hnv murr

Vodní baterie pro elektromobily

Výzkum v oblasti automobilů s elektrickým pohonem má u GE dlouhou tradici. Již před 100 lety vyvinuli první dobíjecí zařízení pro elektromobily. V nedávné době představili dobíjecí stanice jako WattStation nebo baterie Durathon, které pracují na bázi sodíku. Nyní vyvíjejí nový typ “tekuté” baterie pro elektromobily - na vodu. Nová technologie akumulátorů by elektromobilům mohla umožnit dojezd přes 380 km.

 

Výzkum je součástí programu ARPA-E RANGE amerického ministerstva energetiky, jehož cílem je vyvinout revoluční elektrochemické technologie pro ukládání energie. Podle vyjádření vědců zabývajících se tímto výzkumem, plánují vytvořit funkční prototyp a demonstrovat jeho využitelnost již v průběhu příštího roku.

Významné zlepšení elektromobility na dosah?
Představte si svět budoucnosti, v němž svým elektromobilem dojedete z Prahy do Ostravy, aniž byste po cestě museli dobíjet. V současné době je to představa z říše snů, ale možná už ne na dlouho. Vědci z GE Global Research a Národní laboratoře Lawrence Berkeleyho totiž vyvíjejí nový typ tekuté baterie pro elektromobily, který pracuje na bázi vody, a díky němuž by vozidla s elektrickým pohonem mohla snadno dosáhnout dojezdové vzdálenosti téměř 400 km a dokonce ji i překonat.
Pro srovnání: Nissan Leaf z roku 2013 má podle hodnocení americké agentury pro ochranu životního prostředí dojezd 120 km. Model S, který patří k tomu nejlepšímu ze současné nabídky Tesla Motors, ujede na jediné nabití 420 km. Obě vozidla využívají lithium-iontové baterie, které jsou však poměrně drahé. To je jeden z hlavních problémů současných elektromobilů: vysoká cena.

Voda versus lithium
Grigorij Soloveichik, vedoucí tohoto projektu ve výzkumném středisku GE a ředitel příslušné části programu Energy Frontier Research Center, který je financován ministerstvem energetiky USA tvrdí, že nový typ baterií by mohl být až o 75 % levnější než baterie nyní dostupné na trhu a zároveň by mohl několikanásobně prodloužit současný dojezd elektromobilů. „Ministerstvo energetiky chce vytvořit baterii, se kterou automobil ujede 380 km. Jsme přesvědčení, že tento cíl dokážeme překonat,“ říká Soloveichik.
Jak podotýkají vědci společnosti GE, nová technologie na rozdíl od lithium-iontových a ostatních baterií pracuje na bázi vodných roztoků anorganických chemických látek, které dokážou propustit více než jeden elektron najednou, čímž dosahují vyšší energetické hustoty. Nový systém vědci označují jako „tekutou“ baterii, protože vybíjení a nabíjení probíhá v elektrochemických článcích oddělených od nádob uchovávajících energii, díky čemuž je baterie bezpečnější. „Chceme vytvořit tekutou baterii využitelnou v oblasti dopravy i velkokapacitního uchovávání energie. Pro elektromobily jde tedy o naprosto převratnou technologii,“ doplňuje Soloveichik. /ge/

 

 
Publikováno: 18. 12. 2013 | Počet zobrazení: 2789 článek mě zaujal 673
Zaujal Vás tento článek?
Ano