hnv murr

Interaktivní robot - vozík cubeXX

Hodně se mluví o Průmyslu 4.0. Cílem je inteligentní výrobní podnik, který se vyznačuje adaptabilitou a flexibilitou, efektivitou využívání přírodních zdrojů a ergonomií obchodních a výrobních procesů. To se ale podaří jen tehdy, když budou propojeny a stanou se součástí komplexního systému všechny složky logistického procesu - lidé, materiál, přepravovaná břemena a nákladové jednotky. 

 

Na říjnovém logistickém kongresu v Berlíně byl předveden inovovaný koncepční vozík cubeXX, který poprvé firma STILL představila na letošním veletrhu CeMAT. Díky novým senzorům a skenerům zajišťujícím dynamické a prostorové snímání se flexibilně automatizovaná využití cubeXX zaměřují i na oblasti s přepravou osob. Zakázky přepravy se přitom k vozíku dostávají rozmanitými cestami. Např. prostřednictvím aplikace pro iPad, přes kterou lze cubeXX také seřizovat a konfigurovat, nebo přes Coaster vyvinutý Fraunhoferovým institutem pro materiálové toky a logistiku (IML) či přes cloudovou platformu SAP HANA pro internet věcí, přes kterou je možné také vést správu vozíku a do budoucna řídit celé flotily cubeXX.
Aby bylo možné plnit všechny požadavky Průmyslu 4.0, zapojuje se STILL do vývoje v nejrůznějších výzkumných projektech, např. Hub2Move, společně s Fraunhoferovým institutem a dalšími partnery. První výsledky výzkumu a výhled vize budoucnosti Hub2Move sdělili Prof. Dr. Michael ten Hompel (vedoucí Fraunhoferova IML) a Matthias Klug (vedoucí mezinárodní firemní komunikace firmy STILL) účastníkům říjnového kongresu v přednášce „Průmysl 4.0 v praktickém testu“. „Musíme cíleně podporovat 4. průmyslovou revoluci a konkrétně vývoj softwaru a hardwaru pro logistiku. Adaptabilita, jakou pro Hub2Move potřebujeme, je dosažitelná jen s aplikačními IT řešeními a vhodnými hardwarovými komponenty. Souhra SAP HANA, cubeXX a našeho Coasteru příkladně ukazuje, jak musí takováto logistická řešení v budoucnu vypadat,“ zdůraznil Prof. Dr. Michael ten Hompel.
Funkční prototyp, který STILL představil na letošním veletrhu CeMAT, spojuje v jednom stroji profily požadavků na tahač inteligentní tažné soupravy, nízkozdvižný vozík, vysokozdvižný vozík, vychystávací vozík, vozík pro práci ve dvou úrovních a čelní vidlicový vysokozdvižný vozík. Tento „Transformer“ se ovládal prostřednictvím aplikace na iPadu. Na logistickém kongresu už byl v různých scénářích z praxe inovovaný model, který díky rozšířenému operačnímu systému, novým senzorům a rozhraním disponuje propojenější inteligencí, a pro Průmysl 4.0 tak umožňuje internet věcí.
Rozvíjený robotický systém RACK (Robotic Application Construction Kit) a vylepšená technologie senzorů a skenerů posouvá cubeXX o další krok směrem k flexibilní automatizaci a k tomu, že se z něj stane interaktivní robot, protože nyní dokáže vyhodnocovat své bezprostřední okolí a lépe reagovat na překážky a neočekávané události. Pomocí nahoře umístěného rotujícího laserového skeneru je cubeXX schopen nejen sám určit svou pozici na základě předem zadaných orientačních bodů, ale také analyzovat své bezprostřední okolí ve 3D. Rozliší tak prostorové obrysy a i během jízdy spolehlivě rozpozná regály, palety nebo překážky. Mezi vidlice je nainstalován detekující laserový skener, díky němuž vozík precizně rozpozná i dynamické překážky a dokáže příslušně navigovat tím, že např. změní směr jízdy nebo sníží rychlost. „Aby mohly stroje komunikovat s lidmi, musí být senzory především inteligentní,“ řekl Nicola Magrone, vedoucí prodeje firmy SICK, která je partnerem realizace. Senzory nejsou jen dodavatelé dat, ale měly by také komunikovat s částmi stroje, např. řízením a také s cloudovými strukturami.
Pro efektivní nasazení celých flotil cubeXX ve větších skladech představuje STILL alternativně k plnému systémovému přístupu přes iPad také řízení přes univerzální chytré zařízení (smart device) ve velikosti pivní zátky. S nasazením Coasteru vyvinutého Fraunhoferovým IML, prvního mobilního průmyslově využitelného rozhraní mezi člověkem a strojem pro Průmysl 4.0, by mělo být možné ovládat vozíky cubeXX velmi snadno. Aplikace instalovaná na Coaster komunikuje jak se systémem správy skladu, tak i s robotickým cubeXX. Pracovník může přijímat úkoly, zatímco Coaster přivolá nejbližší dosažitelný vozík a nakonfiguruje ho tak, jak je to pro příští úkol přepravy třeba. Stroj redukovaný na důležité funkce je vybaven kamerou s vysokým rozlišením a rozpoznává čárové kódy, stroje a lidi. Při vychystávání je proto možné např. skenovat produkty, skladové přihrádky a cílové nádoby.
S vozíkem cubeXX vyvinul STILL koncepční vozík šetrný k přírodním zdrojům s inteligentním rozhraním mezi člověkem a strojem, který může efektivně řešit budoucí úkoly v logistice a výrobě se stále vyšším stupněm síťového propojení. 
 

 
Publikováno: 5. 2. 2015 | Počet zobrazení: 2437 článek mě zaujal 505
Zaujal Vás tento článek?
Ano