Ceratizit AMPER 2019

Opel Vivaro - všestranný pomocník s nízkými provozními náklady

V polovině června představil Opel druhou generaci svého užitkového modelu Vivaro, jež se bude vyrábět, tak jako úspěšná první generace, v britském závodě koncernu GM v Lutonu.  

 

Výroba první generace byla odstartována před 14 lety v rámci společného projektu se značkou Renault, ve kterém pokračují i při vývoji druhé generace. V roce 2006 prošlo Vivaro mírnou úpravou a v loňském roce překonala produkce první generace hranici 900 000 ks. Vyráběla se ve 104 rozličných modifikacích.Podle prognóz bude i do budoucna segment D, do kterého Vivaro spadá, mírně narůstat.
Nové Vivaro se po designové stránce povedlo, nabízí moderní tvar karosérie s přitažlivým usměvavým vzezřením. Má všechny funkční atributy lehkého užitkového vozidla, kombinované s komfortem osobního vozu. Kromě převozu materiálu může plnit i roli kanceláře. Sklápěcí mechanismus prostředního sedadla umožňuje vytvořit stolek např. pro notebook a díky nejmodernější technologii i připojení k internetu.
Pohon Vivara zajišťuje jeden z nové generace úsporných motorů 1,6 CDTI ze čtyřech výkonových konfiguracích v kombinaci s 6stupňovou manuální převodovkou. Dvě verze s výkony 66 a 85 kW jsou vybaveny turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Maxima točivého momentu dosahují 260/300 Nm při 1500/1750 ot.min-1. Druhé dvě verze, jež jsou vrcholem pohonných jednotek Vivara, nabízejí výkony 88 a 103 kW a využívají technologii sekvenčního přeplňování BiTurbo. Jejich hodnoty točivého momentu jsou 320/340 Nm při 1500 ot.min-1. Obě vrcholové verze mají udávanou spotřebu v kombinovaném cyklu pouze 5,7 l/100 km a emise CO2 149 g/km.

Asistenční systémy
U užitkových automobilů platí stejně jako u osobních modelů, že uživatelé chtějí komfortní kokpit s moderními technologiemi, mezi kterými nesmí chybět konektivita. A Vivaro není výjimkou. Nabízí multimediální rozhraní s ovládáním na volantu. Systém Navi 50 umožňuje jednoduchý přístup pomocí 7" dotykového displeje ke všem potřebným funkcím, jako je navigace, ovládání rádia, telefonu, vstupy AUX/USB. Díky nejmodernější verzi technologie IntelliLink může ve voze fungovat výkonnější systém Navi 80, pomocí kterého lze zadávat i hlasové povely.
V příplatkové výbavě nechybí tempomat s omezovačem rychlosti, parkovací senzory včetně akustického signálu, systém monitorování tlaku v pneumatikách, couvací kamera nebo bezklíčový systém. Ve standardní výbavě jsou všechny varianty vybaveny elektronickým stabilizačním systémem ESP. Nechybí protiblokovací systém ABS s funkcí elektronického rozdělování brzdné síly EBD, systém pro nouzové brzdění EBA, nebo systém HSA zabraňující samovolnému pohybu vozidla vzad ve svahu.
Velmi praktickým bezpečnostním prvkem je velké konvexní zrcadlo umístěné na sluneční cloně spolujezdce, které se dá sklopit do optimální polohy pro řidiče, aby měl zmapovaný mrtvý úhel zpětného zrcátka.

Nákladový prostor
Objem nákladového prostoru skříňové dodávky se pohybuje v závislosti na vybrané verzi karoserie, verze L1H1 nabízí 5,2 m3 a L2H2 až 8,6 m3. Konstrukce prostoru pro náklad si zachovává tvar praktického tvaru kvádru s širokou podlahou a svislými stěnami. To umožňuje naložit až 3 europalety za sebou. V případě převozu delších předmětů, jako jsou např. roury, je k dispozici na přání dodávaný průvlak pod sedadlem spolujezdce, díky němuž si Vivaro poradí i s délkou předmětů 4,15 m. 
Vylepšené bylo také ovládání zadních dveří nákladového prostoru. Jednak jsou kliky dveří vzadu i na bocích namontovány horizontálně pro snadnější ovládání a pak levé křídlo zadních dveří se dá uzamknout samostatně, což se hodí při přepravě opravdu dlouhých předmětů.
Letošní novinka bude na trh dodávána jako skříňová dodávka (Van), Combi až pro 8 osob a dodávka s dvojitou kabinou Crew Cab nebo podvozkem s kabinou pro speciální nástavby. První tři modifikace budou mít na výběr dvě délky (4998 a 5398 mm), přičemž skříňová dodávka bude v nabídce také se dvěma výškami střechy (1971 a 2465 mm). Všechny verze si zachovali rozvor první generace (3098/3498 mm), ale nákladový prostor se zvětšil  o 100 mm a prodloužila se kabina o 116 mm. Díky tomu si konstruktéři dali více záležet na využití prostoru kabiny s dostatkem odkládacích schránek.
První modely nového Vivara přijdou na trh v polovině letošního září ve třech úrovních výbavy a v 11 barevných odstínech karoserie a budou konkurovat modelům, jako Volkswagen Transporter, Ford Transit Custom či Mercedes Vito. Cena Vivara by měla začínat na hranici 376 000 Kč bez DPH a podle výhledu prodejů by letos chtěla automobilka prodat zhruba 500 ks a v příštím roce dokonce 750 ks. Zda se podaří uskutečnit tak smělý plán, ukáže až blízká budoucnost.  /ks/
 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 1297 článek mě zaujal 227
Zaujal Vás tento článek?
Ano