hnv murr

Svět vysokých rychlostí

Vysokorychlostní vlaky získají nové testovací středisko a německé železnice připravují nový expresní spoj, který zkrátí dobu cesty mezi Frankfurtem a Londýnem na čtyři až 5 h, a bude konkurovat letecké dopravě. Také Eurostar pod tunelem La Manche tak dostane první konkurenci.  

 

Španělská vláda odsouhlasila projekt, který by měl vytvořit největší železniční testovací okruh světa. Mezi Cordobou a Malagou vznikne unikátní nový zkušební polygon s 55 km dlouhou vysokorychlostní zkušební tratí rozchodu 1435 mm (standard používaný na evropských železnicích), který by měl umožnit jízdu rychlostí až 500 km.h-1. Uvnitř velkého okruhu bude umístěna dvacetikilometrová sdružená trať pro normální i široký rozchod a to pro rychlost do 220 km.h-1. Zkušební trasa bude dále doplněna o 5 km úsek pro lehká vozidla, včetně velmi malých rádius, pro dynamické zkoušky metra a tramvají.
Práce na okruhu a hlavním zařízení u města Bobadilla zahájené letos mají být dokončeny o čtyři roky později. Celkové náklady jsou plánovány na 344 mil. Euro, velká část bude dotována z evropských fondů. Vláda si od projektu slibuje až 7000 pracovních míst.
Další novinkou v oblasti vysokorychlostní dopravy je plánovaný vstup superexpresů ICE společnosti Deutsche Bahn do tunelu pod kanál La Manche. Německý národní železniční dopravce otestoval už loni na podzim svůj vysokorychlostní expres ICE v tunelu mezi Francií a Velkou Británií a od konce roku 2013 chce začít provozovat pravidelnou linku z Londýna do Kolína nad Rýnem a nebo Frankfurtu. Vstupem na trasu pod kanálem La Manche by byl ukončen dosavadní monopol Eurostaru. DB bude druhou společností provozující rychlovlaky projíždějící pod kanálem La Manche, s dosud jediným tunelovým dopravcem Eurostar si však nejspíš nebude přímo konkurovat, vzhledem k odlišným destinacím (vlaky Eurostar jezdí z Londýna do Paříže a Bruselu). Podle analytiků by nicméně vstup dalšího dopravce do tunelu mohl pomoci snížit jízdné. Experti tvrdí, že cesta jedním směrem by mohla vyjít na 39 až 49 liber, v přepočtu tedy maximálně 1500 Kč.

Více v čísle TM 3
 

 

 
Publikováno: 26. 3. 2011 | Počet zobrazení: 4397 článek mě zaujal 963
Zaujal Vás tento článek?
Ano