murr Schunk

Přichází k nám doba plynová?

Podle aktuálních statistik Českého plynárenského svazu (ČPS) z července letošního roku přibylo letos v Česku celkem 778 dalších CNG vozidel (z toho 438 vozidel, tedy více než polovina přibyla za poslední čtvrtletí). „Kromě osobních vozidel očekáváme v letošním a dalších letech, že se podstatně zvýší také využití CNG v hromadné dopravě a také výrazný nárůst plnicích CNG stanic,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel ČPS. 

 

Podle studie společnosti Global Industry Analysts (GIA) z roku 2010 by mělo do roku 2015 být na světě provozováno asi 28 mil. CNG vozidel. A přestože v té době byla považována za příliš optimistickou, aktuální data nasvědčují, že se analytici GIA na rozdíl od řady dalších studií, snažících se ohromit čtenáře strmě stoupajícími křivkami a grafy, naopak ve svých prognózách až pozoruhodně strefili. Na světě dnes jezdí již 20 milionů CNG vozidel. Ročně se jich ve světě prodá asi 2,3 miliony a toto číslo každým rokem stoupá, analytici předpovídají, že v roce 2023 by to mělo být ročně dokonce 3,5 mil. ročně. A nejsou to jen osobní vozy - podle nejnovější zprávy společnosti Navigant Research má světový prodej CNG autobusů a nákladních vozů stoupnout ze současných 170 000 ročně na téměř 400 000 v roce 2022.

Česko kopíruje světové trendy
Přibývá jich také u nás - v ČR jezdí nyní 7488 CNG vozidel. Z jejich celkového počtu tvoří 512 CNG autobusů (ve 35 městech) a 81 komunálních CNG vozidel, která mají v současné době k dispozici 55 veřejných plnicích stanic. Kromě nich zahrnuje aktuální CNG infrastruktura v ČR i velké soukromé CNG stanice, které vlastní společnosti, dopravní podniky, ale soukromníci, jež si už pořídili 123 domácích malých plnicích stanic, jaké vyrábí např. česká strojírenská firma Motor Jikov.
„Během příštích tří let ale přibude v ČR nejméně 150 CNG stanic - jen společnost Benzina má podepsané kontrakty na 25 stanic a celkově vidí potenciál přidat stojan na CNG až na 40 stanic. Nově i Evropská směrnice nařizuje konkrétní počty plnicích stanic na CNG a to zavazuje všechny státy EU vybudovat v dané průměrné vzdálenosti CNG stanice na hlavních evropských komunikacích,“ konstatuje Jan Ruml. Optimální počet CNG stanic pro Českou republiku je podle něj 200 až 300 a tento počet by měl být během 3 až 5 let v ČR postaven. Spotřeba stlačeného zemního plynu pro automobily se loni u nás zvýšila meziročně o 44 % na zhruba 22 mil. m3, což znamená, že se během posledních pěti let prakticky ztrojnásobila.

Plynová flotila
Kromě rostoucí popularity mezi běžnými řidiči a díky nižším provozním nákladům (vlivem daňového zvýhodnění jsou zhruba poloviční oproti běžným palivům) si CNG vozy ze stejného důvodu razí cestu i do segmentu tzv. fleetových vozidel ve firmách. Největší CNG vozový park u nás má Česká pošta, která si pořídila a využívá už přes tisíc ekologických a úsporných CNG vozidel, přičemž v cílovém stavu by mělo v jejích službách jezdit téměř 3000 těchto úsporných vozidel,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. Vozy na toto alternativní palivo si našly zákazníky i mezi českými hasiči – např. hasičský sbor v Pardubicích si pořídil vozy na CNG již loni, využívá je i Odborné učiliště požární ochrany v Brně nebo Generální ředitelství HZS ČR v Praze. Oceňují na nich úspornější provoz vůči běžným automobilům, podstatným benefitem a úsporou je i nulová silniční daň. Ve světě si hasiči běžně pořizují celé flotily vozů na CNG. Vyrábějí se už i hasičské cisternové automobilové stříkačky na CNG.
A nejde jen o osobní vozy na stlačený zemní plyn, vidět lze už i dodávky a větší nákladní vozy, a dokonce i kamiony.
Mezi klíčové potenciální uživatele CNG vozidel patří i dopravní podniky zajišťující veřejné dopravní služby ve městech či regionální dopravu, nebo provozovatelé komunálních služeb, což jsou v obou případech uživatelé, kteří kladou velký důraz i na ekologický aspekt a image. „CNG je pro velká města dnes nejekologičtějším a nejúspornějším řešením,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS s tím, že stlačený zemní plyn nabízí nejvíce ekologických výhod ze všech motorových paliv, protože při spalování nevznikají téměř žádné pevné karcinogenní prachové částice a CNG  má také o 25 až 30 % nižší emise CO2.

