OnRobot Schunk

Budou nám zásilky doručovat roboti?

Jeden z největších internetových obchodů na světě Amazon testuje bezpilotní stroje, které by mohly v budoucnu nahradit pozemní způsoby doručování malých balíčků. Podle šéfa společnosti Jeffa Bezose by se mohla služba nazvaná Prime Air spustit do čtyř nebo pěti let.

 

Drony zvané "Octocopters" by mohly doručit balíčky přímo z linky ve skladech Amazonu v okruhu 15 km do 30 minut. Robotičtí pošťáci jsou podle firmy schopny operovat s balíčky o hmotnosti do 2,3 kg, což odpovídá váhové kategorii, která v současné době tvoří celkem 86 % objednávek v Amazonu – tedy naprostou většinu zásilek. Firma roboty opatřené několika vrtulemi zatím testuje v USA, kde však ještě Federální úřad pro letectví (FAA) musí použití automatických bezpilotních letounů pro civilní účely schválit.

Ve službách vzdušné logistiky
"Vím, že to vypadá jako sci-fi, ale není. Jednoho dne bude běžné vídat roboty Prime Air tak, jako nyní vídáme dodávky na silnici. Z technologického hlediska budeme připraveni zahájit komerční provoz, jakmile získáme nezbytná povolení," řekl generální ředitel Amazonu.
Takovéto povolení pro používání leteckých dronů už v minulosti získaly některé policejní úřady a vládní agentury – podle informací CNN vydal FAA v posledních letech kolem 1400 povolení. Jak zdůraznil Jeff Bezos, hlavní prioritou Amazonu jsou v tomto ohledu bezpečnost obyvatel i veřejného majetku. Drony by měly splňovat veškeré normy a musí být navrženy tak, aby např. selhání vrtule nezpůsobilo kolaps a pád stroje z výšky.
Amazon však není jedinou společností, která koketuje s myšlenkou využití robotických pošťáků. Také jedna z největších logistických společností v Evropě - DHL - testuje doručování balíků pomocí bezpilotních kvadroptér, které unesou až 3 kg zboží - úspěšně tak např. dopravila balíček z lékárny přes Rýn do logistického centra společnosti na druhé straně řeky. Zatím jde však pouze o experiment. Tyto možnosti samozřejmě nezůstaly stranou pozornosti ani dalších dodávkových služeb jako jsou např. UPS, FedEx aj.
O rozvážení objednávek drony uvažovaly i další společnosti, např. řetězec amerických pizzerií Dominos, či australská společnost Zookal, zabývající se půjčováním učebnic a univerzitních skript, která už na projektu bezpilotního doručování zásilek spolupracuje s technologickou firmou Flirtey. Službu chtějí nabízet od příštího roku.

Komerční prvenství? Možná Čína…
Ostatně právě v asijsko-pacifické části světa jsou zřejmě v pokusech o využívání dronů pro doručovací služby zatím nejdále – přesněji řečeno, tyto služby už zde byly uvedeny do provozu. Na Novém Zélandu navázala společnost Startup Aria Logistic spolupráci s největším tamním producentem bio potravin, firmou Ooooby (Out of Our Own Backyards) a vyvíjí open source projekt autonomní inteligentní sítě bez pozemních cest (Autonomous Roadless Inteligent Array – ARIA). Jak už napovídá název, jde o využití létajících robotů pro dodávky na obtížně přístupná místa, kam jednoduše nevedou běžné pozemní cesty.
V Šanghaji už fungovala rozvážková služba Pie in the sky, která přepravovala koláče svým zákazníkům pomocí 6vrtulových dronů, ovšem úřady tento způsob dopravy zboží zakrátko zastavily, takže Pie in the sky nyní musí čekat, zda se jí podaří získat potřebná úřední povolení. Obdobně jako Shunfeng Express, jedna z největších čínských expresních zásilkových služeb, která začala zkoušet doručování balíčků pomocí kvadrokoptér na podzim loňského roku. Létající roboti schopní dosáhnout až 100metrové výšky umožňují podle mluvčího firmy automatickou dodávku s přesností na dva metry. Rozhodnutí nyní závisí na verdiktu policie a státní správy, ale pokud by vydaly příslušné provozní licence, stala by se tak Čína zřejmě první zemí umožňující provoz dronů ke komerčním účelům.
Takovéto licence pro nevojenský provoz dronů byly sice už vydány v USA, jde však zatím přesněji řečeno o výjimečná povolení pro experimentální stroje společnosti Boeing a AeroViromnent. K rutinnímu komerčnímu provozu dronů se čeká na oficiální požehnání FAA, což by měly přinést nové předpisy plánované v roce 2015. Do té doby je situace v podstatě nejistá. Nicméně FAA odhaduje, že ve vzdušném prostoru USA by mohlo do roku 2020 operovat na 30 000 dronů – a právě na tuto situaci má reagovat připravovaná nová právní úprava.

Když roboty přepadávají roboti
Věc má ovšem – jako ostatně asi vše – také háček: možnost přepadávání robotických doručovatelů a krádeže dopravovaného zboží. A tato hrozba není daleko od reality, ani tak složitá jak ukazuje příklad, kdy hacker modifikoval létajícího robota Parrot AR Drone 2.0 tak, aby mohl přepadnout podobné drony v blízkém okolí. Funguje to na jednoduchém principu – z jiných dronů jednoduše dělá „zombie“ drony. Samy Kamkar, jak se jmenuje tvůrce robotického loupežníka, kterého nazval příznačně SkyJack, zveřejnil na svém blogu i detailní návod, jak lze něco podobného vytvořit. V daném případě je to dron Parrot AR Drone 2.0, počítač Raspberry Pi (obé lze paradoxně pořídit právě na Amazonu), dva bezdrátové přijímače a speciální software. Ten je také klíčovým prvkem systému: ovládá dron a hledá v okolí podobné drony. Pokud nějaký najde, přeruší následně jeho spojení s majitelem a převezme ho.
Na serveru Github.com je dokonce zveřejněný samotný zdrojový kód, takže loupežnického robota si může vytvořit prakticky kdokoli, kdo je ochoten investovat zhruba 400 USD (tzn. asi 8000 Kč), což představují náklady na jeho pořízení včetně samotného drona. Zmíněný hack funguje zatím pouze na drony od firmy Parrot, nicméně vzhledem k tomu, že létající roboti - kvadro-, hexa- či optokoptéry - mají nejen obdobný vzhled a princip, ale i podobný způsob komunikace, jsou tak v ohrožení potenciálně všechna zařízení tohoto typu, nikoli jen produkty značky Parrot.
 

 
Publikováno: 13. 2. 2014 | Počet zobrazení: 1524 článek mě zaujal 284
Zaujal Vás tento článek?
Ano