hnv murr

Soumrak dinosaurů?

Přicházející digitální revoluce smete v následujících letech čtyři z deseti zatím dominantních firem, může otřást trhy napříč všemi průmyslovými odvětvími a pomoci na výsluní menším firmám na úkor velkých zavedených značek. Má potenciál zcela změnit dosavadní pravidla a to rychleji, než kdykoli předtím. 

 

Vyplývá to ze studie Centra DBT (Global Center for Digital Business Transformation) a Mezinárodního institutu pro manažerský rozvoj (IMD). Podle této studie v následujících pěti letech ztratí své pozice na trhu až 40 % firem, které svým oborům dosud dominují. Přitom 45 % dotazovaných manažerů je přesvědčeno, že jejich firmám žádné nebezpečí z této změny nehrozí a jen čtvrtina se chystá aktivně připravovat na změny, které digitální revoluce přináší.
Výzkum analyzoval 12 průmyslových odvětví a v rámci studie Digital Vortex: How Digital Disruption is Redefining Industries provedl průzkum mezi téměř tisícovkou (941) špičkových manažerů ze 13 zemí (Austrálie, Brazílie, Kanady, Číny, Francie, Německa, Indie, Itálie, Japonska, Mexika, Ruska, Velké Británie a USA). Většina (75 %) manažerů vidí digitální revoluci jako pokrok a šanci pro další rozvoj svých firem, podle 72 % přinese vyšší hodnotu pro zákazníky a 66 % ji vnímá jako proces, který posílí pozici výrazných individualit.
„Moderní technologie mění náš život doslova na každém kroku. V digitálním světě se bez nich neobejdeme nejen my, ale nemůže bez nich fungovat žádný stát, město ani podnik. Dnes hovoříme o digitální ekonomice, a jsou to právě moderní technologie, které otevírají začínajícím start-upům cestu na trh a umožňují jim postavit se mnohem větším a zavedeným firmám. Firmy si musí uvědomit, že digitální revoluce může zrodit jejich konkurenci mnohem rychleji, než kdykoli v minulosti. A měly by se na to připravit,“ říká Michal Stachník, generální ředitel Cisco ČR.
Obecně studie ukazuje, že nejradikálnější proměnu čekají obory, kde hrají důležitou roli data, jako jsou média, telekomunikace, finanční služby a maloobchod, největší potenciál pro změny mají technologické produkty a služby.
Digitální revoluci spustil nástup dynamických start-upů, kterým se dobře daří získávat investice, a s pomocí nových technologií oslovovat nové zákazníky a dobývat další trhy, a tím i zvyšovat svoji hodnotu. Přestože dotazovaní manažeři velkých společností souhlasí, že digitální revoluce přinese nové nastavení pravidel a tržních podílů na trzích v každém z 12 zkoumaných odvětví, výsledky studie ukazují, že třetina dnes dominujících firem zaujímá postoj „počkáme a uvidíme“.
 

 
Publikováno: 6. 10. 2015 | Počet zobrazení: 2448 článek mě zaujal 472
Zaujal Vás tento článek?
Ano