EuroBlech Murrelektronik

Kdo ochrání auta před hackery?

Automobily jsou stále více závislé na počítačích a tento trend se bude jen zdokonalovat a urychlovat. Jsou proto počítačoví hackeři hrozbou pro dnešní řidiče? Americký národní úřad pro bezpečnost na dálnicích (NHTSA) se už na ně připravuje.

 

Plně autonomní automobily jsou stále ještě dlouhé roky vzdáleny od vyjetí na silnice. Motoristé o jejich nevyhnutelném příchodu zatím jen diskutují, zatímco odborníci zvažují důsledky jejich používání.
Podle Detroit News NHTSA vyžaduje dva miliony dolarů pro vytvoření nové divize, která zajistí bezpečnost automobilů ve stále větší míře ovládaných počítači a propojených s okolím sítěmi s výhledem na autonomní automobily. NHTSA pracuje na přístupu, který by „poskytl hlubokou ochranu a zvládl ohrožení, aby se zajistilo, že řidič neztratí kontrolu nad svým vozem a že celkový systém nemůže být narušen, aby posílal falešné údaje“.
Zdají se vám tyto kroky předčasné? Ano i ne.
Na jedné straně jsme zatím nedosáhli bodu, kdy by hackeři mohli způsobit pohromu u velkého počtu automobilů. Aby k tomu mohlo dojít, musely by naše automobily daleko více spoléhat na počítačové vybavení a musela by se více rozšířit komunikace mezi vozidly. Na druhé straně přicházejí systémy V2V, tedy právě komunikace mezi vozidly. Jakmile budou vybaveny systémy V2V (resp. C2C, tedy Vehicle-to-Vehicle nebo Car-to-Car), budou naše automobily plně propojeny sítěmi navzájem a všichni dobře víme, co se děje na počítačových sítích.
Loni v srpnu začal úřad NHTSA testovat téměř 3000 „chytrých automobilů“, které by jednou mohly způsobit revoluci v bezpečnosti silniční dopravy. Studie ukáže, zda by řidiči zabránili nehodám proto, že spolu jejich vozidla navzájem komunikovala. Americké ministerstvo dopravy financuje 80 % tohoto projektu za 25 milionů dolarů. Partnery je 8 velkých automobilek: GM, Ford, Toyota, Honda, Volkswagen, Daimler, Hyundai a Nissan.
Systémy V2V už delší dobu testuje i několik automobilek
Ještě předtím, než dojde k zavedení V2V do praktického provozu, někteří škodolibí lidé si neodpustí možnost pohrát si s jednotlivými automobily. Myslíte, že je těžké v softwaru najít způsob, jak odemknout vůz, který si vyberou? Ani náhodou. Řada současných automobilů se dá otevřít pomocí aplikací chytrého telefonu.
Jsou zde také otázky ochrany soukromí. Automobilky agresivně vyvíjejí vestavěné aplikace, které pracují s využitím osobních údajů řidiče. Při nainstalování nesprávné aplikace ale může být vaše soukromí ohroženo. Současně stále více automobilek zavádí do svých vozů připojení k internetu a přímé využití aplikací dostupných přes chytré telefony. To je další cesta, jak je možné dostat se do klíčových systémů auta.
Pro zloděje aut je lákavé vozidla na dálku otevřít, ovládnout imobilizér a zároveň zlikvidovat potenciálně existující sledování vozidel pomocí GPS. Podle specialisty na automobilové polovodiče společnosti NXP Larse Regera jsou jako brána zneužitelné následující datové kanály: telematika, mobilní připojení k internetu, analogový nebo digitální příjem rádia a do budoucna i V2V komunikace přes WLAN. Tyto kanály je nutné chránit. NXP proto nabízí šifrovací technologii používanou už k ochraně před zneužitím u bankovních karet.
Automobily se rychle mění. Zákony mnohým těmto změnám nestačí, ale různí vykukové ano. Při současném všeobecném nárůstu kyberkriminality je dobré, že americký NHTSA i některé specializované firmy berou tato rizika vážně.
Jenže ani sofistikované šifrovací techniky neposkytují absolutní bezpečnost. Podle Regera ale náklady na jejich překonání mohou být tak vysoké, že se útoky hackerů stanou neatraktivními.

Vladimír Rybecký
 

 
Publikováno: 18. 12. 2013 | Počet zobrazení: 1189 článek mě zaujal 198
Zaujal Vás tento článek?
Ano