EuroBlech Murrelektronik

Špioni, o kterých ani nevíte – co na vás „napráská“ vaše auto?

Pro lidi sužované obavami ze sledování „Velkým bratrem“ připravili po aféře NSA další šok tentokráte výrobci automobilů: List Detroit News přinesl zprávu o jejich nezveřejňovaných aktivitách, týkajících se informací získávaných z navigací - místo pohybu vozidla a další údaje používané těmito systémy jsou zřejmě pod stálou kontrolou automobilek.

 

Zpráva americké vládní agentury GAO (Government Accountability Office) zkoumala postupy detroitské „Velké trojky“ - Toyoty, Hondy a Nissanu a zabývala se také výrobci navigačních systémů Garmin a TomTom a firmami, které vyvíjejí aplikace jako Google Maps nebo Telenav. A zjistila, že ne vše, co se týká získávání informací o vozidlech a jejich řidičích je úplně v pořádku. Zpráva konstatuje, že zmíněné společnosti deklarují kroky na ochranu soukromí uživatelů a neprodávají osobní údaje majitelů vozidel, nicméně řidiči si neuvědomují veškerá rizika.

Navigace neumí jen navádět řidiče, ale umí je i sledovat
Agentura upozorňuje, že údaje o poloze jednotlivců by se daly využít k tržním účelům a sledování spotřebitelů, což by mohlo vést k riziku zcizení jejich identity nebo monitorování bez jejich vědomí. Kromě toho se údaje o výskytu dají použít k vydedukování dalších citlivých informací, jako jsou jejich náboženská a politická orientace apod. Ve zprávě se mj. uvádí, že největší automobilky libovolně dlouho uchovávají informace o místě pohybu řidičů, které získávají z palubních navigačních systémů, aby řidičům poskytovaly dopravní informace v reálném čase, pomohly jim najít nejbližší čerpací stanici či restauraci, poskytly jim asistenci v případě nouze nebo umožnily sledování ukradeného vozidla. Majitelé automobilů přitom nemohou požadovat vymazání těchto informací.
Senátor Al Franken, který předsedá soudní komisi o soukromí, si zprávu vyžádal pro zajištění diskrétnosti u vestavěných navigačních systémů a mapových aplikací a má v plánu navrhnout úpravy legislativy v této oblasti. "Moderní technika umožňuje navigovat řidiče zatáčku po zatáčce během sekund, ale zákony na ochranu soukromí s těmito ohromujícími výhodami nedrží krok. Firmy, poskytující navigační služby ve vozidlech, berou soukromí zákazníků vážně, ale tato zpráva ukazuje, že lidé potřebují mnohem více informací o tom, jak se údaje shromažďují, k jakému účelu se používají a jak jsou sdíleny s třetími stranami," uvedl Al Franken ve svém prohlášení.

Sběrači informací
Kromě navigačních systémů existují i další způsoby, jak mohou vozidla shromažďovat informace: záznamová zařízení, označovaná jako "černé skřínky", která ukládají data pro případ havárie. Transpondéry, jako je elektronické placení mýta EZ-PASS, pravidelně vysílají informaci o poloze. V některých případech se tato data v USA používají i u soudů a při výzkumu.
Aliance výrobců automobilů, obchodní skupina zastupující Toyotu, Volkswagen a další velké automobilky uvedla, že automobilky ctí soukromí řidičů. „Podrobnosti o přísných postupech v rámci automobilového průmyslu, pokud jde o soukromí, jsou tradičně součástí našich smluv o prodeji a servisu," uvedla mluvčí aliance Gloria Bergquistová. „Tímto způsobem zajišťujeme, že naši zákazníci mají možnost seznámit se s těmito přísnými postupy zachovávání soukromí."
Automobilky a firmy, které pro ně pracují, se nařčení ze sledování uživatelů brání, a zdůrazňují, že používají různé metody zabraňující identifikaci, které mohou vést k odlišné míře ochrany. Ne vždy však důsledně. Agentura GAO např. zjistila, že jedna z firem vyvíjejících mobilní aplikace nezašifrovala vysílané informace a agentura tak mohla vidět pozice vozidel a další informace.
Velké rozdíly jsou v tom, jak dlouho se informace uchovávají. Žádná společnost však agentuře nesdělila, jak dlouho údaje uchovává. Smluvní partner, jenž pracuje s několika automobilkami, agentuře GAO sdělil, že pokud zákazník požaduje takovéto služby a informace, jako jsou poloha, číslo vozu a další, se mohou uchovávat až 7 let. Jedna ze společností sdělila, že uchovává osobní identifikační údaje související s polohou méně než 24 hod. Zástupce další společnosti uvedl, že údaje neuchovávají vůbec, nicméně oba zástupci potvrdili, že údaje, které prošly deindetifikací, uchovávají libovolně dlouho.

Víme o vás, ale nebojte se, jen pro vaše dobro…
Sledovací praktiky nepřímo následně po publikování zmíněné zprávy potvrdil i ředitel globálního marketingu a prodeje Fordu Jim Farley, když při panelové diskusi na veletrhu spotřební elektroniky CES hovořil o zachovávání soukromí. Snažil se vysvětlit, kolik údajů má automobilka o svých zákaznících k dispozici, přičemž naznačil, že díky jednotkám GPS, instalovaným ve vozidlech ví, kdy řada jejich řidičů překračuje rychlost a kde se při tom nacházejí. „Známe každého, kdo porušuje zákon a víme, kdy to děláte. Tyto údaje ale nikomu neposkytujeme,“ prohlásil během diskuse Jim Farley. Uvedl ale, že si naopak dokáže představit den, kdy se tyto údaje budou moci anonymně a souhrnně použít pro řešení problémů souvisejících s dopravou, např. při pořádání akcí s masivní účastí diváků. Přitom odhalil skutečnost, že firma dělá jen velmi málo proto, aby zabránila obavám o ochraně soukromí svých zákazníků. Později se musel za svůj výrok, že firma pomocí GPS sleduje své zákazníky, omluvit a vzal svá prohlášení zpět s tím, že svými výroky vytvořil naprosto špatnou představu o tom, jak Ford pracuje.
Mluvčí Fordu se následně snažil uvést věci do pořádku vysvětlením, že obecně platí, že jednotky GPS ve vozech Ford obvykle nesdělují místo pohybu zákazníků. Vozy mají několik vestavěných služeb, jako jsou navigační zařízení, které spolupracuje s telefony řidičů Sync Services Directions a 911 Assist. Tato zařízení uživatelé musí zapnout, aby je mohli využívat. Zaměstnavatelé mohou používat službu Crew Chief k monitorování firemních automobilů. Automobilka zdůraznila, že údaje pocházející z těchto programů se používají výhradně ke zlepšení služeb, a Ford své zákazníky v jejich automobilech bez jejich souhlasu rozhodně nesleduje.  /vr/
 

 
Publikováno: 14. 4. 2014 | Počet zobrazení: 1584 článek mě zaujal 333
Zaujal Vás tento článek?
Ano