hnv murr

Moderní plasty umožňují vznik unikátních vozů

Podle unikátního automobilu BMW Isetta 250 z roku 1958, kdysi pojmenovaného jako „bubble car“, vytvořila nyní firma Basf speciální předváděcí vozidlo MySetta, které dostalo s chytrými technologiemi chemického koncernu, jako jsou např. materiály Glasurit, Steron či Elastoflex, zcela nový hi-tech design.

 

Do dvousedadlového vozidla MySetta se nastupuje zepředu. Díky inovativním prvkům získal moderní podobu. Podvozek, karosérie, doplňkové části a vnitřek auta dostaly úplně nový vzhled. Na celou modernizaci byla použita plejáda produktů z portfolia společnosti Basf – ať už jde o polyuretanové pěny pro ergonomická sedadla, lehké držáky motoru vyráběné z plastu nebo neobvyklé nátěry.
Během modernizace procházela MySetta různými fázemi. Nejdříve byl na zmenšeninu vozu v Basf Coatings’ Refinish Competence centru v Münsteru použit speciálně vyrobený dvoubarevný nátěr. Ve druhém lakovacím procesu se odborníci zaměřili na původní barvu a použili modrou pro dolní části auta a bílou pro horní. Vodní barva tvořena barvami Big White a kovově lesklou modrou Bluetta, vyvinutou speciálně pro MySettu, vytváří zvláštní efekty a zářivý vzhled. K výrobě barvy byly použity ultramoderní barvy Basf Glasurit 90 Line. Pro tradiční auta má řada Glasurit také speciální portfolio, které obsahuje největší paletu barev na světě obsahující 600 000 vzorků určených k míchání.
Novou podobu získal i vnitřek vozu. Sedadla a vnitřní obložení bylo vybaveno novým potahem, který byl vyroben systémem Steron, unikátní nátěrovou technologií pro zvláštní jemné povrchy s neomezenými designérskými možnostmi. Výchozím bodem pro výrobu tohoto potahu je silikonová matice, do níž je požadovaný povrch vyrýván laserem. Polyuretanová vrstva je nasprejovaná jako tenký povlak do silikonové matice, kde vytvoří požadovaný tvar. Pomocí moderní laserové technologie mohou být matice vyráběny rychleji a méně nákladně v porovnání s jednotlivě vytvářenými designy. Tato metoda může být používána i na široké spektrum jiných materiálů, jako je kůže, tkaniny, papír nebo plastická hmota. Kromě automobilového průmyslu mohou být univerzální vlastnosti Steronu využity u mnoha jiných výrobků, jakými jsou například oblečení, doplňky, nábytek nebo obaly.

Pro komfort i bezpečnost
Dobrá sedačka auta musí být nejen pohodlná, ale také pevná. Polyuretanová pěna Elastoflex W splňuje oba tyto požadavky. Pružné pěny Elastoflex W jsou výrobky zhotovené na míru pro všechna možná použití pro sedačky v osobních, nákladních autech i v autobusech. Individuální výroba splňuje potřeby každého zákazníka. Sedačky dosahují vysokého standardu pohodlí a mimořádné trvanlivosti. Výborné vlastnosti tohoto materiálu dávají navíc výrobcům obrovskou svobodu při designu. Polyuretanové výrobky pro automobilový průmysl umožňují vysoce kvalitní design interiérů a efektivní výrobní procesy - Elastoflex může být např. také formován kolem železných a dřevěných vsuvek.
Isetta byla nejen předělaná, ale také vybavena řadou moderních technických „vychytávek“. Vnitřní vybavení vozidla např. obsahuje celé zařízení pro domácí kino – vestavěné stereo reproduktory a video projektor umožňují, aby se každý piknik stal filmovou nocí pod širým nebem. Pro řidiče i pro pasažéry je dokonce k dispozici oblečení, které lze sladit se sedadly a úpravou interiéru vozidla.

Nové výrobky a koncepty pro automobilový průmysl
Na veletrhu plastů K 2013 představila firma nejen své produkty a nové koncepty pro automobilový průmysl, ale také rozšíření činnost v oblasti technických plastů pro konstrukce motorových vozidel. Pod označením Ultracom představila balíček tří složek: polotovarů vyztužených spojitými vlákny, přizpůsobených směsí pro zalisované díly a doplňkové technické podpory. Klíčovými inovacemi u tohoto nového přístupu jsou lamináty na bázi tkanin, které jsou plně impregnované materiálem Ultramid nebo Ultradur, polyamidem a materiálem PBT. Druhou složku balíčku Ultracom tvoří materiály pro zalisované díly, které byly vyvinuty speciálně pro použití s těmito lamináty. Třetí složka obsahuje rozsáhlou technickou podporu, poskytovanou technickou skupinou pro aplikace skupiny Basf.
Jako součást balíčku Ultracom zřídila firma v Ludwigshafenu velkokapacitní poloprovozní zařízení na výrobu kompozitů. Od jara letošního roku je využíváno k výrobě zkušebních vzorků víceúčelových kompozitů pomocí procesu tváření ve formě a zalisování dílů. Centrálním prvkem této jednotky je 6osý robot s ramenem se speciálním chapadlem. Kromě toho firmavyvinula vlastní víceúčelovou zkušební část: tzv. CIFO (Combination of In-mold Forming and Overmolding, tj. kombinace tváření ve formě a zalisování dílů) umožňující zkoumat ve výrobní jednotce díly z kompozitů vyztužených spojitými vlákny pro sériovou výrobu. Simulace, zpracování a testování dílů u nových kompozitů pro výrobu polotovarů hraje u nových aplikací pro automobilový průmysl důležitou roli. Další částí balíčku výrobků a služeb Ultracom je proto simulační přístroj Ultrasim, jehož možnosti byly rozšířeny tak, aby bylo možné vypočítat a spolehlivě předvídat chování součástek vyrobených z termoplastových laminátů a zalisovaného polyamidu.
Nejvíce tepelně odolná vstřikovací hmota na bázi polyamidu je nyní na trhu k dispozici také ve variantě pro vyfukování. Nový druh se nazývá Ultramid Endure BM a technologie pro jeho stabilizaci je stejná jako u typu materiálu Ultramid Endure určeného pro vstřikování. Při nepřetržitém používání a maximálním teplotním zatížení 240 °C vykazuje také stejnou odolnost proti teplotě 220 °C. Tímto druhem Basf zaplňuje mezeru na trhu, neboť v budoucnu bude možné efektivně vyrábět také trubky do potrubí plnicího vzduchu mezi turbodmychadlem a chladičem.
Další rozšíření portfolia zahrnuje sortiment výrobků z polyamidu 610. Jde o první druhy měkkého plastu Ultramid Balance pro vytlačování. Dvě nové pružné varianty tohoto materiálu jsou vhodné pro vytlačování trubek a trub určených k použití speciálně v automobilovém a strojírenském průmyslu a také pro ropovody a plynovody.
 

 
Publikováno: 18. 12. 2013 | Počet zobrazení: 2350 článek mě zaujal 543
Zaujal Vás tento článek?
Ano