hnv murr

Jak zvýšit dojezd elektromobilů?

V polovině července proběhlo ve španělském Vigu vyhodnocení evropského výzkumného projektu OpEneR, zaměřeného na zlepšení účinnosti elektromobilů a hybridních vozidel. Výsledky vypadají slibně – optimalizovanou jízdou lze ušetřit až třetinu energie.

 

Projekt OpEneR (Optimal Energy Consumption and Recovery) byl zahájen v květnu 2011 a podílí se na něm rakouský výrobce pohonných jednotek AVL List, Galicijský institut pro výzkum automobilových technologií (CTAG), německé Výzkumné středisko pro informatiku (FZI), automobilka PSA Peugeot Citroën a firma Robert Bosch. Byly představeny strategie řízení a podpůrné systémy, které mají výrazně zlepšit účinnost a bezpečnost elektromobilů a hybridních aut, jimž se díky tomu zvýší dojezd, bez nutnosti použít větší baterii. Např. se zdokonalily elektrické pohonné jednotky, systémy rekuperace energie při brzdění, navigace a další funkce. Dva elektromobily, sestrojené s využitím těchto řešení, již prokázaly potenciál úspor v reálných podmínkách.
Jedním z cílů projektu byl tzv. výpočet optimální trasy pro elektromobil. Navigační systém při něm neustále zohledňuje reálné chování vozu z hlediska spotřeby energie. Testy ukázaly, že úspory energie mohou dosáhnout až 30 % při prodloužení času jízdy o méně než 14 %.
Nejúčinnější způsob jak snížit spotřebu je proaktivní chování. Tempomat byl proto speciálně přizpůsoben ekonomickému stylu jízdy. Detailnější kartografické údaje obsahují informace o stoupání, klesání a omezení rychlosti a systém komunikující s infrastrukturou informuje řidiče o semaforech. Tato data vytváří elektronický koncept, který může ještě více optimalizovat ACC a funkci volnoběhu, jež řidiči radí, kdy uvolnit pedál akcelerátoru před blížící se oblasti s omezenou rychlostí. Převodovka se přepne do neutrálu a je lépe využita dynamika vozu.
Pro optimální interakci mezi pohonným ústrojím a systémem rekuperace brzdné energie byly testovací vozy vybaveny elektromechanickým brzdovým asistentem Bosch iBooster a stabilizačním systémem ESP, speciálně upraveným pro elektromobily. Pokročilé simulační techniky umožnily provádět realistické interakce mezi vozidlem a prostředím - ukázaly např. velký vliv správné strategie řízení. Ve srovnání se sportovním stylem se snížila spotřeba energie o 27-36 %, přičemž dojezd se prodloužil o 8-21 %, podle toho, jak řidič dodržoval poskytnutá doporučení. Přibližně 5 % úspory energie přineslo inteligentní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní elektromotory, a to bez ovlivnění jízdní doby.
 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 1930 článek mě zaujal 500
Zaujal Vás tento článek?
Ano