murr Schunk

Pravdy a mýty o automobilech na CNG Hrozí otrava plynem nebo dokonce jejich exploze?

Při rozhodování o nákupu nového vozu si už nevybíráme jen mezi pohonem na benzín nebo naftu. V současnosti je na výběr také ekologičtější řešení a to na elektropohon či na CNG - stlačený zemní plyn. Po českých silnicích dnes jezdí  stovky elektromobilů a více než 7000 vozů na CNG. Jde ale o rozumnou alternativu běžných automobilů? Podívejte se na přehled pravd a mýtů o plynovém pohonu CNG.

 

Alternativní dopravní prostředky dnes již běžně potkáme na silnici, ale ještě se nedá říct, že by jejich počet ohrožoval klasické vozy se spalovacími motory. V našich podmínkách jsou už dnes ale běžně dostupné vozy na CNG a i nabídka v autosalonech je široká. Přesto se o vozech na stlačený zemní plyn stále šíří řada mýtů.

Mýtus 1: CNG je nebezpečné
Automobil na stlačený zemní plyn je zcela bezpečným dopravním prostředkem. Zatímco s vozy na LPG si spojujeme určité riziko a nepohodlí (časté revize, problematické parkování, čekání na obsluhu pro tankování), u CNG žádná tato omezení neplatí. Zemní plyn je tvořen z 98 % metanem (CH4), který je díky svým vlastnostem vysoce stabilní a bezpečný pro běžný provoz. Produkuje méně emisí a je ekologicky šetrnější než běžná paliva.
Při vývoji CNG vozidel byla bezpečnost na prvním místě. Tlakové nádrže uchovávající stlačený plyn prochází přísnými kontrolami a celý palivový systém je vybaven řadou pojistných mechanismů. „Automobily na CNG disponují sofistikovaným řešením pro případ úniku plynu. Ten se vždy chytře rozvolní do okolí a eliminuje jakékoliv riziko otravy. Díky tomu lze s vozem parkovat i v garáži,“ vysvětluje Radek Patera, odborník na CNG ze společnosti E.ON Energie, a.s.

Mýtus 2: Se zemním plynem neušetříte
Rozdíly v ceně zemního plynu a klasických fosilních paliv (benzín, nafta) jsou dnes významné. Náklady na běžný provoz vozu CNG jsou proto o 30 až 50 % nižší než u stejného automobilu poháněného spalovacím motorem. Např. u vozu Škoda Octavia lze ujet na CNG za 1000 Kč nejdelší vzdálenost přes 1100 km. V případě benzínového motoru je to jen něco přes 500 km.

Mýtus 3: Chybí tankovací místa
K dnešnímu dni je v ČR v provozu celkem 50 plniček CNG vozů a dojezdová vzdálenost mezi jednotlivými tankovacími místy klesla jen na několik desítek kilometrů. Plniček navíc rapidně přibývá. Společnost E.ON plánuje jen v letošním roce otevřít celkem 14 nových tankovacích míst, podobně činné jsou také další firmy. Základním požadavkem při výstavbě je nabídnout řidiči komfort, který zná z běžné čerpací stanice – občerstvení nebo možnost zakoupit si příslušenství. Do roku 2020 by mělo v ČR vzniknout kolem 200 takových plniček, což je počet totožný se sousedním Rakouskem.

Mýtus 4: Automobily na CNG jsou drahé
Kupní cena nového vozu na zemní plyn je dnes zhruba o 15-20 % vyšší než u automobilu se spalovacím motorem. Návratnost investice se však díky levnému provozu zkrátila na dobu několika let. U automobilu Škoda Citigo CNG s pořizovací cenou 257 900 Kč a kombinovanou spotřebou 3,2 kg plynu se při ročním dojezdu 30 000 km vrátí vyšší nákupní cena již za zhruba 2,5 roku. „Vcelku logicky platí, že čím větší počet kilometrů, tím rychlejší návratnost. Zejména u firem jsou často úspory na nákupu paliva CNG tak výrazné, že úspora pokryje vyšší leasingovou splátku za vůz a firma navíc zaplatí za provoz svého vozového parku méně než dříve,“ dodává Radek Patera.

Mýtus 5: Zásoby zemního plynu jsou malé
Zemní plyn sice není obnovitelným zdrojem, jeho zásoby jsou však i do budoucna více než dostačující. Prověřené zásoby, které jsou považovány za vytěžitelné současnou technologií, vydrží minimálně do roku 2060. Mezinárodní plynárenské unie pak dokonce uvádí, že lze počítat s životností zemního plynu pro příštích 150, podle některých údajů až 200 let.

Mýtus 6: Nekoupím si pěkné auto
CNG podporuje řada předních světových značek, mezi něž patří např. Fiat, Škoda, Mercedes, Opel nebo Volkswagen. Ve verzi CNG si lze u nás pořídit některé z nejprodávanějších vozů daných kategorií – k dispozici je např. Škoda Citigo, Volkswagen Golf nebo Passat. Myšleno je také na vozy do firemního provozu. CNG je díky svým vlastnostem vhodné pro užitkový nebo nákladní provoz, proto jej dlouhodobě podporují výrobci jako Iveco, Fiat, Opel či Mercedes-Benz.

Mýtus 7: CNG zdraží kvůli silniční dani
Pohled na zdanění zemního plynu je optimistický. Spotřební daň na CNG je pevně stanovena až do roku 2020, kdy bude tvořit 3,40 Kč za kilogram paliva. U benzínu se již dnes spotřební daň podílí na ceně částkou 12,84 Kč za každý litr, v případě nafty pak 10,95 Kč. U obou těchto paliv je navíc možnost dalšího růstu daňového zatížení. Pro vozy na zemní plyn platí ještě jedna zajímavost: do váhy 12 tun jsou v České republice osvobozeny od silniční daně.
V současné době provozuje E.ON vlastní vozový park vozidel s pohonem na CNG, který je tvořen servisními, referentskými i manažerskými vozidly v celkovém počtu přes 70. Jaká je strategie firmy s ohledem na pohon CNG, jsme se zeptali Radka Pateru, odborníka na CNG ze společnosti E.ON Energie. „Strategie E.ON se v oblasti CNG opírá o tři hlavní pilíře. Výstavba a provoz veřejné infrastruktury, tj. plnicích stanic CNG, dále vývoj unikátních produktových balíčků s jasnou ekonomickou a ekologickou výhodou pro zákazníka a v neposlední řadě jde o nabídku individuálních řešení areálových plnicích stanic, šitých přesně na míru.


 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 1591 článek mě zaujal 341
Zaujal Vás tento článek?
Ano