hnv murr

CeBIT: vysoká oblačnost, místy tablety...

První březnový týden patřil v německém Hannoveru tradičnímu veletrhu CeBIT. Na 5denní největší světové přehlídce výpočetní a telekomunikační techniky se sešla elita v oboru špičkových technologií reprezentující moderní svět ICT. Opět rostoucí počty vystavovatelů a návštěvníků nasvědčují, že toto odvětví už má krizi za sebou.  

 

Po loňském historickém propadu počtu vystavovatelů tento rok jejich množství mírně vzrostlo. Pořadatelům veletrhu se tak podařilo zastavit razantní úbytek vystavovatelů z předchozích let, jejichž počet ve srovnáním s rekordním rokem 2001 klesl na polovinu.

Nabídka pro všechny – od „profíků“ po domácnosti

Na hannoverské výstaviště přijelo letos předvést své novinky v oblasti ICT produktů a služeb přes 4200 vystavovatelů ze 70 zemí světa. Ať už jde o hmotné záležitosti od špičkových serverů až po trpasličí, leč rovněž pozoruhodně výkonná mobilní zařízení, jako jsou chytré mobily, počítačové tablety a notebooky, až po audiovizuální hi-tech v podobě vyspělé elektroniky, např. 3D televizí.
Letošní ročník veletrhu, jehož partnerskou zemí bylo Turecko, byl koncipován jako komplex čtyř uživatelsky zaměřených platforem, které pokrývají ústřední témata odvětví informační a telekomunikační techniky. Kvarteto tvořily: CeBIT pro („jádro“ veletrhu, efektivní a bezpečná řešení informačních a telekomunikačních technologií pro podnikovou sféru), CeBIT gov (aplikace ICT pro veřejnou správu a zdravotnictví), CeBIT life ( zaměřený na nové obchodní modely, které umožňuje změna úlohy spotřebitele) a CeBIT lab (průkopnická řešení ICT a trendy zítřka).
Letošnímu programu celé přehlídky dominoval fenomén cloud computingu, který byl s mottem i „Work and Life with the Cloud“ hlavním tématem CeBITu 2011. Služba, která umožňuje spouštění počítačových aplikací nebo ukládání a správu dat přímo na internetu bez nutnosti mít nainstalovaný příslušný program, je považována za trend, který formuje budoucnost IT branže, a hannoverský veletrh ukázal její možnosti. Dynamické poskytování a využívání hardwaru, softwaru a služeb pro ICT v síťovém prostředí, např. na internetu je současnou mantrou v oboru. V kostce řečeno: řešení IT už si nebudou provozovat uživatelé sami lokálně, ale mohou si vše potřebné prostě najímat od různých firem, které tyto služby nabízejí. Dokumenty mohou být zpracovávány a ukládány přímo v systému Cloud computingu. To dává firmám i organizacím možnost značně snížit své dosavadní (i budoucí) náklady na podnikové IT systémy a jejich provoz, do značné míry se zbavit administrativy a získat vyšší mobilitu. Provozovat jen ty služby a aplikace, které v dané době potřebují, aniž by museli investovat do potřebné infrastruktury apod.

Fenomén jménem cloud: revoluce, nebo další bublina?

„Cloud computing nabral rychlost a je na nejlepší cestě vyvolat revoluci v celém světě informačních technologií,“ řekl Ernst Raue, člen představenstva veletržní správy Deutsche Messe AG v Hannoveru. Podle údajů analytické společnosti Gartner by měl obrat služeb cloud ještě letos celosvětově stoupnout na 68,3 mld. dolarů, což v porovnání s minulým rokem odpovídá růstu o 16,6 %. V budoucnu má být cloud computing využíván firmami i soukromými uživateli ještě intenzivněji a experti odhadují, že do 5 let poteče do tohoto konceptu 10 % všech investic určených pro informační technologie - do roku 2014 předpokládá Gartner dokonce nárůst na 148,8 mld. dolarů.
Cloud už si nějakou dobu úspěšně razí cestu u soukromých uživatelů, zejména v souvislosti s dalším fenoménem doby: sociálními sítěmi. Řada lidí už nemá své fotografie, oblíbená videa či další soubory na vlastním počítači, ale prostřednictvím různých internetových služeb je mají uloženy a sdílejí prostřednictvím svých osobních profilů na sociálních sítích jako je Facebook nebo LinkedIn aj. Nyní se dodavatelé a provozovatelé cloudových služeb snaží získat na svou stranu také firmy.
Lákavé možnosti mají však i svá úskalí, takže na CeBITu se také diskutovalo o zabezpečení osobních dat, které právě v souvislosti s cloud computingem vyvolává řadu nejistot. Další šrám na nablýskané prezentaci cloudových řešení utrpěla zmíněná technologie nedávno poté, co se při výpadku Googlu kvůli chybě vzniklé při zavádění aktualizované verze softwaru, na kterém Google Mail funguje desítky tisíc uživatelů e-mailové služby Gmail, nemohly přihlásit ke svému účtu a ztratily tak přístup ke svým datům. Firmy se sice zapřisahají, že je dokáží obnovit, ale IT experti nekompromisně doporučují uživatelům zálohovat nejdůležitější data i na jiných, vlastních fyzických zařízeních, než v indiferentním internetovém světě. Koneckonců, u kritických dat se to tak děje vždy, obvykle navíc ne na jednom místě, ale v různých lokalitách, které dokáží případné ztráty při výpadku obnovit ze zálohy třeba na druhém konci světa. I cloudová infrastruktura počítá s obdobným řešením, ale také její data nejsou ve vzdušných oblacích, ale pěkně „natvrdo“ na výkonných serverech a vysokokapacitních záznamových médiích v jištěných obřích datacentrech.
Ozývají se i varovné hlasy, přirovnávající současnou situaci a marketingově masivně podporovaný boom těchto internetových služeb k situaci tzv. internetové bubliny, jejíž „splasknutí“ v 90. letech bylo trpkou zkušeností pro globální ekonomiku a hlavně investory, kteří utopili spousty peněz v lákavých internetových projektech, jež posléze zkrachovaly, takže místo očekávaných enormních zisků přišlo bolestné vystřízlivění.

