its murr Schunk

CeMAT ukázal nové trendy intralogistiky

Německý veletržní Hannover pořádal v květnu další ročník intralogistického veletrhu CeMAT, kde se představilo 1084 vystavovatelů z různých koutů světa. Jde bezpochyby o barometr logistických trendů. Každé tři roky se zde prezentují prakticky všichni významní dodavatelé intralogistických řešení.   

 

Podíváme se blíže na novinky a trendy výrobců manipulační techniky, regálových systémů a vybavení skladů, balící techniky nebo i dodavatele software. Venkovní plocha byla vyhrazena téměř všem významným dodavatelům manipulační techniky, ať to byla společnost Still, Jungheinrich nebo Linde.

Studie pro budoucnost a hybridní pohon vozíků
Dodavatel komplexních intralogistických řešení, firma STILL, představila mimo jiné koncept pro budoucnost pod názvem CUBE XX, který vychází ze studie německé technické univerzity na téma budoucnost intralogistiky v letech 2020-2025. Dále prezentovala první řadu vysokozdvižných vozíků RX 70 s plně hybridním pohonem. Energie vznikající při brzdění vozíku je přenášena do kondenzátoru, odkud je pak dále využívána k rozjezdu vozíku a dosažení maximální rychlosti.
„Naši zákazníci jsou s vozíky s hybridním pohonem maximálně spokojeni, protože dosahují významné úspory provozních nákladů. Hybridní pohon je zcela bezúdržbový a úspora pohonných hmot je, podle dlouhodobých testů ve společnosti Dachser, přibližně o 20 % nižší, což vyjádřeno v litrech představuje asi jeden litr nafty na jednu motohodinu. Z těchto údajů vyplývá, že se zvýšená investice do pořízení hybridního pohonu vrátí zhruba po ujetí 2500 motohodin, což odpovídá asi ročnímu provozu,“ uvedl Milan Cizner, vedoucí prodeje ČR východ společnosti STILL ČR.
Still na CeMATu uvedl také novinku, kterou představují lithium-ionové baterie. Jejich předností je třetinová hmotnost a velikost oproti trakčním bateriím při trojnásobné energetické výkonnosti a poloviční době nabíjení oproti klasickým bateriím. Vzhledem k tomu, že v baterii nevznikají žádné výbušné páry, není nutné pro nabíjení těchto baterií zřizovat nabíjecí místa. Nevýhodou této novinky jsou však zatím příliš vysoké pořizovací náklady.
Mezi další vystavené produkty Still patří např. nový vozík RX 50, který je ve své třídě nejprodávanějším čelním elektrickým vozíkem a patří k nejkompaktnějším vozíkům na trhu. Dále bylo představeno řešení pro automatizované sklady a nový Still Pallet Runner. Již tradičně umocnila působivost celé expozice Still intralogistická show.

Obalová logistika
Na veletrhu proběhla rovněž speciální prezentace „Auto-ID a obalové technologie“, která upozornila, jakou hrají automatické identifikace v obalové logistice. Návštěvníci měli možnost vidět, jakým způsobem tok informací umožňuje optimalizovat logistiku zboží z hlediska možnosti sledování, procesní transparentnosti a nákladů.
Prostor dostal rovněž projekt „Logistická továrna“ zdůrazňující inovativní řešení v robotice a automatizaci, která mohou být nasazena na složité a nestandardní logistické procesy. Automatizovaná řešení pro tok materiálu byla prezentována souběžně s IT řešeními. Důraz byl přitom kladen na vysoké technologické požadavky a na řešení, která jsou flexibilní a souměřitelná.

