hnv murr

Do Ostravy za leskem kolejí

Chcete-li se seznámit s vývojem, trendy a novinkami v železniční dopravě, můžete vyrazit např. na InnoTrans do Berlína, či nadcházející UITP do Milána - nebo za pár dnů na hlavní událost v oblasti kolejové dopravy u nás a ve středoevropském regionu - na RailDays do Ostravy. Letošní ročník se bude konat v areálu tamního nákladového nádraží od 16. - 18. června.

 

Ve světě železnic se stále něco děje. Vlaky dokážou jezdit stále rychleji, jak napovídá nedávný nový světový rychlostní rekord dosažený v Japonsku, kde vlak využívající principu magnetické levitace (tzv. maglev) dosáhl úctyhodné rychlosti 603 km.h-1 a pokořil tak magickou bariéru 600 km.h-1. Na koleje se chystají nové moderní soupravy, a to i u nás. Nepůjde sice zatím o tu skutečnou železniční hi-tech, jako jsou automatické vlaky bez řidiče, které už fungují, nebo by měly už brzy rozšířit paletu dopravních prostředků v několika významných zahraničních projektech, ale i tak je samozřejmě každá modernizace českého „ajznbonu” vítána.
V zahraničí můžeme sledovat ovšem celkem slušnou renesanci železnic, resp. kolejové dopravy, a to nejen po technické stránce v podobě nových moderních lokomotiv a vlaků, ale i železniční infrastruktury a její bezpečnosti. K nejzajímavějším (pokud pomineme futuristické a občas i poněkud nereálné představy o mezikontinentálním železničním propojení pod či nad mořskou hladinou) patří snahy o železniční propojení Evropy s Asií (konkrétně s Čínou). Tento ekonomicky výhodnější, ale zároveň poměrně rychlý kolejový systém nákladní přepravy bude zřejmě stále silnější konkurencí letecké, tak i lodní přepravy (u letecké jde především o čas, ale cena u lodní je oproti letecké dopravě klíčovým faktorem, nebo náklad naráží na kapacitní omezení a cesta po moři je příliš zdlouhavá).
ČR, ačkoli z globálního pohledu patří spíše k ekonomickým trpaslíkům, se na mapě světových železničních výrobců řadí mezi naopak mezi poměrně významné producenty kolejové techniky s dlouhou tradicí už z dob rakousko-uherské monarchie (první lokomotiva na našem území, s označením 197.82, byla vyrobena už v roce 1900 v Českomoravské továrně na stroje v Praze - Libni), a výrobky firem jako jsou Škoda Transportation, CZ LOKO, LOSTR, Vagonka, Studénka či Pars Nova už řadu let slouží na domácích i zahraničních tratích. Úspěšně se prosazují i na mezinárodním trhu, kde nyní probíhá, nebo se připravuje, řada rozsáhlých modernizačních projektů, které mohou být zajímavou šancí i pro české výrobce. Modernizace železnic v Rusku, Číně či Indii jsou výzvou, ale české firmy se o ni nebudou ucházet samy - musí čelit tvrdé konkurenci velkých světových výrobců, s nimiž se na globálním kolbišti utkávají už léta.
Obdobnou šancí a výzvou jsou zakázky pro domácí železniční dopravce, zejména dominantní České dráhy, které rovněž obnovují a modernizují svůj vozový park. Ani na českých kolejích už není Pendolino jedinou soupravou, která snese srovnání i podle kriterií používaných na západ od našich hranic. Cestující se už mohou svézt moderními vlaky, jakými jsou Railjety ČD, černozlatými vlaky Stadler LEO Expressu či pohodlnými vozy se skvělým cateringem ve žlutých soupravách páně Jančurova RegioJetu. A koneckonců ani cestování modernizovanými vagony ČD už se nemusí člověk bát. V řadě spojů už lze cestou používat i internet (dokonce zdarma), což, jak se dočtete na následujících stránkách, také není ani ve vyspělejší části Evropy zcela běžnou záležitostí, a řadí služby našich železnic do té „lepší“ části světa. To už se ovšem netýká v takové míře samotné rychlosti cestování, protože i v tzv. modernizovaných koridorech mohou vlaky „svištět“ maximálně stošedesátkou, a leckde ani to ne, protože trať je sice na tyto parametry koncipována, ale výluky a reálný železniční provoz její využití jednoduše neumožňují. O Vysokorychlostní železnici (VRT) jako je např. francouzské TGV/AGV, německé vlaky ICE, španělské Velaro a jeho italské protějšky, či expresy Thalys brázdicí západní Evropu ani nemluvě. Dokonce i Rusko, na které jsme si zvykli koukat tak nějak skrz prsty, byť považované za zemi v mnoha ohledech výrazně zaostávající za vyspělým Západem, už má svůj Sapsan, a Čína, obecně svými výrobky zařazovaná do ranku zemí druhé kategorie, buduje VRT tempem, o kterém se řadě vyspělých ekonomik západního světa ani nesní.
Ale zatímco o vysokorychlostních tratích si zřejmě i v budoucnosti můžeme jen nechat zdát (ve státní kase na to prostě nejsou peníze, ve státním aparátu zase ochota výrazněji se zasadit o něco takového), o něco lépe na tom snad jsme, pokud jde o další z citlivých témat: silnice vs. koleje, přesněji řečeno snaze dostat náklady přepravované kamiony (případně i s nimi) na železnici. Toto úsilí už oficiálně podpořil (i když zatím spíše jen verbálně) i český ministr dopravy Dan Ťok.
I to bude jedním z témat letošního veletrhu RailDays. A co na něm uvidíte kromě toho ještě? Nová železniční kolejová vozidla i kolejová vozidla pro městskou dopravu a jejich příslušenství české i zahraniční provenience, prostředky pro stavbu, provoz a údržbu železniční a tramvajové dopravní cesty a zařízení pro provoz a údržbu kolejových vozidel, informační technologie a služby pro drážní dopravu, manipulační techniku určenou pro použití na železnicích a ještě mnoho jiného. Příznivci elektromobility si navíc budou moci vyzkoušet její fungování na vlastní kůži: dopravu mezi hlavním nádražím, kam řada návštěvníků cestujících právě vlakem bude přijíždět, a výstavištěm zajišťuje ve spolupráci s firmou SKD právě elektrobus, a to zdarma. Tož vitejte synci! Ostrava!!!
 

 
Publikováno: 3. 8. 2015 | Počet zobrazení: 2036 článek mě zaujal 455
Zaujal Vás tento článek?
Ano