Tablety už nedělá jen Apple

Běžní uživatelé se do Hannoveru přišli podívat hlavně na hardwarové novinky, které připravili výrobci pro nadcházející období. Největší pozornost poutaly zejména produkty z oblasti mobilní elektroniky – smartphony a notebooky, přesněji řečeno tablety, které letos byly zřejmě hlavním hitem veletrhu, podobně jako netbooky v posledních letech. Veřejnost mají nalákat poslední novinky v oblasti chytrých mobilních telefonů nebo počítačových tabletů. Apple představil nejnovější generaci svého iPadu, který rozpoutal vlnu tabletománie. Novinky, které se na ní snaží svézt a vytěžit z popularity placatého počítače ovládaného dotekovým displejem předvádělo na hannoverském výstavišti přes 40 výrobců. Jedním z horkých kandidátů je např. tablet Xoom, který představila už na CES Motorola - zařízení využívá platformu Android v nové verzi 3.0 Honeycomb určené přímo pro tablety. Vliv tabletů se odráží i v konstrukci notebooků, kde u některých modelů nahradil klasickou klávesnici právě dotekový displej.
V oblasti audiovizuální techniky a spotřební elektroniky, na něž je zaměřena sekce CeBIT life byla pozornost soustředěna na fenomén 3D. Nejsou to však už zdaleka jen televize a domácí kina. Trojrozměrný obraz míří i na displeje přenosných počítačů a do mobilů. Návštěvníci si tak mohli vyzkoušet např. první 3D smartphone, který pro sledování prostorového obraz nepotřebuje speciální brýle.
Do televizorů zase naopak míří internet, který je obohacuje o nové možnosti. Výrobci jako Samsung či Sony integrují webový prohlížeč přímo do TV přístrojů, televizní vysílání zase lze sledovat na displejích počítačů nebo prostřednictvím nejrůznějších multimediálních zařízení, jimž obvykle dominuje jedno společné: síťové připojení na internet a využití jeho nepřeberné obsahové nabídky.
CeBIT je každoročně i setkáním výzkumníků, kteří diskutují o budoucnosti obor ICT, a prognózy, které se na těchto fórech objeví naznačují, na co se můžeme – možná již v nepříliš vzdálené budoucnosti těšit. Například mluvčí vědeckého institut Fraunhofer Florian van der Camp, se nechal slyšet, že tradiční rozhraní a ovládací prvky budou zřejmě nahrazeny skutečně přirozeným ovládáním, klávesnice a myš v budoucnu nebudou potřeba. Mohou je nahradit kamery snímající gesta, pohyb ruky nebo oka nebo chůzi. To všechno může mít stejnou funkci jako třeba stisknutí myši nebo stisk klávesy. A do určité míry se to již děje – stačí si připomenout např. stůl od Microsoftu s dotekovou plochou fungující jako velký displej pro práci s multimediálními soubory, nebo poslední hit: herní ovladač Kinect, který umožňuje interaktivní reakci s herními tituly na základě gest.

Češi na CeBITu

Mezi vystavovateli v Hannoveru nechyběly ani letos také české firmy – na seznamu vystavovatelů jich letos figurovaly více než dvě desítky (včetně agentury CzechInvest), které na CeBIT přijely prezentovat na 70 různých produktů.
Například 2N patří už k ostříleným veteránům. V Hannoveru představila GPRS komunikátor 2N SmartCOM k přenosu dat mezi měřičem a serverem pro monitoring - např. pro automatický odečet spotřebované energie, aniž by pracovníci elektrárenské společnosti museli jezdit k zákazníkovi. Prostřednictvím mobilního internetu připojí také bankomaty, platební terminály, prodejní automaty a další zařízení. Další čerstvou novinkou je zařízení pro přenos zvuku v IP sítích 2N NetSpeaker. Systém umožňuje snadné připojení rozsáhlých a odlehlých oblastí a je velmi flexibilní a snadno rozšiřitelný všude v budovách, kde není vhodné rozvádět dráty k reproduktorům.
Zástupci agentury CzechInvest na fóru Flat World propagovali ve spolupráci se sdružením Czech ICT Alliance potenciál a konkurenceschopnost ČR v oblasti ICT a zejména vývoj softwaru. Představili také relativně nový projekt CzechLink, jehož spuštění vyvolala poptávka jak ze strany českých firem, tak ze strany zahraničních subjektů. Cílem projektu určeného pro české podniky, které hledají strategického nebo investičního partnera, je zvýšit příliv zahraničních investic do ČR.
 

 

 
Publikováno: 26. 3. 2011 | Počet zobrazení: 3568 článek mě zaujal 748
Zaujal Vás tento článek?
Ano