hnv murr

Novinka „nabitá“ technologiemi

Automobilka Ford představila na českém trhu svůj nový tahák. Jde o zcela přepracovaný Focus hned ve třech provedeních karoserie, jako sportovní 5dveřový hatchback, elegantní čtyřdveřový sedan a stylové 5dveřové kombi. Všem třem provedením karoserie je společný dynamický a sportovní výraz v duchu nejnovější evolucí populárního „Kinetického designu“ Fordu.  

 

Focus nové generace přináší nejvyšší standard kvality dílenského zpracování a mimořádně příznivou spotřebu paliva s kvalitativním posunem jízdních vlastností.

Kombinací dynamického designu s velkou paletou nových technologií a nadstandardní ochranou posádky se nový Focus bude ucházet o největší spotřebitelský projev. Od svého debutu v roce 1998 nalezl Focus po celém světě více než 10 milionů zákazníků a získal si oblibu nejen vynikajícím poměrem užitné hodnoty k ceně, ale i nabízenou úrovní komfortu a bezpečnosti.
Nový model s 5dveřovou karoserií je o 16 mm nižší, o 21 mm delší a o 16 mm užší než současný Focus v evropské verzi. Rozvor náprav narostl o 8 mm na současných 2648 mm. Pasivní bezpečnost je zajištěna mimořádně pevnou, ale přitom lehkou konstrukcí karoserie s vyšším podílem vysokopevnostních ocelí než u jakéhokoliv dosavadního modelu Ford, a vyspělými zádržnými systémy nové generace.
V osazených moderních technologiích nového Focusu nechybí Systém prevence nárazu při nízké rychlosti, Aktivní parkovací asistent, Systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu nebo Systém stranového přesměrovávání točivého momentu.
Nově byl naladěný a zdokonalený podvozek, jehož součástí je zcela nové řízení s elektrickým posilovačem. Pohon vozu zajišťuje paleta úsporných motorů s nízkými emisemi CO2. Zcela nový zážehový agregát EcoBoost 1,6 l a od základu modernizované vznětové jednotky Duratorq TDCi 1,6 a 2,0 l. Zážehové a vznětové jednotky 1,6 l jsou sériově vybaveny úsporným systémem Auto-Start-Stop.

Inovativní kamerový systém

Nový Focus disponuje digitální kamerou umístěnou vedle vnitřního zpětného zrcátka. Ta sleduje prostor před automobilem a předává informace ke zpracování vyspělému palubnímu počítači. Na základě obrazové analýzy pak systém pomáhá řidiči např. zůstat bezpečně v jízdním pruhu nebo sledovat dopravní značení.

Pět vyspělých asistenčních technologií
Všechny vozy osazené kamerou nabídnou kombinaci pěti asistenčních systémů: 
Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu – tento systém monitoruje pozici automobilu vzhledem k vodorovnému dopravnímu značení. Pokud se vozidlo vychýlí z osy jízdního pruhu, aniž by systém zaznamenal použití ukazatelů směru nebo záměrnou změnu jízdního pruhu, je řidič varován vibracemi volantu a doplňkovým grafickým upozorněním na přístrojovém panelu. 
Asistent pro jízdu v pruzích –  jde o vyspělou technologii, která rozšiřuje Systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu. Vedle samotného varování totiž za pomoci elektrického posilovače řízení aktivně vrátí vůz do správného směru.
Monitorování pozornosti řidiče – systém vzhledem k vodorovnému dopravnímu značení může rozpoznat a vyhodnotit, zda na řidiče nedoléhá únava nebo dokonce spánek. V takovém případě se aktivuje dvoustupňový proces varování. Nejprve se na palubní desce zobrazí výstražná zpráva, doprovázená akustickým signálem. Pokud se chování řidiče nezmění, je zobrazeno permanentní varování, které musí řidič odstranit až stiskem tlačítka.
Rozpoznávání dopravních značek –  kamera identifikuje dopravní značky umístěné nad vozovkou nebo po její straně a předává řidiči informace o naposledy zaznamenaném omezení rychlosti, ukončení zákazů nebo úpravě předjíždění v právě projížděném úseku. S rostoucí vzdáleností od zachycené značky symbol postupně pohasíná a naopak nová značka jasným světlem symbolu upozorní na změnu.
Asistent dálkových světel – jde o systém, který automaticky přepíná mezi dálkovými a potkávacími světly. Kamera zaznamenává nejen světlomety protijedoucích vozidel nebo koncová světla vozů jedoucích před, ale rovněž celkové světelné podmínky. Systém tak přepíná automaticky na potkávací světla jak při míjení se s jiným automobilem, tak při jízdě v osvětlené městské zástavbě.

