hnv murr

Škoda Yeti Outdoor 1,8 TSI 4x4 DSG

„Domácí škodovka" představila na českém trhu v roce 2009 model pojmenovaný Yeti, aby vstoupila do rychle se rozvíjejícího segmentu kompaktních SUV. Hned po svém nástupu si získal oblibu nejen mezi uživateli, ale i mezi odborníky, o čem svědčí řada renomovaných cen. Koncem loňského roku nastoupila na trh modernizovaná verze ve dvou designových variantách (City a Outdoor), jejíž klady i zápory jsem měl možnost vyzkoušet.

 

Na pozvání automobilky jsem vyzkoušel nejen modernizované novinky modelu Yeti ve zkušebním areálu koncernu Volkswagen v Pachfurthu kousek od Vídně, ale i další modely Škoda s pohonem 4x4. Poté jsem vyzkoušel samostatně variantu Yeti Outdoor v redakčním testu. Po modernizaci jsem slyšel hořkost od některých novinářů na nový design předních partií s absencí kulatých mlhovek, ale podle mě naopak tato změna designu prospěla. Obě nové verze změnou přední i zadní části dopěly, jejich design je více dynamický a získaly navíc i vylepšenou techniku pohonu všech kol, založenou na systému mezinápravové spojky Haldex páté generace a k tomu speciální režim off-road s řadou asistenčních systémů pro jízdu mimo zpevněné cesty. Pro lepší průchodnost terénem je zvětšená světlá výška vozu na 18 cm, což sice není mnoho, ale díky krátkým převisům karoserie, které zajišťují přední nájezdový a přechodový úhel téměř 20 stupňů a úhel stoupání 31 stupňů, dokáže Yeti neuvěřitelné věci v terénu. Mezi oběma designovými modely Yeti pro městský provoz a do terénu je rozdíl pouze v provedení nárazníků, střešních ližin, bočních lišt a prahů dveří, navíc má verze Outdoor chráněný podvozek krytováním.

Interiér
Modernizace byla patrná i v interiéru. Nový tříramenný volant je velmi příjemný do rukou díky zesílení v místě úchopu. Nové potahy a dekorační lišty dotvářely útulnost interiéru. Vysoký posed za volantem umožňuje dobrý výhled na všechny. Novinkou je parkovací kamera, která patří do rozšířené výbavy komfortních prvků. Touto novinkou je vybaven Yeti jako vůbec první vůz značky. Ocenil jsem obraz z kamery na středovém displeji, je ostrý a dobře rozlišitelný. Poprvé je u Yetiho také inovovaný parkovací asistent, který umožňuje vedle podélného zaparkování a vyparkování také kolmé parkování. Velmi příjemný je bezklíčový systém, díky kterému lze odemknout, zamknout i nastartovat bez nutnosti vzít klíč do ruky. Mezi praktické věci, na které si lze rychle zvyknout, patří např. příruční LED svítilna v zavazadlovém prostoru, sklopné opěradlo spolujezdce, či vytahovací nádobka na odpad ve dveřích a množství odkládacích schránek včetně držáků nápojů.
Ocenil jsem variabilitu interiéru. Díky systému zadních sedadel, kterou Yeti převzal z Roomsteru, lze jednotlivá sedadla posouvat, sklápět nebo zcela vyjmout. V 5místné konfiguraci je prostřední sedadlo dost nepraktické pro vyšší osoby, jelikož je opěrka hlavy umístěná nízko, ale po vyjmutí prostřední sedačky lze vnější místa posunout blíže do středu vozu, takže vznikne pohodlný čtyřsedadlový interiér s velkorysým prostorem nejen do stran, ale i nad hlavami zadních cestujících. Díky variabilitě lze čarovat i se zavazadlovým prostorem, který nabízí v základu 405 l, po posunutí zadních sedadel dopředu už je k dispozici 510 l a po vyjmutí všech třech zadních sedadel z vozu se přepravní kapacita zvýší na 1760 l a dají se v něm převážet např. i kola.

Pohon
Pro pohon modelů Yeti 4x4 jsou určeny naftové motory 2,0 l ve třech výkonových modifikacích 81, 103 a 125 kW, a benzínový agregát 1,8 l TSI propojený s automatickou převodovkou DSG, který jsme měli k dispozici pro redakční test. Přeplňovaný benzínový čtyřválec disponuje výkonem 112 kW a 250 Nm točivého momentu dosahuje v rozmezí 1500 až 4500 ot.min-1. Motor běží tiše a kultivovaně v celém rozsahu otáček. Pro tak malý vůz, jako je Yeti rozhodně výkonově motor stačí a i spotřeba je únosná. V kombinovaném provozu jsem naměřil 7,7 l na 100 km při klidné jízdě. Při prudším sešlápnutí plynu při rozjezdu převodovka trochu cukne a najednou vystartuje, ale pokud se rozjíždí s citem, pracuje převodovka bezvadně.
Řízení je přesné a plynulé. Naladění podvozku je tvrdší, ale příjemné. Vozidlo se i přes svou výšku v průjezdu zatáčkou nenaklání a chová se suverénně. Nejnovější systém mezinápravové spojky Haldex pracuje bezvadně a rozděluje točivý moment okamžitě podle potřeby. Díky zkušebního areálu Driving Camp Pachfurth jsem mohl vyzkoušet Yetiho v extrémních sjezdech a bočních náklonech. Je až neuvěřitelné, co dokáže zdolat toto malé SUV. Výborný je režim regulující sjíždění prudkého svahu. Aktivací tlačítka off-road na přístrojové desce se dostanou všechny elektronické systémy, jako ABS, regulace prokluzu a závěry diferenciálu, do terénního módu a vozidlo pomalu sjíždí ze svahu bez dotyku brzdového pedálu. Nejhorší je, když jsem vyjel poprvé do prudkého svahu, koukat z vrcholu do strmého údolí a přitom pustit všechny pedály a nechat sjíždět vozidlo pouze za pomocí elektroniky. Kromě této vychytávky disponuje Yeti také asistentem pro rozjíždění se do kopce bez rizika nechtěného couvnutí.
Moderní kompaktní SUV je velmi povedené, cítil jsem se v něm bezpečně. Díky variabilitě interiéru se dá využívat jako rodinné auto, jako malá dodávka, nezklame sportovní nadšence a zdolá i lehčí terén a nezpevněné silnice.
 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 2862 článek mě zaujal 609
Zaujal Vás tento článek?
Ano