Ceratizit AMPER 2019

Vrtulníková stíhačka

V pátek za úsvitu 21. května se obyvatelům ve West Palm Beach na Floridě mohl naskytnout velmi neobvyklý pohled: do vzduchu se vznesl elegantní vrtulník neobvyklé konstrukce. Na svůj první let se vydal zbrusu nový vrtulník firmy Sikorsky, S-97 Raider.

 

Pozoruhodný stroj dvourotorové koncepce s tlačnou vrtulí je navržen jako budoucí útočná a rychlá dopravní helikoptéra pro americkou armádu. Dosahuje maximální rychlost až 450 km.h-1. Dvourotorové vrtulníky s protiběžnými rotory zatím sériově vyráběli z vojenských velmocí jen Rusové (konkrétně firma Kamov, či konstrukční kancelář Berkut Aero). Koncept s tlačnou vrtulí však posouvá stroje tohoto typu ještě o něco dále. Koketuje s nimi rovněž americká firma AVX, která však má svůj víceúčelový vrtulník, vyvíjený v rámci program JMR (Joint Multi-Role), zatím jen v počítačích.
I když se nový Sikorsky na svém prvním letu pohyboval rychlostí pouze 20 - 40 km.h-1, jde v podstatě o skutečnou vrtulníkovou stíhačku. Podle svých tvůrců bude schopen právě díky tlačné vrtuli a pevným rotorovým listům s vysokou tuhostí dosahovat rychlosti až 440 km.h-1, nebo přes 400 km.h-1 se zbraněmi, což je v podstatě o 100 uzlů (185 km.h-1) rychleji, než cokoli jiného, co je tam venku, jak uvedl v rozhovoru pro web Popular science viceprezident firmy Sikorsky Chris Van Buiten. Při svém prvním hodinovém letu vyzkoušel Raider v praxi hlavně kontrolní seznam zhruba stovky klíčových prvků: provedl tři testovací starty a přistání, rychlý dopředný let, manévrování vlevo, vpravo a dozadu apod. Jak konstatoval zkušební pilot Bill Fell, „Raider při skutečném letu reagoval přesně jako při simulacích - vzhledem k tomu, že nemá standardní zpoždění kloubového systému, reaguje téměř okamžitě". V rámci dalších testů podstoupí např. lety v nadmořské výšce až 3 km a rychlosti přes 400 km.h-1, a pokusí se rovněž o "High-G" manévry, tzn. letové prvky s vysokým přetížením.
Zajímavá je však nejen konstrukce, ale i historie tohoto stroje. Původně firma vyvíjela S-97 Raider pro program americké armády ASS (Armed Aerial Scout) jako náhradu stroje OH-58 Kiowa, tzn. lehký průzkumný a bitevní vrtulník. V důsledku rozpočtových škrtů byl však projekt AAS předloni zastaven, nicméně firma Sikorsky se rozhodla v „rozjetém” programu vývoje tohoto pozoruhodného stroje pokračovat a náklady na vrtulník uhradila ze 75 % ze svého, zbývající čtvrtinu pak zafinancovali další dodavatelé dílů a součástek. Vývoj tak mohl pokračovat a jeho výsledkem je dnešní zkušební let.
Ten je samozřejmě pro armádu zajímavý, protože nabízí kromě dvojnásobné rychlosti, než jaké dosahují současné vrtulníky i možnost pohodlné přepravy šesti vojáků rychleji, než to dokážou dnešní „konkurenti” - uvozovky jsou v tomto případě namístě, vzhledem k tomu že v určitých parametrech S-97 Raider v podstatě konkurenci nemá. Na základě zkušeností s programem S-97 Raider hodlá Sikorsky postavit koncepčně podobný, ale větší technologický demonstrátor vrtulníku pro program JMR (Joint Multi-Role).
Na základě nového konceptu by tak měla vzniknout zcela nová generace vrtulníků s dosud nedosažitelnými schopnostmi. Model S-97 nejde považovat jen za prostou náhradu vrtulníků. Tento stroj může létat mnohem rychleji, do větších výšek, za vyšších teplot a s větším užitečnějším nákladem, než kdy dokážou klasické vrtulníky kvůli fyzikálním omezením svých konstrukcí, jak konstatoval Mark Miller, viceprezident firmy Sikorsky pro výzkum a konstrukci.
 

 
Publikováno: 11. 8. 2015 | Počet zobrazení: 1084 článek mě zaujal 159
Zaujal Vás tento článek?
Ano