmodernější létající internet
EAN kombinuje připojení ze satelitu firmy Inmarsat s pozemní LTE sítí skupiny Deutsche Telekom. Tato první kombinovaná satelitní/LTE síť na světě byla koncipována s ohledem na rostoucí nároky pasažérů na nejrušnějších trasách v Evropě. Nabízí dlouhodobé řešení internetového připojení na palubě, které je svou dostatečnou kapacitou, rychlostí a pokrytím srovnatelné s domácím vysokorychlostním připojením.
Pozemní LTE síť skupiny Deutsche Telekom se bude skládat z přibližně 300 vysílačů - několik desítek z nich zajistí pokrytí vzdušného prostoru ČR. Půjde o LTE vysílače s dosahem více než 80 km (současné konvenční pozemní vysílače obsáhnou prostor s dosahem do 10 km), jež dokážou přenášet data do provozní výšky osobních letů a flexibilně se přizpůsobí jejich rychlosti. Ke kombinaci pozemní sítě se satelitním připojením bude docházet nad letovou hladinou 3000 m, přičemž přepínání mezi oběma typy připojení se bude dít automaticky prostřednictvím systémů v kabině letadla, aniž by docházelo k jakémukoli rušení se systémy na palubě.

Satelit je navržen tak, aby nabízel inovativní mobilní satelitní služby aeroliniím, které létají na vytížených evropských trasách. Ve všech 28 členských státech EU má Inmarsat přiděleno spektrum 30 MHz (2 x 15 MHz) v pásmu S. Jak uvedl šéf Inmarsatu Andy Sukawaty, integrovaná síť satelitní a doplňkové LTE technologie využívající kombinaci globálního GX (Ka-pásmo) a služeb L-pásma umožní řešení konektivity použitelné pro kabinu a palubu letadla jakéhokoli typu operujícího v jakékoli geografické lokalitě.
Inmarsat také již loni zadal společnosti Thales Alenia Space zakázku na nový satelit EuropaSat/HellasSat3 využívající pásmo S, který je plně komplementární a integrovatelný do hybridní sítě vzduch-země pokrývající území EU.
 

 
Publikováno: 22. 2. 2016 | Počet zobrazení: 1106 článek mě zaujal 170
Zaujal Vás tento článek?
Ano