SPS AMPER 2019 Schunk EuroBlech Murrelektronik

Multifunkční Peugeot Expert 4x4 Dangel

V minulém vydání jsme představili užitkový elektromobil Partner z produkce automobilky Peugeot, a nyní jsme měli možnost se blíže seznámit s větším sourozencem, ale nikoliv elektromobilem, ale dynamickým modelem Expert se spalovacím motorem v upraveném provedení s pohonem všech kol.

 

Francouzské automobilky se výrobou užitkových modelů zabývají již dlouho a Peugeot se právem řadí mezi největší. V jeho nabídce, jako jedné z mála automobilek, jsou hned tři užitkové modely s úpravou pro terén, tzn. s pohonem všech kol (4x4), kterou upravuje spolupracující firma Dangel. První je nejmenší model Partner, následuje jej větší Expert a trojici uzavírá největší model Boxer.   
Co znamená Dangel?
Přídomek Dangel (Danžel) - označení na přestavbě z běžného modelu na model do terénu s pohonem na všechna kola. Jde o malou francouzskou automobilku z Alsaska, kterou založil Henry Dangel, když v roce 1970 začal stavět závodní spidery pro závody do vrchu. Jeho prvním prototypem na konci 70 let byl přestavěný vůz Peugeot 504 s pohonem všech kol, který si získal oblibu hlavně mezi farmáři. Poté od roku 1980 začal ve spolupráci s automobilkou sériově přestavovat vozy Peugeot na 4x4.
Testovaná dodávka Peugeot Expert Tepee 2,0 HDI 4x4 Dangel nese dlouhý název a jak už jsme si řekli, Dangel znamená pohon na všechna kola a Tepee zas prozrazuje, že dodávka je osobní vůz pro převoz více lidí. Konkrétně v případě Experta jde o tři řady sedadel nabízející výborný prostor pro 9 cestujících nejen v oblasti ramen, ale i pro kolena a nad hlavou. S vozem jsem ujel přes 1900 km, z toho z části v plném obsazení. Jízda i na tužších zadních sedadlech byla pohodlná. Za poslední řadou sedadel je ještě dostatek místa pro zavazadla. V případě potřeby lze zadní dvě řady zcela vyndat z vozidla a vznikne plnohodnotná dodávka. A jako dodávka je i vybavená, nabízí řadu úložných prostor a přihrádek, plasty jsou spíše tvrdší ale odolnější.
Pohon vozu zajišťuje jediná motorizace a to dvoulitrový turbodiesel HDI disponující výkonem 94 kW při 4000 ot.min-1 a maximem točivého momentu 320 Nm. Na dálničních úsecích jsem ocenil nejen 6stupňovou manuální převodovku, ale také komfortně odpružení podvozku, za co Expert vděčí víceprvkové zadní nápravě. Chod řazení je přesný s upravenými krátkými stupni. S akcelerací to agregát nijak nepřehání, je to přece je skříňová dodávka. Při klidné jízdě s plným obsazením jsem naměřil spotřebu 8,2 l na 100 km, což je příjemná spotřeba, uvážíme-li velikost, hmotnost a zatížení vozidla. 
Expert 4x4 Dangel je ale uzpůsoben i na jízdu ve sněhu nebo blátě. Pohon všech kol je připojitelný. Na zadní kola je pohon veden přes viskózní spojku a dvě rozdělovací převodovky. Přední pohon se chová v normálních jízdních podmínkách standardně, v případě ztráty přilnavosti viskózní spojka automaticky přenáší část točivého momentu na zadní kola. Zapojení zadních kol je pro řidiče neznatelné a vozidlo využívá přednosti pohonu všech kol. Řešení 4x4 je mechanické a užitné vlastnosti vozidla zůstávají zachovány.
I když vozidlo disponuje pohonem všech kol, do offroadového terénu bych se nepouštěl. Světlá výška je 185 mm, přední nájezdový úhel 18,5° a zadní 27° nejsou hodnoty pro těžký terén, i když Expert 4x4 Dangel v případě potřeby dokáže překvapit.
Po praktické stránce se Expert 4x4 Dangel hodí pro podnikání v místech, kde se s náhonem pouze na jednu nápravu dostává obtížně. Na silnici odvádí dobrou práci a nepřekvapí ho ani úseky se špatnou přilnavostí na polních cestách či zasněžených a blátivých površích. Díky úspornému a silnému motoru zvládne každou situaci a co je důležité, projede skoro všude.
 

 
Publikováno: 12. 5. 2014 | Počet zobrazení: 2061 článek mě zaujal 249
Zaujal Vás tento článek?
Ano