hnv murr

Prodej automobilů klesá, jejich leasing ale roste

Mezi hlavní oblasti využívání leasingu patří financování automobilů a vozových parků. K největším tradičním poskytovatelům finančních služeb v tomto segmentu patří firma ŠkoFIN. O aktuální situaci na českém trhu a věcech, které je pro zájemce o využití těchto služeb dobré vědět jsme si povídali s jednatelkou společnosti a předsedkyní představenstva České leasingové a finanční asociace (ČLFA) Ing. Jiřinou Tapšíkovou.

 

Jak vypadá situace na současném finančním a leasingovém trhu vozidel, pokud jde o firemní sféru z hlediska různých značek a typů? Lze porovnat např. zájem o manažerské a užitkové vozy a sledovat nějaké trendy v průběhu posledních let?
Dle informací z ČLFA objem operativního leasingu na domácím trhu roste. Podíváme-li se do ostatních zemí EU, je u nás ještě prostor pro jeho výrazný růst. Kdysi populární finanční leasing, díky daňové změně v roce 2008 již skoro vymizel a nahradil jej úvěr.
Nejžádanějším fleetovým vozidlem v kategorii manažerské vozy je ŠKODA Octavia. Půjdeme-li o třídu výše jsou tam ŠKODA Superb, VW Passat a AUDI. V kategorii užitkové vozy jsou nejžádanější, u těch malých, VW Caddy, u velkých VW Transporter či Crafter. Zároveň se celý trh s novými auty v 1. pololetí 2013 propadl o cca 14 %, my jsme o 15 % vyrostli.

ŠkoFIN nabízí prakticky plnou paletu finančních produktů a doprovodných služeb zaměřených na nákup nových a ojetých vozů koncernu Volkswagen - úvěr, operativní leasing automobilů s či bez doprovodných služeb, finanční leasing, fleetmanagement, zpětný pronájem (lease back)…. Které produkty jsou u nás nejvyužívanější, a jsou nějaké zásadní rozdíly mezi českým trhem a strukturou využívání těchto služeb v zahraničí?
Jak již bylo zmíněno, je zde u operativního leasingu prostor pro další růst. Je zajímavé, že v západní Evropě i retailoví zákazníci využívají operativní leasing. Auto tedy, jak je tomu v případě financování úvěrem, nevlastní, ale pronajímají si jej jako službu. Očekáváme, že tento trend přijde i k nám. Zároveň dochází k rozšiřování služeb pro zákazníky, kteří financují nákup vozu právě úvěrem.
Úvěrové financování se u retailových zákazníků těší velké oblibě. Operativní zaujímá cca 30 % nově uzavřených smluv, úvěry cca 68 %.
Pro fleetové zákazníky jsme v nedávné době připravili novou řadu produktů s kalkulacemi otevřenými, polootevřenými a uzavřenými. Liší se ve výši pravidelné platby za pronájem, objemu služeb a následného doúčtování služeb. Kdo chce mít náklady zcela pod kontrolou, doporučujeme produkt TOP. Kdo chce platit jen za to, co skutečně čerpá, tomu je určena varianta VARIO, a pokud se někdo rozhodne mírně riskovat, vybere si START. Aktuálně jsme schopni, díky více než 250 prodejním místům dealerské sítě koncernu a proškoleným prodejcům uspokojit požadavky firemní klientely. My se staráme o provoz vozidla a agendu s tím spojenou, klient pouze o to, aby měl plnou nádrž.

