hnv murr

Citroën C4 Cactus 1,2 PureTech

Od uvedení moderní řady DS, přišla francouzská automobilka Citroën opět s něčím novým. V září loňského roku představila originální městský model C4 Cactus, který díky zvláštnímu opláštění chrání karoserii před malými „ťukanci" např. na parkovištích. 

 

Vývojáři vsadily na neotřelý a zajímavý design a cenovou přitažlivost. Extravagantní model měl rozvířit vody v segmentu malých crossoverů, což se do jisté míry povedlo. Novinka nabízí originální retro design kombinovaný s moderními technologiemi. Aby ale mohlo toto vozidlo konkurovat v cenové politice, jsou některé prvky řešeny levněji, jako např. absence stahování zadního okna (jde pouze vyklápět) nebo nedělené opěradlo zadní lavice. Při převozu lyží, kdy jsem musel sklopit zadní opěradlo, je auto použitelné bohužel už jen pro dva cestující, kteří sedí vepředu.
Na druhou stranu ale Cactus disponuje novými technologickými řešeními, které zaujmou každou generaci, např. velmi jsem ocenil přední ostřikovač integrovaný do stěračů. Voda není rozstřikována zbytečně a sklo je okamžitě čisté. Nebo umístění displeje místo kruhových tubusů budíků, či středový dotykový 7" tablet na veškerou informační komunikaci řidiče s vozidlem.

Zajímavý AirBump
Ale to není samozřejmě vše, Cactus se vymyká všednímu průměru a přitahuje pozornost kolemjdoucích svou odvážnou vizáží a provedením. Boční partie, příď i záď nesou na sobě umělohmotné vzduchem plněné kapsle tzv. AirBumps. K čemu vlastně slouží, jsem se rozhodl vyzkoušet na parkovišti před obchodním domem Kaufland. Vozík naložený nákupem jsem pustil proti dveřím Citroënu a byl jsem mile překvapen. Ochranný AirBump odrazí vozík a nezanechá na sobě ani škrábanec. Zkoušel jsem přitvrdit a opět nic. Jak jsem se dozvěděl, podklad AirBumps tvoří tvrdý plast, na který je přidělán měkčí plat se vzduchovými kapsami. Tím je docílena imunnost vůči škrábancům a odřeninám např. z parkovišť. Táto ochrana má vydržet náraz vozíku až do rychlosti 4 km.h-1. Co se stane, když je náraz silnější a AirBump se poškodí? Na to vývojáři také mysleli a v takovém případě jde AirBump s poškozením vyndat a na jeho místo jednoduše „nacvaknout" nový díl. Navíc je možno jej objednat ve čtyřech barevných variantách.  
Cactus měří na délku 4157 mm, rozvor náprav 2595 mm, šířka je 1729 mm a výška 1480 mm. Jde o typického představitele nižší střední třídy s objemem zavazadlového prostoru 358 l. Díky použití vysokopevnostních ocelí, hliníku a lehkých plastů je jeho hmotnost pouze 985 kg.

Retro interiér
Posazením do interiéru dýchne na cestující závan historie. Překvapila mě jednoduchost v retro designu, který je kombinován s moderními technologiemi. Jak už jsem vzpomínal, např. místo klasické kapličky s budíky je k dispozici rozměrný LCD displej s digitálním zobrazováním. Překvapením byla absence otáčkoměru. Místo něj se ukáže šipka, která doporučuje přeřadit rychlostní stupeň. Nad středovým panelem je umístěn 7" dotykový velký tablet pro nastavení audio systému, navigace, klimatizace, palubního počítače apod. s komunikací v českém jazyce. Přední sedadla, které bych nazval spíše křesla, nabízejí velmi pohodlný posed. V druhé řadě je ale pouze lavice, která je opravdu jako lavice s malým bočním vedením. Retro styl je umocněn koženými poutky dveří místo plastových madel a odkládací skříňka před spolujezdcem evokuje provedením k lodnímu kufru. Mile mě překvapila velikost této skříňky, jejíž víko se vyklápí nahoru a do které se pohodlně věšel velký fotoaparát. To je umožněno tím, že airbag u spolujezdce byl přesunut do střešního nosníku. Vzniklo tak více prostoru pro schránku a také více místa pro nohy spolujezdce.
Optimální výhled z vozu zabezpečuje řidiči nižší posed a prosklená střecha vytváří příjemnou světelnou pohodu. Jelikož panoramatické střešní okno se nedá ničím zatáhnout, byl jsem zvědavý, co s interiérem vyvede sluníčko. Ale jelikož prosklená střecha disponuje speciálním povrchem, který odráží sluneční paprsky, interiér se nepřehříval.  

Úsporný pohon
Cactus je vybaven nejnovějšími generacemi úsporných motorů. V případě benzínových jde výhradně o tříválce 1,2 l řady PureTech, u dieselové techniky jde o čtyřválce řady BlueHDi 1,6 l.
Pro redakční test jsem měl zapůjčen model se základním benzínovým tříválcem 1,2 l, maximálním výkonem 60 kW a točivým momentem 118 Nm při 2750 ot.min-1. Motor zabírá příjemně od středních otáček, s dobrou odezvou na plynový pedál. Pro městský provoz je Cactus ideální. Řazení manuální převodovky je docela přesné. Spotřebu ve městě jsem naměřil 7,3 l na 100 km. Dálniční rychlost mu nedělá problémy, i když to není žádný „závoďák", s čímž musí potenciální zájemce počítat, ale ostudu mu rozhodně neudělá. A navíc v kombinované spotřebě se dá uspořit, naměřil jsem 5,4 l, aniž jsem si hlídal rychlost. Pokud jsem ustálil rychlost na 90 km.h-1, spotřeba se dostala na 4,5 l.
Cactus zvládá bez problémů i jízdu polními cestami, příjemně tlumí nerovnosti a vyrovná se i s většími výmoly. Tady jsem také ocenil ochranné AirBumps, které chránili karoserii před větvemi zasahujícími do polní cesty.     /ks/

 
Publikováno: 12. 5. 2015 | Počet zobrazení: 2246 článek mě zaujal 500
Zaujal Vás tento článek?
Ano