Plnicí stanice porostou jako houby po dešti, aneb kde tankovat CNG
Jen dvě hlavní plynárenské společnosti působící na českém trhu hodlají investovat během dvou až tří let zhruba půl miliardy korun do vybudování vlastní sítě plnicích stanic na CNG v ČR. Jen samotná společnost E.ON do ní během příštích pěti let investuje 0,8 mld. Kč.
V ČR vypadala situace s plnicími stanicemi CNG v pololetí letošního roku následovně:  Ve 14 krajích funguje již 55 míst, kde lze natankovat CNG (nejnovější byla otevřena od 19. června na Průmyslové ulici v Hodoníně). Jejich přehled lze najít např. na www.stanice-cng.cz.
Nejvíce, 10 plnicích CNG stanic, provozuje v současné době RWE a je na českém trhu lídrem v prodeji stlačeného zemního plynu – loni vykazovala téměř čtvrtinový podíl. Letos plánuje firma otevřít další nové plnicí stanice na čerpacích stanicích Benzina v Plzni, Olomouci a Kosmonosech. Druhý největší počet CNG plniček (9) vykazuje Bonett Gas Investment, dalších 6 stanic VEMEX (letos plánuje otevřít celkem 9 stanic a dalších 15 příští rok), a po pěti stanicích E.ON (umožňuje dokonce na svých stanicích platit už i CCS kartou a v příštích pěti letech hodlá postavit v ČR celkem asi 50 plnicích stanic) a Pražská plynárenská Správa majetku. Také Společnost Vítkovice Doprava se chce podílet na rozšíření sítě CNG plnicích stanic u nás a nejpozději do roku 2016 plánuje vybudovat na čerpacích stanicích společnosti Benzina 20 plnicích stanic, většinu z nich chce stihnout otevřít ideálně ještě letos. Mezi prvními stanicemi by měly zahájit provoz především ty na dálničních tazích a rychlostních komunikacích. A konečně dalších 17 CNG stanic provozují Dopravní podniky a jiné soukromé firmy.
Z pohledu regionálního rozložení vypadá síť CNG infrastruktury takto: Praha a Středočeský kraj - 14 stanic, Moravskoslezský a Olomoucký kraj - 11 stanic, na kraj Vysočina, Jihomoravský a Zlínský kraj připadá 8 stanic, dalších 8 pak na Plzeňský, Karlovarský a Jihočeský kraj, Ústecký a Liberecký kraj - 6 stanic, Královehradecký a Pardubický kraj - 5 stanic.
S CNG vozy není problém ani cestovat do zahraničí, kde je obvykle situace s plnicími stanicemi lepší než v Česku, zejména pokud jde o Evropu. Na tu připadá 4200 plnicích CNG stanic z celkového počtu více než 22 000, které jsou dnes provozovány ve světě.
 

 
Publikováno: 25. 9. 2014 | Počet zobrazení: 1533 článek mě zaujal 346
Zaujal Vás tento článek?
Ano