Aimtec hnv murr

Projekt Cyclop – vzhůru ke dnu!

Závidíte při četbě verneovek kapitánu Nemovi, nebo oceánologům možnost výprav do podmořského světa? Výzkumné ponorky jsou drahé a pasažéry mimo vědecký tým na palubu obvykle neberou, o vojenských ani nemluvě. Ale projekt, na němž pracuje americká firma OceanGate, by měl možnost výprav do světa, který pokrývá na 70 % plochy naší planety, z něhož známe pouhých zhruba 5 %, učinit i pro běžné smrtelníky o něco dostupnější.  

 

Cyclop je malá 5místná ponorka, odvozená z experimentálního prototypu podmořského plavidla Lula 500, určená pro vládní instituce i soukromé využití. Svůj název plavidlo získalo zřejmě podle nepřehlédnutelného čelního vypouklého průzoru z vysoce pevného borosilikátového skla, který připomíná oko legendárního jednookého obra ze starořeckých bájí, a umožňuje posádce 180° výhled z ponorky.
Trup ponorky (o síle 18 mm) je vyroben z kompozitu tvořeného speciálně poskládanými karbonovými vlákny, na základě výrobní technologie vyvinuté a používané firmou Boeing. Je velmi lehký a odolný a dokáže vydržet extrémní tlak až 300 barů - to právě odpovídá hloubce 3 km pod vodou, což je zatím hloubkový limit, kam až se Cyclop může ponořit. Start a vynoření ponorky by se prováděly z jakéhosi lůžka, resp. speciální přistávací plošiny, která je i s ponorkou potápěna, či po skončení její podmořské plavby vytahována na palubu doprovodného plavidla. Cyclop však dokáže operovat zcela nezávisle na hladinových plavidlech, nepotřebuje žádné napájecí kabely nebo jistící lana. Palubní baterie dokážou napájet systémy ponorky až po dobu 8 hodin.
Nové vybavení ponorky bude obsahovat mj. rozšířený automatizovaný kontrolní systém pro sledování podpory životních funkcí, správu napájení, navigace a další důležitou systémovou diagnostiku. Pomocí kombinace technologie Commercial Off the Shelf (COTS) - tedy komerčně dostupných prvků a inovativní architektury systému vyvíjené laboratoří aplikované fyziky na Washingtonské univerzitě a inženýry firmy OceanGate, se automatizovaný řídicí systém zaměřuje na to, jak vylepšit řídící operace, aby posádka mohla věnovat méně času řízení plavidla a více se věnovat vlastním cílům mise. Nový řídicí systém má zlepšit bezpečnost a snížit možnost uživatelské chyby. K dalším vylepšeným technologickým vlastnostem patří nové hydrodynamické prvky, jejichž cílem je maximalizovat rychlost a ovladatelnost ponorky pod vodou a přepracovaný interiér s výkyvnými sedačkami. I když Cyclop klesá do hloubky přídí dolů, výkyvné sedačky umožňují posádce sedět stále ve vzpřímené poloze (vzhledem k horizontu Země).
Firma Ocean Gate plánuje její uvedení na trh během příštího roku, a ve výhledu má i další typ, který by měl umožnit dosáhnout až dvojnásobné hloubky, tedy dostat se až do hloubky 6 km.
 

 
Publikováno: 3. 3. 2015 | Počet zobrazení: 2336 článek mě zaujal 556
Zaujal Vás tento článek?
Ano