Ceratizit SPS AMPER 2019 Schunk EuroBlech Murrelektronik

Revoluční crossover Citroën C4 Cactus

Francouzská automobilka Citroën představila koncem léta kompaktní crossover C4 Cactus, který od uvedení moderní řady DS představuje asi největší revoluci v současném portfoliu značky. Nekonvenčním způsobem se automobilka snaží čelit vzrůstající konkurenci v segmentu malých crossoverů. Originálním designem, zajímavými nápady a nízkou cenou by Cactus mohl navázat na úspěch poválečného modelu 2CV tzv. „kachnu".  

 

Když si v druhé polovině minulého století pořídilo „kachnu" velké množství farmářů francouzského venkova, bylo to hlavně pro jeho nízkou cenu a neotřelý jednoduchý design, což jsou také jedny z argumentů pro pořízení nového modelu C4 Cactus.
Jeho nižší cena byla zřejmě i argumentem pro to, že C4 Cactus nedostal novou platformu EMP2, jako hatchback C4, ale využívá levnější prodlouženou platformu 1, kterou sdílí s menším modelem C3 a DS3 nebo se sesterským Peugeotem 2008, ale s použitím některých prvků z EMP2. Na délku měří Cactus 4157 mm a rozvor náprav se zvětšil až na 2595 mm. Široký je 1729 mm a vysoký 1480 mm. Jde tedy o typického představitele nižší střední třídy s objemem zavazadlového prostoru jen 358 l. Variabilní elektrický posilovač řízení umožňuje dosáhnout stopový průměr zatáčení 10,9 m. Při své délce má hmotnost jen 985 kg. Je o celých 200 kg lehčí než hatchback C4. Zásluhu na tom má jak platforma 1, použití vysokopevnostních ocelí, hliníku a lehkých plastů, ale také díky novým postupům při laserovém svařování. O velkém snížení hmotnosti se zasloužilo také vynechání některých prvků, o nichž je automobilka přesvědčená, že je zákazníci nevyžadují, např. místo stahovacích zadních oken jsou posuvná či místo zadních sedaček je nedělená lavice. Tato zjednodušení se neodrážejí jen v celkové hmotnosti, ale hlavně v ceně.

Airbump
Jednoduchý design je nadčasový. Těží z prostých a zároveň harmonických proporcí s detaily ze starších modelů značky. Mezi originální prvky designu patří ochranné desky po obvodu karoserie s názvem Airbump, které jednak přitahují pozornost a pak mají chránit boky karoserie např. na parkovišti hypermarketů před „ťukanci" nákupních vozíků nebo při drobných kolizích do rychlosti 4 km.h-1. Jde o termoplastové polyuretanové panely se vzduchovými polštáři, které se po stlačení rychle vrátí do původního tvaru. V případě větší kolize jsou desky lehce vyměnitelné, jejich provedení je nabízeno ve čtyřech barevných variantách.
Retro interiér
Interiér překvapí jednoduchostí v částečném designu retro v kombinaci s moderními technologiemi. Místo klasické kapličky s budíky je k dispozici rozměrný LCD displej s digitálním zobrazováním. Nad středovým panelem je umístěn 7" dotykový displej pro nastavení audio systému, navigace, klimatizace, palubního počítače apod. s komunikací v českém jazyce. Pro větší prostornost jsou přední sedadla i zadní lavice ve stylu pohodlných a širokých křesel. Retro styl je umocněn koženými madly dveří či odkládací skříňkou před spolujezdcem. U verzí s pilotovanou převodovkou je místo klasického voliče na středovém tunelu originální kruhový ovladač pod palubní deskou. Technicky zajímavé řešení je u čelního airbagu spolujezdce, který se z přístrojové desky přesunul nad hlavu do střešního nosníku. Bezpečnost je zajištěna větším objemem vaku a vzniklo tak více místa pro nohy spolujezdce a zvětšila se schránka v palubní desce. Další zajímavá věc je v podobě stěračů se zabudovanou hadičkou ostřikovače, která zajistila lepší funkci čištění skla s menší dávkou kapaliny.

Úsporný pohon
Citroën C4 Cactus je vybaven nejnovějšími generacemi úsporných motorů. V případě benzínových variant jde výhradně o tříválce zdvihového objemu 1,2 l řady PureTech o výkonech od 55 do 81 kW. Dieselové čtyřválcové motory řady BlueHDi 1,6 l nabízejí výkon od 68 do 73 kW.
Na českém trhu se model C4 Cactus prodává od září letošního roku a jeho základní cena začíná na necelých 330 000 Kč pro verzi s motorem 1,2 Pure Tech 82 ve výbavě Live s manuální převodovkou. Díky zajímavému nekonvenčnímu designu nezůstane tento malý crossover bez povšimnutí. /ks/
 

 
Publikováno: 20. 11. 2014 | Počet zobrazení: 1243 článek mě zaujal 244
Zaujal Vás tento článek?
Ano