EuroBlech Murrelektronik

Půjdou platy nahoru?

Z výsledků průzkumu platů, který provedla personální agentura Grafton Recruitment u vybraných segmentů vyplývá, že trh opět ožívá a roste poptávka po kvalifikovaných pracovnících. Největší zájem je o jazykově vybavené specialisty. 

 

Průzkum realizovaný v průběhu 2. čtvrtletí letošního roku poskytuje přehledné srovnání aktuálních mezd na trhu práce v jednotlivých regionech ČR. Podle obchodního ředitele Grafton Martina Ježka lze od počátku letošního roku sledovat zvýšený zájem klientů o obsazování nových pozic, stejně jako o průzkumy podmínek v jednotlivých segmentech trhu. „Tento nový trend evidentně souvisí s postupným oživováním ekonomické aktivity v ČR. Domnívám se, že po období stagnace a poklesu reálných mezd v Česku v letech 2010-2013 se letošní rok, zejména jeho 2. pololetí, ponese ve znamení změny,“ konstatuje Martin Ježek.

Průmysl oživuje, roste zájem o zkušené techniky
Kvalitní pracovníky jsou firmy ochotny i velkoryse zaplatit, není výjimkou když v IT branži dosahuje plat žádaných specialistů i 100 000 Kč a více. Důraz na nejnovější trendy je nyní typický pro oblast IT a telekomunikací. Zaměstnavatelé se zaměřují téměř výhradně na specialisty s praxí, na kvalitu a flexibilitu. Největší poptávka je po vývojářích, specialistech v oblasti Big Data, datových skladů a datových analýz, a po odbornících na virtualizaci a cloudová řešení. Nejlepší podmínky pak může získat CIO, systémový architekt, ředitel technické podpory, manažer vývoje SW či projektový manažer.
V oblasti průmyslové výroby trvá velká poptávka po zkušených uchazečích technického zaměření. Největší zájem je o pracovníky s alespoň tříletou praxí v oboru, kteří dobře ovládají minimálně jeden cizí jazyk a jsou ochotni za prací dojíždět.
Loni také pokračovala v ČR expanze sektoru podpůrných podnikových služeb (Business Support Services), které zabezpečují chod podpůrných funkcí nadnárodních firem, zejména v oblasti IT, zákaznického servisu, účetnictví, nákupu a HR.

Nejlepší šance jsou v Praze a v Brně, podmínkou je znalost jazyků
Nejlepší pracovní příležitosti i platové podmínky nabízejí Praha a Brno. Moravská metropole již hlavní město u mzdového ohodnocení specialistů často dorovnává.
Zájem investorů o lokality v ČR je dán strategickou polohou v centru Evropy a také kvalitou a dostatkem pracovní síly s výbornou jazykovou výbavou. Velké šance mají absolventi, kteří disponují alespoň dvěma cizími jazyky – nejčastěji kombinace angličtiny a dalšího evropského jazyka, zejména němčiny, francouzštiny, španělštiny a ruštiny. Atraktivní prostředí mezinárodních firem láká hodně i cizince žijící v Česku.
Angličtina zvyšuje plat i ve stavebnictví, které prošlo v posledních letech výraznou ekonomickou krizí. Podle aktuálních statistických údajů ožívá i poptávka po kvalifikované pracovní síle - nejvýraznější je po projektových manažerech, a to nejen od zahraničních společností, které expandují do ČR, ale i od domácích firem, které začínají získávat více zakázek. Stavbyvedoucí se znalostí angličtiny si může vydělat až o 10 000 Kč za měsíc více než ten, který hovoří jen česky. 
Po loňské stagnaci ožívá i segment bankovnictví a finančních služeb. Největší poptávku zaznamenal korporátní segment na pozicích specialistů a poradců, kde je ovšem většinou nutné splňovat vysoké požadavky týkající se adekvátní praxe z obchodních pozic, ideálně z finančních institucí. Nadále přetrvává trend sjednocování oddělení a následné snižování počtu zaměstnanců, hlavně v mezinárodních firmách jsou často rušena celá oddělení, případně přesouvána či centralizována ve vybraných zemích. ČR nicméně zůstává i nadále jednou z nejatraktivnějších zemí pro centralizaci finančních procesů globálních společností. Vznikají tak atraktivní pozice pro uchazeče se zajímavými jazykovými kombinacemi.
Za velmi atraktivní je mezi uchazeči v ČR považován i trh zahrnující farmacii a zdravotnictví. Uchazeči však musí počítat s tím, že požadavky na kvalifikaci ze strany farmaceutických firem jsou na vysoké úrovni. Největší poptávka ze strany firem je v oblasti obchodu a marketingu. Pro marketing je typický trend, že si firmy  vyhledají na trhu talenty, které posléze zaměstnají na bázi stáží, nebo juniorských pozic. Upřednostní kandidáty se silnou motivací, anebo ty, kteří mají určitou specializaci a kontakty v požadovaném oboru. Obecně lze v oblasti marketingu sledovat dlouhodobý rostoucí trend online marketingu.
 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 1132 článek mě zaujal 189
Zaujal Vás tento článek?
Ano