murr Schunk

Rozvoj firmy táhne vývoj nových projektů

Akciová společnost CZ LOKO získala pro následující tři roky přes 10 milionů korun na výzkum a vývoj třínápravového podvozku dieselelektrické lokomotivy pro široký rozchod 1520 mm. Podporu ji poskytne Technologická agentura ČR z programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje. Na konci uceleného vývoje pak bude šestinápravová lokomotiva s dieselelektrickým pohonem pro východoevropské trhy.  

 

„Máme svou flotilu lokomotiv a tento projekt velké lokomotivy nám do ní zapadá,“ říká Bedřich Bulička, ředitel pro strategii a rozvojové projekty CZ LOKO. Právě díky vývoji a inovacím se z firmy během posledních deseti let stal respektovaný dodavatel dieselelektrických lokomotiv. „Novinky a inovace produkce nám postupně umožnily zvýšit výrobu a export zvláště do zemí se širokým rozchodem kolejí. Což není jen Rusko, ale i Finsko, Bělorusko nebo pobaltské země Evropské unie,“ poznamenává ředitel a oceňuje veřejnou podporu, kterou vývoji poskytuje stát prostřednictvím své Technologické agentury. Nové třínápravové podvozky nelze totiž nikde koupit, neboť jejich samostatný dodavatel neexistuje. Chce-li tedy firma přijít s novým vozidlem, musí do jeho výzkumu a vývoje investovat desítky milionů korun.
Veřejná podpora je přidělena na roky 2015 až 2017, v nichž se projekt i za účasti expertů Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, řeší. Letošek je věnován výpočtům, projektům a konstrukci. Další pak přípravě a stavbě prototypu a simulací, a nakonec odzkoušení. 
Podobně CZ LOKO postupovalo v letech 2007 až 2009 při výzkumu a vývoji modulového dvounápravového podvozku o rozchodu 1435 mm. Ty se dnes využívají v lokomotivách řady 744.
Od roku 2005, kdy firma od ministerstva průmyslu získala první veřejnou podporu na výzkum a vývoj modulové dieselelektrické lokomotivy typu ČME3 řady 774.7, už realizovala desítku projektů. Díky nim v dieselelektrické trakci vznikl například nový systém řízení, lokomotivní dvounápravové podvozky nebo celé dvou a čtyř nápravové lokomotivy. Nyní se s pomocí Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu řeší souběžně i zlepšení kabiny a systému pomocných pohonů v extrémních klimatických podmínkách. Zde mají být výsledky do konečných produktů přeneseny během čtyř až šesti let. Přispějí tak k posílení konkurenceschopnosti České republiky v dopravním strojírenství.

Poprvé do Finska. Akciová společnost CZ LOKO letos dodá tři lokomotivy 774.7 soukromému dopravci Fennia Rail Oy a poprvé tak vstoupí na finský železniční trh. Vozidla budou postavené na rozchod kolejí 1524 mm a připravené pro provoz až do – 40 °C. Firma zde zhodnocuje bohaté zkušenosti z vývoje a výroby lokomotiv pro podobné klimatické podmínky v pobaltských státech a Rusku.

Čtyřnápravová asynchronní lokomotiva řady 744 představuje jeden z posledních produktů vývoje CZ LOKO. Vznikla v rámci výzkumu a vývoje nových lokomotiv a splňuje technické a legislativní standardy EU a GOST. Je tedy určena pro provoz na českých i evropských tratích. Vyznačuje se hospodárností, spolehlivostí a bezpečností, její provoz je ekologický.

 

Jedním z exponátů, které akciová společnost CZ LOKO představuje na veletrhu Czech Raildays 2015 je dvounápravová dieselelektrická lokomotiva EffiShunter 794.001. Určena je pro lehkou posunovací a traťovou službu. Prototyp byl vyroben loni na podzim a poprvé představen odborné veřejnosti na veletrhu InnoTrans Berlin. Prvním zátěžovým testem prošla lokomotiva na vlečce Třineckých železáren a na ostravský veletrh přijela ze zkušebního provozu u Českých drah, konkrétně z DKV Brno a DKV Praha. Lokomotiva je vybavena automatickým spřáhlem a její rozměry umožňují i použití na drahách speciálních, jako je například metro.
 

 
Publikováno: 3. 8. 2015 | Počet zobrazení: 1814 článek mě zaujal 302
Zaujal Vás tento článek?
Ano