Aimtec hnv murr

V autoprůmyslu nemůžete chybovat - další šanci už totiž nemusíte dostat

Starší generace si možná ještě vzpomene na školní lyžařské kurzy, kdy obouvala lyžáky do vázání, na němž byl vyražen nápis Massag. Kovovýrobce, jemuž tato značka patřila, se po složitém vývoji reinkarnoval v nové podobě – jako významný dodavatel automobilového průmyslu. Příběh firmy nám v kanceláři nové moderní budovy akciové společnosti Moravia Stamping v podzámčí fulneckého zámku přibližuje její generální ředitel Ing. Břetislav Šimeček.

 

V roce 1999 nastoupil do firmy Massag nový management a začal se více orientovat na autoprůmysl. Firma se díky zakázkám rychle rozvíjela a po pěti letech management uznal, že dalšímu rozvoji podniku brání nedostatek výrobních prostor, . Proto v roce 2006 majitelé zakoupili  areál ve Fulneku –  kam se v letech 2007/2008 do nových prostor nastěhovala původní divize „Auto“ firmy Massag. Dne 1. září 2008 vznikla samostatná firma Massag Stamping zabývající se výhradně automobilovým průmyslem. V té době však již měla jiné majitele, akcionáře i management než Massag Bílovec a tyto dvě firmy spolu spolupracovaly výhradně na obchodní bázi. Massag Stamping fungoval až do konce roku 2013. Zákazníci chtěli vidět návaznost na původní značku, že firma není na trhu nováčkem, ale také, že není ekonomicky a personálně propojená se společností Massag. V roce 2013 akcionáři usoudili, že je potřeba firmu přejmenovat na Moravia Stamping. Nejdůležitější bylo, aby zákazníci pochopili, že je zde návaznost na Massag Stamping a to se podařilo.

V automotive sektoru je dnes hodně velká konkurence, a obnáší to i řadu potřebných certifikací...
Massag se v roce 1999 certifikoval podle tehdy platných norem, ale věděli jsme, že v roce 2008, v rámci přesunu do nových prostor a vzniku nové společnosti musíme firmu nechat znovu ověřit. Do Fulneku přešlo hodně lidí, kteří v tomto segmentu už pracovali, měli věci zažité, a nové pracovníky se nám povedlo poměrně rychle zaučit. Se vznikem firmy jsme tedy nechali provést recertifikační audit ISO 9001 a ISO/TS 16949 platný pro Massag Stamping. A Recertifikační audit podle normy ISO 14001 jsme prováděli hned v roce 2009. Máme tak certifikaci ISO9001 na obecné požadavky jakosti, ISO/TS 16949 pro autoprůmysl a ISO 14001 pro ochranu životního prostředí. Zejména poslední dvě certifikace mají naši zákazníci ve svých základních požadavcích. I certifikace ISO 9001 je pro nás důležitá, protože máme prestižního a náročného zákazníka i mimo automotive průmysl - vyrábíme součástky praček pro firmu Miele. Tím svým způsobem navazujeme na průmyslovou tradici Fulneku, kdy zdejší firma Romo také vyráběla pračky.

Transformace firmy si ovšem vyžaduje obvykle i nemalé investice – jak tomu bylo ve vašem případě?
V roce 2000 jsme poprvé investovali do nákupu nových lisů ve Fulneku, několik lisů se instalovalo ještě v Bílovci. Massag kdysi už díly pro autoprůmysl vyráběl (šlo např. o zrcátka pro vozy Škoda Favorit), proto se snažil získat nějaké větší zakázky v tomto segmentu. To se ale dlouhodobě příliš nedařilo a investice byla nevyhnutelná. Nakonec se nám opravdu podařilo do segmentu automotive dostat. Nárůst zakázek byl velmi dynamický a firmě se začalo dařit. Po přesunu do Fulneku se doinstalovaly ty úplně největší lisy, které jsou v továrně, a další se dokoupily. Máme celkem 14 středních lisů do tonáže 500 t a jeden velký 1100 t, který je pro firmu strategický. Významné prostředky jsme investovali do technologie svařování, dokupovaly se poloautomaty i automatické systémy.
Kromě toho se postavila a vybavila velká nástrojárna tak, abychom byli schopni dělat i větší nástroje. Massag historicky nástrojárnu měl, ale objem nástrojů, které dělal, byl relativně malý. Dnes si vyrábíme vlastními silami asi 70 % nástrojů a 30 % pak realizujeme externě. Využíváme hlavě české a slovenské dodavatele, zejména pro nástroje rozměrově tak velké, že přesahují možnosti naší nástrojárny.
Podařilo se nám i změnit přístup zaměstnanců, kteří jsou nyní více orientovaní na požadavky našich zákazníků. V autoprůmyslu nemůžete chybovat - další šanci totiž už nemusíte dostat. Dostat tohle do myšlení lidí byla dlouhodobá práce.

