its murr Schunk

Projekt Gigafactory: nový mezník elektromobility

V USA začala výstavba obří továrna na lithium-iontové baterie, společný projekt automobilky Tesla a Panasonicu, který speciálně kvůli továrně založil v USA novou společnost Panasonic Energy Corporation of North America  

 

Továrna nazvaná Gigafactory je klíčovou součástí plánu Tesly ke snížení ceny baterií, aby firma mohla během v příštích dvou až tří let zahájit výrobu nového vozu označovaného jako Model 3. Mělo by jít o dostupný elektromobil pro masový trh (jehož cena by se měla pohybovat kolem 35 000 dolarů), a který by doplnil produktovou řadu zahrnující luxusní sedan Model S, připravované SUV a nadcházející model X.
Jak informoval šéf společnosti Panasonic Kazuhiro Tsuga, japonská firma plánuje do továrny investovat stovky milionů dolarů. V konkrétní řeči čísel se celkové náklady na výstavbu gigatovárny mají pohybovat v rozmezí 4 - 5 mld. dolarů (85 až 105,3 mld. Kč).

Největší li-ion baterie na světě
Ještě nedávno byly v lokalitě vzdálené asi 32 km od nevadské metropole Reno jen hory a poušť. Ale během několika let se toto místo změní na ambiciózní tovární komplex společnosti Tesla Motors, který by měl vyrábět levnější a výkonnější baterie pro její vozy. Továrna, která má podle informací o projektu zaměstnat 6500 lidí, by měla odstartovat výrobu už v roce 2017. Během následujícího roku má přejít na velkovýrobu, a s dosažením plné kapacity se počítá v roce 2020. Ta by měla představovat roční výrobu 35 GWh bateriových článků a 50 GWh celých baterií, což odpovídá roční produkci baterií pro zhruba půl milionu elektromobilů.
„Je to sakra velké továrna. Není to jen největší továrna na li-ion baterie na světě, ale bude ve skutečnosti větší, než je celkový součet všech lithium-iontových baterií ze všech továren na světě," nechal se slyšet šéf Tesly Elon Musk. Tesla věří, že její Gigafactory bude do roku 2020 produkovat za rok více lithium-iontových baterií, než bylo vyrobeno po celém světě v roce 2013.
To podstatné však je, že masová velkovýroba by levnější a výkonnější baterie pro auta Tesly měla výrazně srazit jejich cenu - už v roce 2017 očekává Tesla snížení ceny až o 30 %, ale jak uvedl Elon Musk, dlouhodobým záměrem je dostat během zhruba deseti let cenu baterií až na 100 dolarů za 1 kWh, tedy zhruba na pětinu současné ceny. Elektromobily, které jsou dnes spíše ještě drahým produktem pro ekologické fajnšmekry, by se tak mohly v budoucnu prodávat prakticky za stejnou cenu jako běžné vozy a konkurovat cenově autům se spalovacím motorem. Přitom, jak uvedl technický ředitel firmy Tesla Motors J. B. Straubel, „pro realizaci těchto cílů není potřeba v konstrukci bateriových článků nějaký zásadní průlom v oblasti chemie a vědy o materiálech. Projekt je založen na již existující technologií, kterou mají obě firmy už dobře zvládnutou“.

Soběstačný výrobce energie - ze slunce, větru i podzemí
Kromě technických parametrů továrny stojí za pozornost i další aspekt Gigafactory: V nově budované továrně, která má být energeticky soběstačná, se počítá se silným zapojením obnovitelných zdrojů energie. Na střeše bude mít solární elektrárnu z fotovoltaických panelů, nastavených na maximální množství slunečního světla jaké je možné, a další megawatty bude dodávat nedaleký park větrných elektráren, který bude rovněž součástí továrního komplexu. Plán uvažuje, že Gigafactory bude mít ca 85 větrných turbín schopných generovat 1836 MWh energie denně. Střešní fotovoltaika na ploše 930 000 m2 pak přispěje při 20% účinnosti a průměrném 5hodinovém slunečním svitu dalšími 850 MWh denně.
Prostřednictvím kombinace geotermální, větrné a solární technologie tak bude Gigafactory vyrábět veškerou energii potřebnou ke svému provozu a ještě něco navíc - počítá se s asi 20 % výroby elektřiny navíc. Pomocí konzervativních odhadů by trojice obnovitelných zdrojů Gigafactory mohla přinést přes 2900 MWh elektrické energie denně, což představuje o pětinu více, než činí potřeba továrny (odhadovaná spotřeba je 100 MW výkonu při maximální kapacitě nebo 2400 MWh za den, což je ekvivalent spotřeby elektřiny asi 80 000 domácností), přičemž jde o konzervativní odhady o produkci a nejhorší odhady na spotřebu, konstatuje Tom Lombardo, profesor inženýrství a technologie na Rock Valley College v Rockford Ill.
Právě geologická charakteristika hrála významnou roli při volbě lokality pro výstavbu továrny - Reno je mj. jednou z mála oblastí na světě, kde je zemská kůra dostatečně tenká, aby nabídla relativně snadný přístup ke geotermální energii, tedy teplu ze zemského pláště.
Většina energie bude použita k napájení pecí, zajišťujících natavování chemických prášků na kovové fólie použité při výrobě katod a anod. Vzhledem k tomu, že jde o provoz na výrobu baterií, může být přebytečná vyrobená energie ukládána ke skladování v nich a využita v případě potřeby, případně při vybíjení baterií použita k nabíjení jiných.

 

 
Publikováno: 27. 12. 2014 | Počet zobrazení: 1392 článek mě zaujal 315
Zaujal Vás tento článek?
Ano