Nitra skf expo

ZKL představí na Czech Raildays novinky ze sortimentu ložisek pro tramvaje

Mezi současné prioritní směry rozvoje strojírenského koncernu ZKL patří vývoj a produkce ložisek pro kolejová vozidla v oblasti železniční i městské hromadné dopravy. Díky intenzivní činnosti výzkumně-vývojové základny podniku je sortiment pravidelně rozšiřován o moderní produkty, které splňují nejnáročnější požadavky a umožňují spolupráci s renomovanými firmami v oboru. 

 

Strojírenský koncern ZKL, který je největším výrobcem velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě, své novinky každoročně prezentuje na mezinárodním veletrhu drážní a manipulační techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy - Czech Raildays. Mezi letošní novinky patří především rozšíření sortimentu ložisek pro tramvaje. „Jde zejména o kuželíkovou jednotku sestávající ze dvou speciálních ložisek s izolačním keramickým nástřikem na vnějším kroužku PLC 82-09-01.4 a kuličkovou otoč PLC 01-12-03. Tato ložiska, která již byla předána zákazníkům do provozních zkoušek, rozšiřují skupinu speciálních ložisek PLC 810-15 určených pro tramvaje Škoda Transportation, kterými jsou osazeny například tramvaje 28T pro město Konya,“ uvedl Vladimír Zikmund, výkonný ředitel oddělení Výzkumu a vývoje ve společnosti ZKL.
Další zajímavou novinkou jsou těsněná válečková ložiska s náplní plastického maziva PLC 410-53/54.2 pro nápravy moderních elektrických jednopodlažních jednotek. Tato ložiska jsou již v běžném provozu na všech soupravách RegioPanterů jezdících v Jihomoravském kraji. Za zmínku stojí také kuželíkové ložiskové jednotky TBU typu PLC 810-13. Prvním z této typové řady bylo ložisko vyvinuté pro dvoupatrové elektrické jednotky Českých drah CityElephant s maximální provozní rychlostí vlaku 140 km.h-1. „V průběhu zkoušek byla prokázána velmi vysoká životnost těchto ložisek, která činí minimálně 1 000 000 km. Při testování bylo dosaženo nájezdové délky přesahující plných 1 200 000 km, a to bez jakéhokoliv přemazávání či servisu. S pravidelným servisem, který je u kolejových vozidel běžný, se tak dá počítat s životností několika miliónů kilometrů,“ vysvětlil Vladimír Zikmund s tím, že tato ložiska s labyrintovým těsněním a trvalou náplní plastického maziva byla úspěšně odzkoušena i pro použití na vlacích s rychlostí 200 km.h-1.
Všechny výrobky jsou výsledkem cenných zkušeností získaných v praxi během provozu ložisek nebo na základě dlouhodobých zkoušek, na kterých koncern ZKL spolupracuje především s Výzkumným ústavem železničním. Navzdory náročnému vývojovému procesu zahrnujícímu důkladnou analýzu provozních podmínek i splnění řady evropských norem na technické specifikace, podmínky zkoušení i předpoklady pro maziva, se ZKL daří intenzivně pronikat do této sféry. „Základním sortimentem železničních ložisek však i nadále zůstávají válečková ložiska pro uložení náprav osobních i nákladních vozů. Tato ložiska po zavedení inovované plastové klece jsou srovnatelné s výrobky světových výrobců ložisek a postupně se daří rozšiřovat jejich použití na vozech různých dopravců i v zahraničí,“ řekl Vladimír Zikmund a dodal, že vedle tohoto sortimentu se také rozbíhá výroba speciálních ložisek pro trakční motory.
Koncern ZKL
Koncern ZKL vznikl integrací českého ložiskového průmyslu s více jak 60letou tradicí. Zajišťuje výzkum, vývoj, výrobu a prodej svých ložisek. ZKL je největší výrobce velkorozměrových soudečkových, speciálních a dělených ložisek ve střední Evropě.
ZKL Group se zaměřuje především na vývoj a výrobu svých produktů. Proto oblast prodeje, podpory a obsluhy koncových uživatelů zajišťuje obchodní organizace ZKL Bearings CZ, a.s., která kromě přímého zaměření na partnery z oblasti OEM spolupracuje také s rozsáhlou sítí autorizovaných distributorů. Ve významných světových teritoriích pak zajišťují prodej a podporu dceřiné společnosti koncernu.
 

 
Publikováno: 6. 8. 2015 | Počet zobrazení: 1201 článek mě zaujal 185
Zaujal Vás tento článek?
Ano