its murr Schunk

Regionální dopravu omladí moderní vlaky

Už zanedlouho by se měly na našich tratích objevit nové vlaky, které budou znamenat výraznou modernizaci zastaralého vozového parku ve službách regionální dopravy. Po již provozovaných soupravách typu RegioNova přibudou už během příštího roku moderní soupravy domácí i zahraniční provenience. Do tří let přijde na české železnice přes 60 nových moderních vlaků.  

 

České dráhy nakoupily 31 nových polských vlaků LINK pro Plzeňský, Karlovarský, Ústecký a Zlínský kraj. Polská firma na výrobu kolejových vozidel PESA Bydgoscz, která zvítězila ve výběrovém řízení, dodá do ČR první sérii na konci roku 2012, poslední soupravy by měly dorazit na jaře 2014. Až 40 % z ceny nových jednotek, která činí zhruba 2 miliardy korun, bude financováno z Regionálních operačních programů EU. Dvoudílné motorové jednotky o délce 44 m a výkonu 2 × 390 kWh mohou jezdit rychlostí až 120 km.h-1. V klimatizované soupravě s moderním designem pro 120 sedících cestujících bude i univerzální prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky nebo jízdní kola, vybavení pro vozíčkáře včetně bezbariérové toalety s uzavřeným systémem a moderní audiovizuální informační systém.
Je to už podruhé, kdy národní železniční dopravce prolomil dosavadní tradici domácích dodavatelů. Loni uzavřely ČD smlouvu se švýcarskou firmou Stadler na dodávky 33 motorových souprav typu Regio-Shuttle RS1 v hodnotě cca 1,8 mld. Kč, určené pro tratě na Liberecku a na Vysočině.
Ani tuzemští výrobci však nepřijdou v procesu modernizace českých železnic zkrátka. Jejich dodávky umožní v regionální dopravě nahradit dosluhujicí pantografy. Letos v únoru uzavřely dráhy na základě otevřeného zadávacího řízení se společností Škoda Vagonka kontrakt na dodávku nových jednopodlažních pantografů pro regionální tratě - patnáct třívozových a čtyři dvouvozové jednotky, které budu jezdit v Ústeckém, Pardubickém, Královéhradeckém, Olomouckém a Jihočeském kraji.
Nové elektrické soupravy budou řešené jako nízkopodlažní a bezbariérové, snadný nástup všem cestujícím umožní jednak snížený nástupní prostor a dveře ovládané tlačítky, které budou za jízdy bezpečnostně blokované. Také v moderním interiéru nových pantografů se najde dostatek prostoru pro umístění kočárků, jízdních kol a objemných zavazadel. Nákup všech souprav v hodnotě zhruba 2,5 mld. Kč je spolufinancován Regionálními operačními programy EU ve výši až 40 %. Jak uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský, první souprava by měla být dodána v druhé polovině roku 2012, kompletní dodávka má být završena do jara 2014.
Mimochodem – i již zmíněné soupravy RegioNova projdou ještě jednou modernizační úpravou, která by měla snížit jejich hlučnost. V rámci pravidelných oprav po ujetí určitého počtu kilometrů v nich bude vyměňována podlaha nad motorem a převodovkou a doplněna izolace, což by mělo pomoci odstranit hlučné dědictví původních motorových jednotek, z nichž soupravy RegioNova vznikly.
ČD modernizují vagony, ale brzy jim nastoupí i privátní konkurence
Od jara letošního roku jsou již v provozu na pravidelných spojích více než 40 modernizovaných a revitalizovaných rychlíkových vozů. Odborné veřejnosti se tyto vagóny oficiálně představí na výstavě Czech Rail Days. Jde o modernizované vozy druhé třídy pro vlaky EuroCity a InterCity a nově revitalizované rychlíkové vagóny. Celkem letos ČD zmodernizují 58 vozů 1. a 2. třídy pro vlaky EuroCity a InterCity, a 110 vozů různých typů určených pro ostatní rychlíkové spoje. V současnosti připravují dráhy modernizaci více než 250 různých osobních vozů využívaných především v dálkové dopravě.
V rámci modernizace je na vozy pro vlaky EC a IC dosazována klimatizace, nové toalety s uzavřeným systémem, které lze využívat i ve stanicích. Omlazovací kúrou prošel interiér vozů a koženkové sedačky byly přečalouněné textilními potahy laděnými ve firemních barvách ČD, obnovené je obložení stěn. Novinkou je elektronický audiovizuální informační systém, který cestující informuje o trase vlaku a nejbližších zastávkách. Ve vozech 2. třídy jsou doplněny elektrické zásuvky 230 V 50 Hz pro napájení drobné elektroniky, hlavně přenosných PC. Modernizací procházejí i další technické celky, jsou např. dosazeny výkonnější centrální zdroje energie nezbytné pro kvalitní činnost klimatizace i napájení elektrických zásuvek nebo nový systém blokování dveří.
ČD kupují pro vylepšení svého vozového parku také starší, ale velmi oblíbené vozy 2. třídy od rakouských drah. Pořídily 32 vagonů k nimž brzy pravděpodobně přibudou ještě další. Dráhy totiž jednají o nákupu nových souprav Siemens RailJet, které chtějí nasadit na mezinárodní spoje, čímž by si uvolnily další klimatizované vagony na spoje mezi Prahou a Ostravou.
Kromě nových vlaků s logem ČD se však na železničních trasách u nás připravuje další novinka v podobě konkurenčních rychlíků soukromé společnosti. Podnikatel Radim Jančura koupil od Rakouských drah 13 použitých modernizovaných vagonů řady Ambz, které by se měly objevit – zřejmě již letos – jako nový projekt Jančurovy žluté dopravy s označením RegioJet. Konkurence Českým drahám (provozovaná ovšem v součinnosti s nimi) má rozšířit komfort cestování v první fázi na frekventované trase mezi Prahou a Ostravou. Prvních 17 kusů nyní vyrábí v Rumunsku firma Astra Vagoane Calatori, soupravy mají dostat nové potahy sedadel, koberce a nové nátěry, v jejich výbavě je např. klimatizace, elektrické zásuvky a uzavřený systém toalet. Tyto vlaky by měly postupně doplňovat nové soupravy ve žlutém designu Jančurovy firmy.
Ambice prosadit se u nás v železniční dopravě má i společnost Veolia Transport, která v ČR již provozuje autobusové linky a její dceřiná firma Veolia Transport Morava také regionální spoje na trati Železnice Desná. /joe/
 

 

 
Publikováno: 28. 6. 2011 | Počet zobrazení: 4180 článek mě zaujal 680
Zaujal Vás tento článek?
Ano