its murr Schunk

Obnova vozového parku by pomohla nejen HDP, ale i životnímu prostředí

Vývojem nebankovního trhu se na stránkách TechMagazínu věnujeme poměrně často. Stěžejně jde o rozbor statistik vydávaných asociací zastřešující největší leasingové společnosti. 

 

V květnu Česká leasingová a finanční asociace (ČLFA) vydala statistiky nebankovního trhu za 1. kvartál 2013. A co je podstatné, vysílají pozitivní signál. I když se česká ekonomika nachází v nejdelší recesi od roku 1993, členské společnosti vykázaly meziroční růst o 0,4 %. Podle samotné asociace však podrobnější analýza výsledků tuto spokojenost relativizuje. Téměř 8% meziroční pokles totiž postihl financování podnikatelských investic, které nejlépe odráží kondici domácích firem. „Zatím by tedy bylo předčasné tvrdit, že nastává obrat k lepšímu. Klíčový bude vývoj ekonomiky, mimo jiné také to, jestli ji vláda podpoří většími státními zakázkami a daňovými i jinými prorůstovými stimuly, jak nedávno deklarovala,“ konstatuje Jiřina Tapšíková, předsedkyně představenstva ČLFA.

Co říkají čísla
Členské společnosti asociace v 1. čtvrtletí tohoto roku vložily do české ekonomiky 34,46 mld. korun, z toho 26,37 mld. šlo na financování firemních investic a provozu a 8,09 mld. na financování zboží a služeb pro domácnosti. Pokud se podíváme na využití jednotlivých finančních produktů, největší zájem mezi firmami je o nebankovní úvěry, které si z celkového koláče ukrojily 49 %. Na finanční leasing připadá 26procentní podíl, zbylých 25 % šlo na operativní leasing. Zájem o nebankoví úvěry roste od roku 2008, kdy se prodloužila odpisová doba u finančního leasingu, čímž ztratil pro určitou část podnikatelů svou atraktivitu.

Financování vozů
Jak se šest kvartálů klesající HDP odrazilo na financování samotných vozidel? Dopravní prostředky jsou dlouhodobě nejvíce preferovanou komoditou při využívání služeb leasingových společností. Ze všech financovaných investic si stabilně ukrajují dvě třetiny. V prvním čtvrtletí si takto občané a firmy pořídili téměř 32 000 nových a ojetých vozů. Nebankovní společnosti jim na to poskytly téměř 11,5 mld. korun, což je 33 % financované částky pořízených vozů. Na financování osobních vozů šlo přes 7 mld. korun, zbytek tvořila nákladní, užitková a jiná vozidla. Do správy vozových parků zajišťované členy asociace bylo nově převzato 397 vozů. Zajímavostí je, že tyto výsledky téměř kopírují statistiky za 1. čtvrtletí 2012. Zájem o financování vozidel od leasingových a značkových nebankovních společností typu Cetelem či Home Credit potvrzují i čísla za rok 2012, kdy celková poskytnutá částka na jejich financování přesáhla 54 mld. korun. Je tedy zřejmé, že dlouhodobý pokles HDP neměl zásadnější vliv na financování této komodity.

Oblíbené značky mezi podnikateli
Největší leasingová společnost na českém trhu ČSOB Leasing v prvním kvartálu nejvíce financovala značky Hyundai, Ford, Škoda a KIA. Proti tomu firma Arval, která se specializuje na operativní leasing, nejčastěji předávala klientům vozy značek Škoda, VW, Toyota a Ford. „V lehké modifikaci se tyto značky řadí do šestice nejvyužívanějších v našich fleetech. Celkovému pořadí to však neodpovídá, jednotlivý kvartál je vždy ovlivněný hromadnou dodávkou pro jednotlivé firmy. U jednoho klienta průměrně spravujeme 15 vozů,“ říká Jan Tejnor, Business Development Manager společnosti Arval. Pokud se podíváme na třídu luxusnějších vozů, největší zájem registrovala firma Mercedes-Benz Financial Services Česká republika u modelu třídy B, který v prvním čtvrtletí tvořil přes 21 % všech prodaných osobních vozů této značky. Podle Martina Jírovce, manažera makretingu firmy, jde financování jejich vozů téměř vždy za firemním klientem.

Jaké typy financování je u těchto firem nejčastější?
Rostoucí trend v poptávce po úvěrech potvrzují ČSOB Leasing i Mercedes-Benz Financial Services. U prodejce luxusních vozů v loňském roce přesáhla jejich poptávka hranici 50 procent. „Za první čtvrtletí 2013 registrujeme v segmentu osobních vozidel největší podíl úvěrového financování, a to 60 %. Následuje operativní leasing s 24 %, zbytek připadá na finanční leasing,” doplňuje Jírovec. Tento vývoj potvrzuje také Petr Neuvirth, ředitel rozvoje produktů, procesů a marketingu společnosti ČSOB Leasing. Firma dokonce financuje osobní vozidla účelovým úvěrem ze dvou třetin. U firmy Arval je pak jasnou volbou full service leasing.

Krize a její vliv na poptávku po financování vozů
Jasným ukazatelem zájmu firem o investice do obnovy vozových parků jsou obchodní čísla leasingových společností. Projevil se však stav ekonomiky také na délce pronájmu vozů u operativního leasingu? Pořízení vozu na operativní leasing je u nás možný už od 12 měsíců. Podle údajů společnosti Arval je průměrná délka pronájmu jejich vozů 44 měsíců. Podle Jana Tejnora firmy v současné době šetří a s obnovou vozového parku váhají. Ve vidině úspory raději vozidla provozují déle. Jestli to efekt má nebo ne, je samostatné téma. Všeobecně je to smysluplný počin, pokud se nedostanou do situace, že je auto nevýhodná ojetina, která hladově polyká náklady na servis a má omezenou mobilitu kvůli poruchovosti. A jak vidí vývoj nebankovního trhu oslovené firmy? Za všechny to shrnuje Petr Neuvirth z ČSOB Leasing: „Přáli bychom si růst, vozový park v ČR je stále velmi zastaralý a jeho obnova by pomohla nejen HDP, ale také ke zlepšení životního prostředí. Stará vozidla se nejvíce podílí na znečišťování životního prostředí, byť třeba vyjíždějí na silnice méně často. Zatím však stále chybí nějaké zásadní investiční impulsy a v ekonomice je mnoho nejistoty. Také podnikatelům postiženým povodněmi jsme připraveni maximálně vycházet vstříc, a to jak u běžících smluv, tak případně při financování obnovy majetku.“
/pk/


 

 
Publikováno: 23. 9. 2013 | Počet zobrazení: 1601 článek mě zaujal 363
Zaujal Vás tento článek?
Ano