Rychlé dobíjení Li-ion akumulátorů
Společnost Jungheinrich na veletrhu poprvé prezentovala elektrický nízkozdvižný vozík EJE 112i vybavený technologií lithium-ionových akumulátorů. Vozík byl aktivně zapojen do procesu vykládky nákladního automobilu během předvádění materiálových toků přímo na stánku společnosti.
„Díky využití úsporných lithium-ionových akumulátorů, které jsou navíc šetrné k životnímu prostředí, je po vozících EJE 112i velká poptávka,“ řekl Daniel Göllner, produktový manažer společnosti Jungheinrich v ČR.
Lithium-ionové baterie mají sice poměrně vysoké pořizovací náklady, ale díky možnostem rychlého dobíjení, velice dobrého dojezdu vozíku, dlouhé životnosti a také díky tomu, že jsou zcela bezúdržbové, představují pro zákazníka velice zajímavou novinku.
Velký prostor byl v Hannoveru vyhrazen automatizovanému skladování. Podle názorů mnoha odborníků se automatizace (nebo alespoň částečná automatizace) začíná prosazovat také na českém trhu. Jungheinrich v tomto směru představil vozíky APM (Auto-Pallet-Mover), které dokážou zajišťovat manipulaci z bodu „A“ do bodu „B“ bez obsluhy, nepřetržitě i ve vícesměnném provozu – pochopitelně s přestávkami na výměnu baterie. Jde vlastně o standardní manipulační techniku z produkce firmy. Konkrétně na místě šlo o ručně vedený vozík ERC214-216 a vertikální vychystávací vozík EKS210, které jsou doplněny o další komponenty umožňující plně automatický provoz.

Skladová navigace
Lákadlem expozice Jungheinrich byla také polo-automatizace některých procesů standardních sériových vozíků prostřednictvím skladové navigace. „Vzhledem k tomu, že jsme v poslední době po vozících do úzkých uliček vybavených skladovou navigací zaznamenali obrovskou poptávku, představili jsme na veletrhu skladovou navigaci také pro vozíky do širokých uliček. Například retraky, čelní vozíky nebo volně pojízdné vychystávací vozíky mohou být naváděny na konkrétní místa ve skladu, kde dochází k zaskladnění nebo k vyskladnění palet se zbožím nebo k částečnému odběru zboží,“ vysvětluje Daniel Göllner a dodává, že skladová navigace pomáhá k obecnému zpřesnění a ke zrychlení manipulace se zbožím.
Prezentovaný program „Best Invest“ popisuje dlouhodobě výhodné hledisko pro nákup vozíku. Promítají se do něj náklady na řidiče, optimalizovaný výkon a ergonomie, údržba vozíku a také náklady na spotřebu energie. Dlouhodobé užívání se musí odrazit na úspoře celkových provozních nákladů.
Daniel Göllner upozorňuje, že v současné době můžeme v oblasti manipulační techniky jen stěží očekávat nějakou převratnou novinku. Výrobci proto pracují na precizním doladění svých produktů a snaží se dosáhnout optimálního výkonu vozíků s cílem nabídnout výbornou ergonomii, maximální výkon, vysokou účinnost a to vše při minimální spotřebě energií.

Poptávka po sofistikovaných řešeních
Nepřehlédnutelnou expozici na veletrhu měla společnost SSI SCHÄFER. Obchodní ředitel společnosti Karel Laube, upozornil na rostoucí poptávku po sofistikovaných řešeních: „Hannoverský veletrh ukázal, kterým směrem se jednotliví dodavatelé a výrobci ubírají. Ve skladování se stále více prosazuje automatizace. Na minulém veletrhu jsme prezentovali především automatizaci z hlediska skladování zboží na paletách a letošní zaměření se týkalo automatizovaného skladování v přepravkách a boxech do velikosti 600 x 400 mm.“
SSI SCHÄFER představil celou řadu zajímavých produktů. Mimo jiné i systém ROBOPICK, který dokáže ve velké rychlosti vyskladňovat zboží do pěti přepravek najednou, technologii vychystávání pick by light a pick by voice. Návštěvníky veletrhu bezpochyby zaujal i zcela nový výrobek zajišťující mezioperační dopravu – automatizovaný vozík AUTOCRUISER, který mezi jednotlivými montážními stanicemi přepravuje výrobek, jež je postupně smontován, zabalen a expedován. Firma na veletrhu prezentovala také paletové regály umístěné na podvozcích, SOS (Schäfer Orbiter Systém), skladovací věž LOGIMAT pro drobné zboží nebo například systém zajišťující optimalizaci skladového hospodářství náhradních dílů.
 

 

 
Publikováno: 28. 6. 2011 | Počet zobrazení: 2921 článek mě zaujal 471
Zaujal Vás tento článek?
Ano