hnv murr

První CNG autobusy za letošní dotace se objeví v Brně

Zatímco ve světě dnes jezdí téměř 782 000 CNG autobusů a jejich počty ve službách městské a regionální dopravy se pohybují v desítkách až stovkách kusů (např. Barcelona jich má 400, v Madridu jezdí 700 CNG autobusů a tamní plnicí CNG stanice dopravního podniku jich obslouží 150-180 za hodinu), v ČR bylo loni z nově registrovaných autobusů v počtu 891 jen 42 na CNG. 

 

Tento stav by se měl však postupně zlepšit, mj. i díky využití evropských peněz. Ministr životního prostředí Richard Brabec podepsal v rámci 57. výzvy Operačního programu Životní prostředí seznam schválených a zamítnutých žádostí na dotace na výměnu nejstarších a životní prostředí nejvíce znečišťujících autobusů MHD za ekologické autobusy na stlačený zemní plyn (CNG), které vyhlásilo ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí (SFŽP) v lednu letošního roku. Díky této podpoře získá několik měst v ČR desítky CNG autobusů. Mezi skupinou schválených žádostí figuruje celkem 8 projektů v oblasti Alternativní doprava. Byly podpořeny nákupy CNG autobusů pro Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova, pro Brno-město, Dopravní podnik Ostrava, ČSAD Havířov, DP města Ústí nad Labem, pro podniky ČSAD v Karviné a ve Frýdku-Místku a pro projekt - Zelená Opava městské dopravy v Opavě.
Například pro dopravní podnik v moravské metropoli bylo již dodáno12 nových autobusů na CNG a dalších 88 přibude na přelomu roku 2014 a 2015. Díky dotaci z EU bude v Brně v areálu vozovny Slatina vybudována i nejmodernější a nejvýkonnější plnicí stanice CNG v ČR, která má zahájit provoz již letos v létě a umožní denně obsloužit až stovku autobusů.
„Jsme rádi, že CNG autobusy tuto podporu dostaly, protože tím se výrazně snižuje návratnost investic a kromě finančních úspor regionům výrazně uleví od škodlivých emisí. Stlačený zemní plyn má nejlepší ekologické i ekonomické parametry a tak ve většině dopravních podniků českých měst probíhá obnova vozového parku právě za autobusy na CNG. Podniky s 30 autobusy mohou ušetřit ročně přes 10 mil. Kč,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).
Celkové náklady na tyto projekty představují více než 2,4 mld. Kč. Podle Českého plynárenského svazu, který sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR zatím jen asi 2,5 % CNG autobusů ze všech, resp. 512 CNG autobusů v nejméně 35 městech. Během jednoho roku tak bude v ČR díky peněžním dotacím z EU jezdit nejméně 750 CNG autobusů.

 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 2036 článek mě zaujal 526
Zaujal Vás tento článek?
Ano