„Chytré“ asistenční systémy

Nový Focus ve své třídě přichází s bezprecedentní úrovní technické vyspělosti. Nabízí vyspělé asistenční systémy, s kterými se lze setkat pouze ve vyšších třídách luxusnějších automobilů.
Podélné parkování – systém nazvaný Aktivní parkovací asistent automaticky navede vůz do parkovacího místa v řadě podélně stojících vozidel. Ultrazvukové senzory na obou stranách vozu „skenují“ řadu zaparkovaných automobilů a když najdou dostatečnou mezeru, která je delší pouze o 20 % než Focus samotný, upozorní řidiče a na displeji zobrazí jasné instrukce. Řidič pustí volant a obsluhuje pouze převodovku, brzdu a plyn. Systém zcela automaticky točí volantem. Celý manévr lze provádět v rychlostech do 10 km.h-1.
Monitorování mrtvých úhlů – tato technologie informuje řidiče o vozidlech skrytých v mrtvém úhlu zpětných zrcátek na obou stranách automobilu. Radarové moduly umístěné v rozích zadního nárazníku jsou aktivované automaticky v rychlosti nad 10 km.h-1. Pokud se v oblasti definované jako mrtvý úhel vyskytne nějaké vozidlo, rozsvítí se LED indikátor ve zpětném zrcátku na příslušné straně a upozorní řidiče, že je předjížděn v souběžném jízdním pruhu.
Adaptivní tempovat – zdokonalený tempovat pracuje na bázi radaru, který samočinně udržuje bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla. Pokud vozidlo vpředu zpomalí nebo se ocitne příliš blízko, systém automaticky sníží rychlost, aby zachoval nastavenou vzdálenost. Jakmile se silnice uvolní, Focus opět akceleruje na zvolenou cestovní rychlost.
Součástí tempomatu je také Detektor bezpečné vzdálenosti, určený ke včasnému varování řidiče před bezprostředně hrozícím nárazem do vozidla vpředu. V takovém případě je řidič upozorněn vizuálním i zvukovým signálem a brzdy jsou uvedeny do pohotovostního stavu, aby byla reakční doba soustavy po sešlápnutí brzdového pedálu minimální. Pokud však řidič nezareaguje a náraz je neodvratný, začne systém brzdit automaticky (se zpomalením max. 3 m/s²), aby zmírnil následky kolize.
Systém prevence nárazu při nízké rychlosti – v případě rychlosti do 15 km.h-1 je při náhlé překážce, např. prudké zabrzdění v koloně, aktivován systém, který zabrzdí vozidlo 10 cm před překážkou.
Systém stranového přesměrovávání točivého momentu – s touto technologií, která zlepšuje chování vozu v zatáčkách, bylo možné se setkat jen ve sportovních modelech prémiových značek.

Rozsáhlá nabídka komfortní výbavy

V široké paletě komfortní výbavy Focusu nechybí zadní parkovací kamera, systém bezkontaktního odemykaní dveří, startovací tlačítko, bezvíčkové hrdlo nádrže, které nedovolí řidiči omylem načerpat naftu do automobilu s benzínovým motorem a naopak, vyhřívané čelní okno, dešťový a světelný senzor.
Vyspělý elektrický systém nového Focusu v sobě zahrnuje až 46 různých řídicích jednotek, které kontrolují provoz jednotlivých technologií. Namísto složité a těžké elektroinstalace tradičního typu propojuje Focus své elektrické prvky nejmodernějšími sběrnicemi typu CAN bus. Celkem tři tyto sítě umožňují všem systémům spolupracovat. Jejich datová propustnost činí milion bitů za sekundu.


Bloček k obrázku motoru:
Nabídce zážehových motorů vévodí zcela nový EcoBoost 1,6 l, který využívá strategie „downsizingu“. Jde o lehký celohliníkový agregát, kombinující v sobě tři moderní technologie – přímé vstřikování paliva, přeplňování turbodmychadlem s malou setrvačností a proměnné časování sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT). Vyspělý systém spalování dává motoru takový průběh točivého momentu, který zejména v nízkých a středních otáčkách odpovídá konvenčnímu motoru o větším zdvihovém objemu, ale při mnohem menší hmotnosti, velikosti a spotřebě paliva.
Agregát bude na výběr ve dvou výkonových variantách: 110 a 134 kW. Obě verze se vyznačují mohutnou silou již od nejnižších otáček a plochou křivkou točivého momentu, přičemž točivý moment v obou případech dosahuje vrcholné hodnoty 240 Nm už v 1600 ot.min-1, ale oba dokáží krátkodobě vyvinout, díky dočasnému zvýšení plnicího tlaku turbodmychadla, při plné akceleraci až 270 Nm, max. však po dobu 15 s.
V porovnání s 2,0 l motorem Duratec o výkonu 107 kW v předchozím modelu se doba potřebná k akceleraci 0-100 km.h-1 zkrátila u agregátu EcoBoost s výkonem 134 kW z 9,2 na 7,9 s.
Navzdory citelnému nárůstu dynamiky došlo současně k podstatnému snížení emisí CO2 i spotřeby paliva, která činí v kombinovaném cyklu pouhých 6 l na 100 km.
 

 

 
Publikováno: 23. 5. 2011 | Počet zobrazení: 3241 článek mě zaujal 661
Zaujal Vás tento článek?
Ano