EuroBlech Murrelektronik

3D tiskárna už dokáže vyrobit i automobil

Na letošním ročníku největšího amerického veletrhu obráběcích strojů a technologií IMTS v Chicagu se představil i pozoruhodný projekt 3D Printed Car. V průběhu několika dnů přímo na výstavišti před očima návštěvníků vznikl první vůz vyrobený převážně na 3D tiskárně.

 

I když nejde ve skutečnosti o historicky první vůz s karosérií vyrobenou pomocí 3D tiskárny (tento postup už byl využit u některých experimentálních prototypů), je 3D Printed Car prvním svého druhu, kde se tato výrobní technologie uplatnila v maximální možné míře při výrobě funkčního vozidla doplněná jen minimem součástek nutných pro funkčnost vozidla jako celku.
Projekt začal v souvislosti s designérskou soutěží uvnitř komunity arizonské firmy Local Motors, do níž se přihlásilo 207 lidí. Jejím vítězem se stal 49letý italský designér Michele Anoe se svým „Strati“ designem, což v italštině znamená „vrstvy“.
Tisk vozidla začal zároveň se zahájením IMTS a do hotového výrobku - základem Strati je jeden velký souvisle vytištěný díl (včetně podvozkového šasi, vnitřních a dveřních panelů) - trval pouhých 44 hodin, což je na tisk takto rozměrného objektu pozoruhodný výkon. Vůz s karoserií z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny, obdobného plastu, jaký se používá např. pro populární stavebnici Lego, byl vyroben technologií aditivního tisku pomocí velkoformátové 3D tiskárny BAAM (Big Area Additive Manufacturing) vyvinuté specialisty z Oak Ridge National Laboratory ve spolupráci s partnerskou firmou Cincinnati, Inc. Karoserii tvoří 212 na sebe poskládaných natavených vrstev plastu. Rovněž kola a jejich ozdobné kryty byly vytvořeny na 3D tiskárně – v tomto případě pomocí tzv. direct metal procesu. I když samozřejmě ne vše je zatím možné vyrobit na tiskárně v plně funkční podobě a v jednom kuse, zejména pokud jde o pohyblivé součásti vozu, jako závěsy kol, elektroinstalaci, baterie, apod. takže v tomto případě si tvůrci vypomohli standardními prvky - jako pohonná jednotka byl využit elektromotor z vozu Renault Twizzy.
Výsledkem je plně funkční elektromobil, který dokáže jet rychlostí asi 65 km.h-1, ale má pouhých 40 dílů oproti běžným 20 tisícům součástek, z nichž je složen standardní automobil.
„Snižování výrobního času, které může výrazně posunout odvětví, jako je spotřebitelská poptávka po osobních produktech v kratším čase, pokračuje.
Je to vzrušující vidět, jak se zmenšuje mezera v průmyslu mezi realizací produktu a nápadem, který přišel nedávno," uvedl Jay Rogers, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Local Motors, která ukázku výroby automobilu na výstavišti realizovala. Poukázal na to, že např. mikroelektronický a oděvní průmysl jsou již pro tento požadavek upraveny, a nyní nastává čas pro automobilový průmysl. Technologie přímé digitální výroby by mohla revolucionizovat průmyslové odvětví. Umožňuje totiž doslova personalizovanou výrobu, která je přímým protikladem velkosériové produkce, charakteristické pro současné automobilky, přes jejich snahu vzbuzovat dojem, že jimi vyráběná vozidla lze pomocí doplňkové výbavy výrazně individualizovat. V čerstvě dokončeném vozidle se s ním projel i prezident Asociace pro výrobní technologii (Association For Manufacturing Technology – AMT) Douglas Woods.
 

 
Publikováno: 20. 11. 2014 | Počet zobrazení: 1248 článek mě zaujal 231
Zaujal Vás tento článek?
Ano