Jaké důležité otázky by si měl podnikatel před pořízením nového či ojetého vozu zodpovědět?
Je dobré si rozmyslet, jak budu vozidlo financovat, zda úvěrem či leasingem a k jakému účelu si vozidlo pořizuji. Zda bude sloužit i pro soukromé účely, např. potřeba většího zavazadlového prostoru. Kolik kilometrů za rok asi ujedu, jak dlouho budu vozidlo užívat a jaké budou předpokládané roční náklady spojené s provozem vozidla, jako jsou např. servis, pojištění, atd. TCO – tedy celkové náklady spojené s provozem vozidla jsou jedním z důležitých faktorů, při rozhodování o skladbě vozového parku.
Pokud chci vozidlo vlastnit, využiji úvěr. Od počátku jsem majitelem vozidla. OSVČ a právnické osoby mají nárok na odpočet DPH a v průběhu trvání smlouvy si mohou do nákladů, uplatnit úrokovou část splátky. Rozhodnu-li se tedy o provoz vozového parku starat svépomocí, musí pamatovat na agendu s tím spojenou. Od zabezpečení provozu vozového parku, až po účetní a daňové aspekty. Výhodou je, že budou vozy vlastnit, ale zbaví se tak komfortu spojeného s operativním leasingem.
Naopak, pokud budou chtít celou škálu služeb a o nic se nestarat, je dobré využít výhod operativního leasingu. Tady je umožněna optimalizace užívání vozového parku tak, aby bylo dosaženo co největší efektivity. V rámci operativního leasingu je v nabídce řada služeb, až po to, kdy se klient vůbec nemusí o provoz vozového parku starat. Na straně klienta, využívajícího službu operativního leasingu, dojde ke zmenšení agendy spojené s péčí a pořízením vozového parku, výrazně se sníží administrativa a uspoří se mzdové náklady. Celkové náklady na pořízení a provoz firemní flotily aut jsou výrazně nižší než v případě vlastní správy a také provoz je efektivnější. Uživatelé vozů mají jasně daná kontaktní místa, kdo se o ně stará s pokrytím po celé České republice. Nespornou výhodou u operativního leasingu jsou doprovodné služby, jako jsou např. elektronický reporting, el. kniha jízd, el. fakturace, plánování servisních prohlídek, pojištění, starost o daňové povinnosti, výměna pneumatik, atd.
U fleetových služeb je nutné posuzovat všechny faktory komplexně a nikoliv individuálně. Nejnižší cena totiž nemusí vždy znamenat nejvýhodnější podmínky. Doporučuji při výběru vhodného partnera fleetových služeb se řídit doporučeními od ČLFA, profesní organizace, která zastřešuje nebankovní finanční společnosti poskytující úvěrové a leasingové financování.
Společnosti s velkým portfoliem smluv v řádu desítek tisíc, mají zajímavé množstevní slevy od dodavatelů, které přenáší na své zákazníky. Využitím množstevních slev na pořízení vozidel a služeb, tak mohou náklady na provoz klesnout v rozpětí mezi 10-30 % ročně.

Nabízíte rovněž komplexní analýzu a poradenství, které má umožnit lépe se orientovat v problematice financování, včetně návrhu tzv. car policy, a to zejména v optimalizaci nákladů na vozový park. Co si lze pod tím konkrétně představit?
K našim novým produktům nabízíme analýzu stávajících potřeb klienta a následnou optimalizaci užívání vozového parku tak, aby bylo dosaženo co největší efektivity. Na nové fleetové produkty byli proškoleni zástupci dealerské sítě koncernu Volkswagen. Ti jsou dostupní na vice než 250 místech, 6 dnů v týdnu. Bez obav lze kontaktovat fleetové oddělení přímo ve ŠkoFINu, kde rádi poradí a vyjdou vstříc. Každý si tedy může vybrat, dle jeho konkrétních potřeb.

Nemýlím-li se, společnost se kromě produktů týkajících se přímo pořizování či financování vozidel a autoparků zabývá i podporou financování jako jsou např. showroomy, vybavení značkových servisů apod. Jak se vyvíjí tato oblast?
Dealerská síť koncernu Volkswagen je naším hlavním distribučním kanálem, který nám na provizní bázi zprostředkovává retailový a fleetový obchod. V dealerské síti vidíme dlouhodobého a stabilního obchodního partnera, a proto financujeme jejich krátkodobé, střednědobé či dlouhodobé potřeby. Jde o financování výstavby autosalonů, jejich technického zázemí, servisů a skladových zásob. Dále dealerům poskytujeme provozní financování a  factoring. V meziročním srovnání  za 1-6 měsíc jsme v tomto segmentu zaznamenali mírný nárůst.
 

 
Publikováno: 23. 9. 2013 | Počet zobrazení: 3307 článek mě zaujal 647
Zaujal Vás tento článek?
Ano