hnv murr

Vyspělý elektromobil Kia Soul EV

V polovině září přibyl do prodejního portfolia automobilky Kia nový přírůstek. Jde o jeden z velmi praktických elektromobilů na evropském trhu - Soul EV, jehož sada akumulátoru neomezuje prostor pro cestující. Jako první automobil na světě obdržel nový Soul EV ekologický certifikát UL, který dokládá použití 23 942 g bioplastů a 10% podíl uhlíku s organickým původem v materiálech. 

 

Vzhledově se elektromobil Soul EV příliš neliší od konvenčních modelů Soul se spalovacím motorem. Díky prostorově efektivnímu uspořádání elektronických systémů bylo umožněno snížit hmotnost vozu na 1565 kg. Model EV sdílí stejný mohutný hranatý design, stejné rozměry, jen se přepracovala přední část vozu. Jeho identita se pozná podle zajímavého vzhledu větší přídě, kde jsou pod maskou ukryté dobíjecí konektory Mennekes a CHAdeMO. Podpis koncových světel je vyveden do písmene E, vyjadřující elektromobilitu.
Soul EV se může pyšnit velmi nízkým hlukem, v kabině za jízdy není slyšet téměř nic, ani typické bzučení elektromotoru. Od 1 do 20 km.h-1 je vozidlo obohaceno o virtuální zvuk. Pohon Soulu EV zajišťuje elektromotor o výkonu 81,4 kW a točivým momentem 285 Nm, který pohání přední kola prostřednictvím jednostupňového redukčního převodu a dovoluje vozidlu zrychlit z 0 na 100 km.h-1 za 11,2 s. Může dosáhnout nejvyšší rychlost 145 km.h-1. V závislosti na stylu jízdy udává výrobce dojezd až 212 km.
Jako zdroj energie slouží vysokokapacitní sada lithium-polymerových akumulátorů, která váží 277 kg a nabízí 27 kWh kapacity. Celý komplet je uložený pod podlahou, aniž by ubíral prostor v interiéru. Předností je hustota energie akumulátorových článků 200 Wh/kg, s níž je nový model nejlepším elektromobilem ve své třídě. Akumulátor je tak schopen uložit větší množství energie na kilogram své hmotnosti.

 

Sada akumulátorů dosahuje vyšší účinnosti díky optimalizovanému složení elektrolytu. Akumulátor si tak zachovává vysokou výkonnost i při vysokých a nízkých teplotách. Katody, vyrobené z niklu, kobaltu a manganu, a grafitové anody snižují elektrický odpor a umožňují efektivnější odběr elektrické energie. Použití lithium-polymerových akumulátorů (v porovnání s lithium-iontovými akumulátory) znamená větší hustotu energie, menší počet dílů, jednodušší strukturu článku, nižší výrobní náklady, větší potenciál pro řízení provozní teploty a větší flexibilitu z hlediska uspořádání. Uvnitř akumulátorových článků se nachází ochranná přepážka s keramickou povrchovou úpravou, jakož i ochrana proti přebití, která sleduje elektrický proud a teplotu akumulátoru.
Hospodárnost a potenciální dojezd elektromobilu maximalizuje systém rekuperace kinetické energie, který přeměňuje kinetickou energii vozidla při setrvačné jízdě a brzdění. V jízdních režimech je na výběr režim Drive nebo Brakes, díky kterému se získává při brzdění nejvíce rekuperované energie. Obě jízdní nastavení jsou k dispozici i ve speciálním režimu Eco, který prodlužuje dojezd optimalizací výkonu.
Jak už to v elektromobilech bývá, největší odběr je v zimních měsících, kdy je potřeba více využít topné, ventilační a klimatizační soustavy. Vývojářům Kia se povedlo snížit spotřebu energie zavedením čtyř technologií, a to velmi účinného nového tepelného čerpadla, chytrého řízení přívodu vzduchu, individuální ventilace pouze pro řidiče, a plánované ventilace.
Elektromobil je navíc vybaven systémem vyhřívání akumulátoru, který zahřívá akumulátor na provozní teplotu, aby byly minimalizovány nežádoucí vlivy teplot pod nulou, čímž se chrání akumulátor. V závislosti na místní elektrické síti lze akumulátor plně nabít prostřednictvím palubní nabíječky s výkonem 6,6 kW za 5 h. Při rychlodobíjení s výkonem 100 kW na 80 % je nabití možné za 25 min.

Lithium-polymerový akumulátor je označení pro druh lithium-iontového akumulátoru, který používá jako ochranný a těsnicí materiál „fólii“. Označení lithium-iontový akumulátor se používá pro akumulátory, které používají jako ochranný a těsnicí materiál kov.
Mezi výhody lithium-polymerového akumulátoru (v porovnání s lithium-iontovými) patří vyšší účinnost díky jednoduché struktuře článku (menší počet součástí), nižší náklady, vyšší bezpečnost a spolehlivost (díky lepšímu šíření tepla a řízení vnitřního tlaku) a snadná výroba různých variant kapacit a tvarů. 

Luxusní interiér elektromobilu je vybaven novým přístrojovým panelem Kia OLED. Navigační systém ukazuje nejen dojezd, ale vyhledává dobíjecí stanice v okolí a zobrazuje celkový akční rádius vozidla. Podle zeleného kruhu se pozná bezpečný dojezd, červený kruh už signalizuje dojezd na hraně. Dotyková obrazovka uprostřed palubní desky komunikuje v češtině, je snadno ovladatelná a velmi přehledná. Kromě spousty zajímavých informací nabízí i aktuální spotřebu palubní elektroniky.
Konstrukcí elektromobilu a umístěním akumulátoru pod podlahou (čímž se snížilo těžiště vozu) byla dána vozidlu výborná stabilita a jízdní komfort v městském provozu. /pk/
 

 
Publikováno: 20. 11. 2014 | Počet zobrazení: 2702 článek mě zaujal 573
Zaujal Vás tento článek?
Ano