Poslední přírůstek do strojového parku firmy jste financovali s novým partnerem, co vás k tomu vedlo?
Vyrábíme díly, jejichž koncovým zákazníkem je Mercedes a přímým zákazníkem je v tomto případě firma Benteler, resp. její závod v Rumburku. U nás pro ně vyrábíme  díly v objemu řádově sto tisíc kusů měsíčně. Věděli jsme, že pro zajištění svařovací technologie  musíme pořídit svařovací automat. Na ručních pracovištích bychom  asi také dokázali díly svařit, ale počet strojů, které by k tomu byl potřeba, a prostor, který by vyžadovala jejich instalace, to vylučovaly. Zákazník měl přísné požadavky na standardní kvalitu a to vyžadovalo instalaci stroje s minimálním vlivem lidského faktoru. Poptávka na potřebný stroj proběhla celkem rychle, zareagovalo několik firem. Po odsouhlasení provedení zákazníkem jsme začali řešit systém financování. Oslovili jsme několik bank, ale všechny měly problém s naším požadavkem, že chceme stroj splatit maximálně za dva roky, a že se prakticky ještě před ukončením splácení stane majetkem zákazníka. Chtěli jsme to vyřešit rychle. Jediná banka, která byla schopná vyhovět těmto požadavkům, byla GE Money Bank. Ve velmi krátké době proběhla všechna potřebná jednání. GE Money Bank v tomto směru zareagovala opravdu nadstandardně a její zástupce se u nás velmi dobře uvedl. Takže jsme otevření i pro případnou realizaci dalších projektů, na kterých bychom mohli spolupracovat. Řešíme dlouhodobé projekty, firma se chce nadále rozvíjet, což znamená i investice do dalších technologií, včetně hledání způsobů jejich financování.

Spolupracovali jste už dříve s jinými finančními subjekty, a pokud je spolupráce již zavedena, nastavena, obvykle není moc důvodů ke změně. Čím vás oslovila právě GE Money Bank?
Byl to jednak osobní přístup lidí, kteří se o nás starají, jednak schopnost velmi rychle reagovat. Máme dvě hlavní financující banky a spolupráce s nimi je výborná na klasické bázi, pokud jde např. o průběžné financování, ale v případě zmíněné konkrétní investice to bylo pro ně hůře uchopitelné. GE Money Bank byla schopna celou záležitost rychle vyřešit.

Byla to vaše první zkušenost s GE Money Bank, nebo jste měli nějaké kontakty už dříve?
Jeden z našich hlavních akcionářů kdysi komunikoval s GE Money Bank, šlo o operace mimo Moravia Stamping a tak se nám to jevilo jako jedna z možných variant. Po zvážení jsme se proto rozhodli ji na tento investiční projekt vyzkoušet.

Dalo by se tedy říci, že to byla vaše první zkušenost s GE, ale na základě dřívějších pozitivních referencí? Nešli jste úplně na neznámou půdu.
V podstatě ano, naše firma byla od roku 2008, kdy jsme začali významněji investovat, oslovena celou řadou bank, které nabízely různé finanční produkty, ale s většinou z nich jsme se nedomluvili, protože zájem o spolupráci nebyl takový, jaký jsme očekávali. A když jeden z hlavních akcionářů přišel s tím, že už nějaká komunikace proběhla, proč to nezkusit, pokud by to mohlo být pružnější - a to se nakonec i potvrdilo. I my jsme se před finálním rozhodnutím o zahájení spolupráce s GE Money Bank dívali na její zaměření a oborové reference na českém trhu. Zaměření na firmy střední velikosti napovídalo, že má prostor pro to, aby byla operativní, a že by mohla být pro tento typ investice správné řešení.

Jaké jsou Vaše nejbližší plány do budoucna?
Máme dost konkurentů a musíme se snažit mít ve svém segmentu něco navíc, aby zákazník oslovil jako první nás. Letos to bude třeba investice do dalšího nového lisu o tonáži 800 tun. Ten by měl nabídnout další šance a možnosti pro nové projekty a přinést před konkurenty určitý náskok. Investice tohoto typu umožňují stát se u zákazníků strategickým partnerem. A dostat se do takové pozice trvá několik let. Zákazníci proto informace o novém lisu a jeho parametrech už dostávají dopředu, takže bezprostředně po jeho instalaci na něm začneme s jednosměnným provozem. Naším cílem je získat tolik zakázek, aby do 1 roku po instalaci stroj pracoval na plný dvousměnný provoz.
 

 
Publikováno: 28. 6. 2015 | Počet zobrazení: 3427 článek mě zaujal 589
Zaujal Vás tento článek?
Ano