Aimtec hnv murr

Mercedes-Benz TecDay aneb Co přinese nová třída E

Stávající model třídy E je na trhu již od roku 2009. Jeho nástupce, nová generace třídy E řady W213 se v plné krase představí na jaře 2016. Možnost nahlédnout v předstihu, jaká inovativní technika v něm bude připravena, přinesl workshop Mercedes-Benz TecDay.

 

Značka zde ukázala celou řadu technických novinek, které poprvé přijdou na trh příští rok s nejnovějším modelem, aby se poté začaly objevovat v celé flotile vozů Mercedes-Benz.

Samočinné parkování: mobil místo volantu...
Možná si říkáte, to přeci není nic nového, to už má mnoho výrobců v opční příplatkové nabídce. Avšak v nové třídě E přijde něco úplně nového. Již nebude nutné sedět ve voze a ovládat pedály spojku a plyn, natož řadit rychlostní stupně. Stačí, když s vozem přijedete na parkoviště a najdete příslušné parkovací místo. Poté už můžete vystoupit a na smartphonu otevřít příslušnou aplikaci, vybrat položku, jak chcete zaparkovat a vůz už udělá vše potřebné za vás. Avšak do pohybu se dá jen tehdy, když prstem kroužíte po jakési kružnici vyobrazené na obrazovce smartphonu. Pokud přestanete, nebo se vzdálíte od vozu více jak na délku tří metrů, parkovací proces se přeruší - jde o bezpečnostní prvek. Parkování ovládané na dálku bude dostupné přirozeně pouze s parktronicem, jehož ultrazvukové snímače využívá, a se samočinnou převodovkou. Možná si myslíte ze je to spíše taková hi-tech hračka. Avšak v praxi člověk často narazí na situaci, kdy je parkovací místo příliš úzké a po zaparkováni se z vozu těžko vystupuje. Parkování na dálku bude nabízeno za příplatek a to hned ve dvou verzích. Základní verze umí vozem pohybovat pouze v přímém směru. Pokročilejší verze dokáže navíc měnit směr, takže vůz se vyhýbá různým překážkám v jeho dráze. Třeba odstaveným jízdním kolům v garáži.

...i jako klíčky pro nový Mercedes
Technologii NFC (Near Field Communication) sloužící k bezdrátové komunikaci mezi elektronickými zařízeními na krátkou vzdálenost už mnozí znají např. z placení - stačí smartphone přiložit ke čtečce a transakce je hotova. A přesně tak bude fungovat i otevíraní dveří u nové třídy E - stačí když přijdete k vozu, přiložíte telefon ke klice u řidiče a vůz se otevře. Pomocí chytrého telefonu bude možné i nastartovat, proto ale musíte telefon odložit do nabíjecí kolébky ve voze. Samozřejmě je možnost otevírat vůz telefonem a startovat klíčem a nebo naopak. Výhody ocení např. uživatelé referentských vozidel, o něž se dělí více řidičů. Nemusí si předávat klíče mezi sebou, nebo se může stát, že fyzický klíč si někdo zapomene doma či v kanceláři. O bezpečné nastavení aplikace do telefonu a zakódovaní dat by se měl postarat přímo autorizovaný servis Mercedes-Benz. Z důvodu bezpečnosti a znemožnění krádeže vozidla, by měl být telefon stále připojen k internetu, kde bude možnost telefon zablokovat, pokud by byl majiteli odcizen.

Nafukovací bezpečnostní pásy Beltbag
Nafukovací bezpečností pás se již objevil u Fordu Mondeo, Mercedes je již také nabízí ve spojení s jeho vlajkovou lodí modelu třídy S. Podobně jako u Mondea jsou i tady použity jen na krajních zadních místech. Oproti systému Fordu, kde se nafukuje pouze jeho diagonální část, se v Mercedesu nafukuje rovněž i v části obepínající břicho. Beltbag se samozřejmě používá jako úplně obyčejný pás, avšak kombinuje bezpečnost airbagu a pásu v jednom, jak už napovídá jeho název. Svůj účel má plnit při těžké frontální kolizi vozu, kdy generátor plynu umístěný na konci pásu jej nafoukne do několikanásobného rozměru. Beltbag je vyrobený z jednoho kusu materiálu a technici z Mercedesu si od něho slibují maximální bezpečí pro všechny postavy různého věku a tělesné struktury.

Komunikace mezi auty: i když nevidíte za roh, víte co se děje
Car-to-Car Communication - pod tímto pojmem se v automobilovém světě zabydluje nová technologie, která by v budoucnosti měla ulehčit provoz na silnicích nejen v Evropě, ale po celém světě. Je to komunikační systém postavený na bázi cloudu, umožňující sdílení různých dat a informací. Např. když vůz jedoucí po silnici musí kvůli překážce silně brzdit, vůz data v reálném čase okamžitě zpracuje a pošle do sítě, takže auto jedoucí po silnici za ním už je dopředu automaticky varováno buď symbolem na head-up displeji, nebo jiným upozorněním, např. na obrazovce navigace. Pomoci tohoto systému by se v budoucnu mělo předcházet nehodám a zároveň zlepšit plynulost provozu. Nova třída E by měla být na tento systém již připravena. Nevýhoda však zatím spočívá v tom, že většina automobilových výrobců na světě ještě na tento systém technicky připravena není.

Multibeam LED: V noci skoro jako v dne
Je známé, že se německé luxusní značky předhánějí, kdo a jakou technickou novinku představí dříve a ještě lépe pošle na trh. Rychlost vývoje světlometů v posledních letech můžeme přirovnat skoro ke skoku od plápolající pochodně až k prvnímu světlometu. Zákazník si teď může vybrat: je libo laser nebo LED? Matrix nebo Multibeam? Technika osvětlení se za posledních pár let v automobilovém průmyslu posunula o hodně dopředu.
A výjimkou není ani technologie LED Multibeam. Mercedes ji poprvé představil loni u modernizované řady CLS, kde je zdrojem světla pro reflektor 24 vysokovýkonných LED diod, které umějí 100krát za vteřinu propočítat ideální rozložení světla na silnici. U nové třídy E pošle Mercedes poprvé na trh vyspělejší verzi světlometu využívající 84 diod. Snahou je nabídnout co nejlepší viditelnost za každé situace a přesně reagovat na různé jízdní podmínky. Řidič vozu se světlomety Multibeam tak může jet stále v režimu dálkových světel, protože světelný kužel se tvaruje a jeho dosah mění podle okamžitých jízdních podmínek. Např. při jízdě ve vysokých rychlostech na dálnici je maximální viditelnost až 650 m. V nabídce je i režim pro jízdu městem, či za špatného počasí. Vše je řízeno kamerou, umístěnou za čelním sklem v místě vnitřního zrcátka. Pokud vůz míjí jiné vozidlo, systém situaci rozpozná a zařídí, aby řidiče v protijedoucím vozidle neoslnil, ale zároveň zachoval kvalitu osvětlení vozovky na stejné úrovni. Vše se děje ryze elektronicky pouhým zhasnutím či naopak rozsvícením příslušných diod, coby zdrojů světla. Zadní svítilny nové třídy E budou také využívat inteligentní technologii LED. Asi nejzajímavější je možnost měnit intenzitu světla podle aktuálních podmínek. Světla automaticky regulují intenzitu např. při zastavení, a v noci neoslňují řidiče za vozidlem, tak jak to u LED světel dosud bývalo obvyklé.
 

 
Publikováno: 6. 10. 2015 | Počet zobrazení: 2774 článek mě zaujal 469
Zaujal Vás tento článek?
Ano