Aimtec hnv murr

Alternativní pohon v nákladní dopravě

Vzhledem k tomu, že dnes používaná nákladní auta a autobusy spotřebují značné množství paliva a mají tendenci produkovat vysoký objem tzv. skleníkových plynů, jsou vozidla na zemní plyn stále atraktivnější možností pro provozovatele spedičních služeb a veřejné dopravy. 

 

Studie Pike Research z loňského roku dospěla k závěru, že mezi roky 2012 - 2019 bude postupně po zbytek desetiletí stabilně stoupat prodej nákladních automobilů a autobusů na zemní plyn, a po celém světě by se tak mělo prodat téměř milion kamionů a autobusů s plynovým pohonem (přesněji řečeno uvádí studie předpokládaných 930 000 těchto vozidel).

Oblíbené hlavně v zámoří
Tyto vozy jsou populární zejména v Americe a v Austrálii. Mezi americkými automobilkami je nabízí hlavně Ford a tamní továrna automobilky Volvo, a dodavatelé speciálních úprav. Australské dopravce zásobuje CNG nákladními vozy zejména japonská automobilka Isuzu, jejíž CNG motory už představují třetí vývojovou generaci – firma je vyvíjí a vyrábí už dvě desetiletí.
Společnost Volvo Trucks své firemní Blue Power strategie zahrnula do svého výrobního programu i těžké nákladní vozy s plynovým pohonem. Volvo dodává modely VNM 200 a VNL 300 s továrně vestavěnými motory Cummins ISL G a ISX12 G na stlačený zemní plyn (CNG) a zkapalněný zemní plyn (LNG). Na americkém veletrhu MATS loni představila firma i nové plynové pohonné jednotky D13-LNG a DME jako plynové alternativy ke klasickým vznětovým motorům. Kromě klasického CNG a LNG, slouží jako další alternativní palivo DME (dimethyl ether) pro motory v kamionech Volvo, jehož molekulární vzorec je C2OH6. Jde o bezbarvou sloučeninu bez zápachu a chuti, kterou lze vyrábět ze zemního plynu, nebo z CO2 neutrální biomasy. Je netoxický a nekarcinogenní, chová se podobně jako propan-butan. Může být uložen při běžné teplotě a skladován a přepravován v cisternách podobných těm, které používají v propanovém průmyslu.
Při spalování DME nevytváří žádné saze a nevyžaduje filtr pevných částic. Rychle se rozkládá v atmosféře a nepatří mezi látky považované za škodlivé kvůli vlivu na globálním oteplování.
Obecně nákladní auta s plynovým pohonem obvykle jezdí na stlačený zemní plyn (CNG), protože jejich nádrže váží méně a jsou méně nákladné než kovové nádrže pro zkapalněný zemní plyn (LNG), rovněž zřizování čerpacích stanic CNG je levnější. Vozy s LNG pohonem jsou ale více využívány kvůli delšímu dojezdu (650 km i více ve srovnání s 240-480 km pro vozidla na CNG), takže v prodejních statistikách zaznamenávají o několik procent větší nárůst než nákladní vozidla s CNG pohonem (17 % vs. 14 % uváděných ve zmíněné studii).
 
Chytrý nápad: přídavné nádrže
Právě otázka dojezdu je jedním z klíčových faktorů, které zatím omezovaly použití stlačeného zemního plynu v segmentu nákladních vozidel. Jedním z možných řešení je systém, který představil německý výrobce přívěsů Kogel Trailer - další nádrže CNG na přívěsu. Firma vytvořila speciální CNG modul, který funguje jako další skladovací jednotka pro zemní plyn a umožňuje až ztrojnásobit dojezd plynem poháněného kamionu. Modul, který se namontuje jako paletová krabice nebo přímo na rám pod přívěs obsahuje 6 vysokotlakých přídavných nádrží, obsahujících celkem 1100 l CNG, což podle výrobce umožňuje tahačům cestovat o více než 1000 km dále bez potřeby doplňování paliva.
Rychlé a jednoduché připojení přívěsu k autu se provádí pomocí speciálního konektoru, který funguje způsobem plug-and-play. Moduly Kogel CNG, které jsou nainstalovány v paletovém boxu, lze vysunout pro snadnou obsluhu a údržbu. I když je zde hmotnost zhruba půltunové zatížení navíc (modul váží ca 524 kg), výrobce ujišťuje, že nižší užitečné zatížení více než vynahradí dosažená úspora paliva.

Když tahá náklady elektřina
Také elektromobilita proniká do segmentu nákladní dopravy. Vzhledem k parametrům baterií a relativně omezenému dojezdu je však elektrický pohon využíván zatím hlavně pro užitková vozidla a menší nákladní vozy operující v bezemisních zónách, kde se uplatňují ekologické výhody těchto vozidel – tichý provoz bez zplodin.
K nejrozšířenějším elektromobilům této kategorie patří nákladní vozy britské automobilky Smith Electric Vehicles s příznačnými názvy Edison a Newton. Po světě jich jezdí už přes 700, většinou jako fleetové vozy dopravců a obchodních řetězců. Mezi elektromobilními novinkami by se měly letos na trhu objevit např. nový Nissan e-NV200, či truck a van z produkce americké automobilky VIA Motors plug-in hybrid s rozšířeným dojezdem z řady VTRUX. Ke skutečným elektrickým „těžkotonážníkům“ patří tahače americké firmy Balqon. Největší model Nautilus XRE-20 se používá např. v přístavech či logistických areálech, dosahuje rychlost 40 - 56 km.h-1,utáhne až 30 t a s plným návěsem má dojezd 97 km. Silniční tahač MX30 Class 8 uveze 25t návěs, dosahuje max. rychlost 105 km a výkonné baterie mu vydrží na vzdálenost až 200 km s plným nákladem. Poslední novinka, elektrická mula (náklaďák s čtyřtunovou nosností, který se tak opravdu jmenuje) urazí na jedno nabití 145 km s nákladem nebo 240 km bez něj.
 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 4089 článek mě zaujal 570
Zaujal Vás tento článek?
Ano