its murr Schunk

Ložiska už nejsou jen hardware

Jedním z ústředních témat, s nímž se v tomto kalendářním čase v TechMagazínu tradičně setkáváte na následujících stránkách, jsou ložiska - a nikoli náhodou najdete ve stejném vydání i téma tribotechniky, protože tyto oblasti spolu vzájemně úzce souvisejí. A to, že jsou obě zařazena do doby, kdy se v Ostravě připravuje tradiční přehlídka kolejových vozidel, techniky a technologií, jež se točí kolem nich, je už jen dalším dílkem logické skládanky tématického zaměření červnového čísla.

 

Ve spolupráci s výrobci ložisek se vám snažíme tradičně přinášet informace a přehled o posledních novinkách a trendech v tomto oboru. I když by se na první pohled mohlo zdát, že právě ložiska jsou záležitostí během desítek let svého vývoje tak zvládnutou a přivedenou téměř k dokonalosti, že už lze jen těžko vymyslet v této oblasti něco skutečně zásadně nového, ale opak je pravdou. I když možná pro běžného člověka neviditelnou, skrytou hluboko v útrobách ložisek, kovových či keramických prvků otáčejících se v párech souosých kroužků. Moderní ložiska - míněno v podobě produkce hlavních světových i domácích výrobců - už nejsou jen o hardware. Ano, teď máme na mysli ten skutečný hardware, jak bylo ještě před nástupem počítačů označováno v anglosaském světě železářství. Tedy ten poctivý obchod se skutečným artiklem typu kleští, kladiv, sekerek, myších pastiček, šroubů a matiček všeho druhu apod. v dobách, než slavné kvelby, jako pražský U Rotta (tedy V. J. Rott a spol.), Břendovo železářství, či obchod hřebíky a spojovacím materiálem páně Truhlářův, převálcovaly supermarkety jako OBI, Baumax, Hornbach, Bauhaus a nevím ještě jinak, jak se všechny ty další jmenují. Tehdy šlo hlavně o to, aby se ložiska co nejlépe točila, jejich součástky měly minimální tření, dlouhou výdrž a tím i výsledné produkty co nejdelší životnost. Vymýšlely se a zkoušely nové materiály, inovativní konstrukce, testovala nová řešení. O to jde dnes samozřejmě také, a inženýrské týmy špičkových specialistů ve službách hlavních výrobců ložisek pracují dnem i nocí, aby jejich produkty byly lepší než konkurence, a zajistily tak právě jejich značce své místo na slunci - tedy na trhu. Potřeba ložisek je v dnešním technizovaném světě enormní, stejně jako nároky na ně kladené. Od běžných pro kolečkové brusle, skateboardy a kola, přes různé dopravníky a manipulační techniku, až po ty, které musejí vydržet skutečně extrémní podmínky, jako součásti vrtných souprav na ropných plošinách, větrných elektrárnách, na lodích, ve vlacích či v letadlech a automobilovém průmyslu nemluvě.
Jak již bylo řečeno v úvodu, dnešní ložiskářský průmysl, i samotná ložiska jako taková, už nepředstavují jen ty šikovně poskládané, s vysokou přesností opracované kousky kovu, plastů a případně náplně maziva, ale jde o rozsáhlý propracovaný systém, kde se uplatňují nejen nové pokročilé materiály, ale i technologie v podobě sofistikovaných diagnostických řešení, která umožňují sledovat životní dráhu ložiska, prakticky od jeho výroby přes podmínky v jakých funguje po celý životní cyklus. Např. pomocí vestavěných senzorů a vyspělých počítačových programů, jejichž cílem je sledovat (nezřídka dokonce v reálném čase) nejrůznější parametry ložiska (přinejmenším však ty klíčové) a vyhodnocovat jeho stav či náchylnost k poruše a detekovat možnost kritických stavů ještě dříve, než k nim vůbec dojde - a varovat před nimi servisní personál či automaticky zajistit nápravu.
Příkladem může být třeba společnost SKF - při pohledu na její historii lze sledovat, jak se z „pouhého” výrobce ložisek, byť postupně světově renomované značky, stává, zejména v posledních letech, firma zaměřená nejen na výrobu precizních výrobků špičkové kvality, ale jejíž portfolio zahrnuje např. vlastní specializovanou divizi lubrikačních systémů, či oddělení zaměřená na železnice, energetiku apod., ale stále více orientovanou zejména do oblasti poradenství a služeb. Tady může zhodnotit léta zkušeností odborných týmů získaných během vývoje, výroby a hlavně praktického nasazení a provozu svých výrobků. Včetně zmíněné dálkové či jiné diagnostiky a managementu, až po kompletní převzetí zodpovědnosti za určité provozní oblasti tak, aby fungovaly optimálním způsobem co nejefektivněji a firma dosáhla významných úspor financí i energie. Ano, ani „obyčejná” ložiska už dnes zdaleka nejsou jen hardware, ale opravdová věda...
 

 
Publikováno: 6. 8. 2015 | Počet zobrazení: 1579 článek mě zaujal 277
Zaujal Vás tento článek?
Ano